Cyfrowa przyszłość branży prawniczej

Gwałtowne przyspieszenie transformacji cyfrowej, presja finansowa ze wzrostem nacisku na efektywność i duża rola nowych technologii w budowaniu wydajności - oto przyszłość branży prawniczej po pandemii.

Zakłócenia spowodowane pandemią koronawirusa przyniosą daleko idące, długoterminowe i strukturalne skutki w całej branży prawniczej, w tym przyspieszenie rewolucji technologicznej. Oto wniosek, który wypływa z badania Future Ready Lawyer, które na zlecenie Wolters Kluwer wykonano wśród 700 prawników z kancelarii i firm w USA i Europie.

- Nasze badanie wyraźnie pokazuje, że świat prawniczy po epidemii nigdy nie będzie już taki sam. Wskazują na to również eksperci, których opinie przytaczamy odnośnie wpływu pandemii na branżę. Kancelarie lub działy prawne, które chcą odnaleźć się w nowej rzeczywistości, muszą mocniej postawić na LegalTech, efektywność oraz sprawną komunikację z klientami i managerami - wskazuje Włodzimierz Albin, prezes Wolters Kluwer Polska.

Reklama

W obszarze badania przeprowadzonego na zlecenie Wolters Kluwer znalazły się najważniejsze trendy i wyzwania w branży prawniczej według samych prawników. Respondenci najczęściej wskazywali na rosnące znaczenie rozwiązań LegalTech, czyli technologii prawniczej (76 proc. wskazań). Nie mniejszą wagę prawnicy przypisywali wychodzeniu naprzeciw zmieniającym się oczekiwaniom klientów lub managerów (74 proc.). Wśród kolejnych najczęściej wskazywanych trendów i wyzwań znalazły się: nacisk na poprawę wydajności lub produktywności (73 proc.), umiejętność pozyskiwania i zatrzymywania talentów w organizacji (73 proc.) oraz radzenie sobie ze zwiększoną ilością i złożonością informacji (72 proc.).

Co ciekawe, jedynie jedna trzecia prawników uważa, że ich organizacje są bardzo dobrze przygotowane do wprowadzenia zmian. - Oprócz pozytywnych sygnałów o spodziewanych trendach, w raporcie czytamy również o barierach, które stoją na drodze ku możliwie maksymalnemu wpisaniu się w nadchodzące zmiany. Ciągle niestety dominuje brak lub bardzo powierzchowna wiedza o technologiach, zarówno wśród kancelarii, jak i prawników korporacyjnych - komentuje Marcin Zręda, dyrektor strategiczny rynku usług prawnych i przedsiębiorstw w Wolters Kluwer Polska. - Drugą przeszkodą jest opór organizacji przed zmianą, dopiero na trzecim miejscu znajdują się kwestie finansowe - dodaje.

Z badania wynika, że 82 proc. działów prawnych uważa, że w najbliższym czasie największą zmianą będzie szersze wykorzystanie technologii w celu poprawy wydajności. Obecnie już dwie trzecie kancelarii inwestuje w nowe technologie wspierające działalność firmy jak i pracę klientów. A do 2022 roku 60 proc. kancelarii zwiększy swoje wydatki na technologie.

d.p.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: cyfryzacja | koronawirus | prawnicy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »