Design dla przedsiębiorców: Wyznaczaj trendy i zaprojektuj swój rozwój

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła nowy konkurs "Design dla przedsiębiorców". Już od 3 lipca 2018 r. mikro-, mali i średni przedsiębiorcy będą mogli składać wnioski o dofinansowanie na profesjonalną pomoc projektanta, opracowanie funkcjonalnych rozwiązań produktowych i zakup technologii niezbędnych do ich wytworzenia, a tym samym wprowadzenia na rynek. Można pozyskać ponad milion złotych na prace projektowe i inwestycję. Wdrożenie produktów w nowej odsłonie to szansa na zwiększenie sprzedaży, poprawę rozpoznawalności i budowanie silnej marki także na zagranicznych rynkach.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła nowy konkurs "Design dla przedsiębiorców". Już od 3 lipca 2018 r. mikro-, mali i średni przedsiębiorcy będą mogli składać wnioski o dofinansowanie na profesjonalną pomoc projektanta, opracowanie funkcjonalnych rozwiązań produktowych i zakup technologii niezbędnych do ich wytworzenia, a tym samym wprowadzenia na rynek. Można pozyskać ponad milion złotych na prace projektowe i inwestycję. Wdrożenie produktów w nowej odsłonie to szansa na zwiększenie sprzedaży, poprawę rozpoznawalności i budowanie silnej marki także na zagranicznych rynkach.

Nowoczesny design, innowacyjny, własny, atrakcyjny i rozpoznawalny przez klientów produkt, odgrywają coraz większą rolę w budowaniu przewag konkurencyjnych i nierzadko decydują o sukcesie firm nie tylko na lokalnym, ale również na globalnym rynkach.

Dla niektórych branż, jak meblowa i motoryzacyjna, przyciągający wzrok design i nowoczesne wzornictwo, skrywające w sobie nowe technologie, to zwiększanie rozpoznawalności własnych produktów w szerokiej ofercie rynkowej konkurentów i tworzenie silnej marki. Na design można jednak spojrzeć znacznie szerzej - jako sposób na rozwój firmy w oparciu o innowacje i nowe technologie. W końcu nowoczesne wzornictwo, wykorzystanie nowoczesnych materiałów i sposobów produkcji, to z jednej strony możliwość uzyskania unikatowej estetyki i niepodrabialnego charakteru tworzonych produktów, z drugiej zaś zastosowanie nowych technologii, większa ergonomia, optymalizacja produkcji, niższe koszty.

Reklama

Dlatego firmy coraz częściej przykładają wiele uwagi nie tylko do tego, jak ich produkt działa, ale również jak wygląda. Teraz na prace związane z opracowaniem nowego wzornictwa, nowego lub ulepszonego produktu mogą uzyskać dofinansowanie.

Nie tylko wygląd

- Badania PARP wskazują, że wiele firm decydując się na współpracę z projektantami nadal oczekuje wyłącznie propozycji tylko w obszarze estetycznym. Firmy nie zdają sobie sprawy z natury i przebiegu procesu projektowania produktu. Nie są również świadome zysków i korzyści wynikających z inwestycji w design - mówi Interii Anna Forin, dyrektor Departamentu Usług Proinnowacyjnych w PARP.

Wśród najistotniejszych powodów korzystania przez firmy z usług dotyczących rozwoju designu przedsiębiorcy badani przez PARP wymieniają m.in. to, że: nie mają pracowników mogących samodzielnie zajmować się projektowaniem (51,5 proc.), utrzymanie własnego działu design jest dla nich nieopłacalne (47,3 proc.), chcą pozyskać nowe pomysły (34,5 proc.), przemawia za tym kompleksowość usług projektantów (od pomysłu, przez doradztwo przy wdrożeniu i proces produkcji) - 29,1 proc., zamawianie usług wzorniczych u zewnętrznych projektantów jest bardziej ekonomiczne, opłacalne (28,5 proc.), skłania ich do tego dobry poziom projektowania, designu (27,3 proc.).

Program PARP "Design dla przedsiębiorców" daje firmom możliwość pozyskania dofinansowania na część projektową (stworzenie nowego lub znacząco ulepszonego produktu w wyniku opracowania nowego projektu wzorniczego) i inwestycyjną (wdrożenie i produkcję wcześniej opracowanych wzorów).

Zaprojektuj swój rozwój

Jak ma działać w praktyce wsparcie w ramach programu prowadzonego przez PARP? Przedsiębiorca może starać się o pieniądze na doradztwo polegające na przeprowadzeniu profesjonalnego procesu projektowego (zlecenie do zewnętrznych podmiotów), mającego na celu opracowanie nowego projektu wzorniczego, dzięki któremu wdrożony zostanie nowy lub znacząco ulepszony produkt (komponent obligatoryjny projektu). Doradztwo obejmuje także analizę tego, w jaki sposób najlepiej nowy lub znacząco ulepszony produkt wprowadzić na rynek (komponent fakultatywny projektu). Innymi słowy, przedsiębiorca- zanim jeszcze złoży wniosek o dofinansowanie - powinien przeprowadzić wstępny audyt i uzyskać informację na temat potencjału swojego przedsiębiorstwa pod kątem zasadności i zakresu opracowania nowego projektu wzorniczego (w odniesieniu do rynkowych trendów, konkurencyjności, własnych możliwości).

- Firmy zainteresowane wsparciem będą musiały zgłosić się do PARP z diagnozą, czyli wstępnym audytem, który potwierdzi zasadność i planowany zakres projektu wzorniczego. Koszt takiej usługi może być jednak wydatkiem kwalifikowalnym, o ile będzie to zakup usługi od zewnętrznego wykonawcy, dokonany przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie projektu - tłumaczy Forin.

Audyt ma dać przede wszystkim odpowiedź, co można usprawnić i ulepszyć. Natomiast, kolejne kroki procesu projektowego, niezbędne do określenia kierunków projektowych, w tym stworzenie prototypu nowego lub znacząco ulepszonego produktu, a także jego testy, będą już prowadzone po podpisaniu umowy z PARP. Tym zajmą się już profesjonalne biura projektowe.

Mali zyskują najwięcej

Nie chodzi jednak tylko o przygotowanie projektu, ale o jego wprowadzenie na rynek, czyli by nowy produkt trafił finalnie do sprzedaży. Dlatego w konkursie przewidziano też komponent inwestycyjny na realizację inwestycji początkowej niezbędnej do wdrożenia nowego lub znacząco ulepszonego produktu (komponent fakultatywny projektu).

O dofinansowanie mogą ubiegać się mikro-, mali i średni przedsiębiorcy, z wyłączeniem pięciu województw z Polski wschodniej, dla których dedykowany jest inny program "Wzór na konkurencję" (z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia). Poziom dofinansowania nie może przekroczyć 85 proc. kosztów kwalifikowalnych na usługi projektowania wzorniczego. Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych dla usług doradczych to 60 tys. zł, co oznacza minimalną wartość dofinansowania na poziomie 51 tys. zł.

Maksymalny poziom kosztów na doradztwo, w tym opracowanie nowego wzoru nowego lub ulepszonego produktu to 500 tys. zł (dofinansowanie maksymalne - 425 tys. zł.). W przypadku inwestycji i wprowadzenia produktu na rynek koszty kwalifikowalne nie mogą przekroczyć 1 mln zł. Dofinansowanie jest jednak uzależnione od statusu firmy (mikro-, mała czy średnia), a także mapy pomocy regionalnej.

- Design dla przedsiębiorców ma dziewięć dość prostych kryteriów wyboru projektów, opracowanych przez PARP z wykorzystaniem udogodnień, które niesie dla wnioskodawców nowa ustawa wdrożeniowa. Opisy dotyczące aż siedmiu z nich, przedsiębiorcy będą mogli poprawić jednokrotnie we wnioskach o dofinansowanie projektu, co powinno dodatkowo ułatwić ubieganie się o to wsparcie. Wszystkie dofinansowywane przedsięwzięcia będą musiały wpisywać się w Krajowe Inteligentne Specjalizacje - dodaje Forin.

Wnioski należy składać przez generator wniosków, który znajduje się na stornie internetowej PARP. Konkurs podzielony jest na trzy rundy:

*I runda - od 3 lipca 2018 r. do 31 sierpnia 2018 r.,

*II runda - od 1 września 2018 r. do 30 września 2018 r.,

*III runda - od 1 października 2018 r. do 31 października 2018 r. (do godz. 16.00).

Realizacja projektu nie może rozpocząć się przed dniem lub w dniu złożenia wniosku o dofinansowanie. Czas realizacji projektu nie powinien przekroczyć 3 lat i zakończyć się przed 31 grudnia 2023 r.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: design | program wsparcia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »