DnB NORD zmniejszy drastycznie liczbę oddziałów
DnB NORD planuje znacząco zmniejszyć liczbę oddziałów i zatrudnienia - poinformował Artur Tomaszewski, prezes banku. DnB NORD skupi się na rozwoju bankowości korporacyjnej, chce co roku pozyskiwać kilkudziesięciu nowych klientów. Bank planuje w 2012 roku podwyższyć kapitał o kilkaset milionów złotych, a w 2013 roku przejdzie rebranding.
- Chcemy oprzeć swój rozwój na współpracy z dużymi firmami. Co roku chcemy pozyskiwać kilkadziesiąt klientów, głównie dużych firm" - powiedział na wtorkowej konferencji Tomaszewski.
- Chcemy skupić się na kilku-kilkunastu branżach m.in. energetyce, telekomunikacji i sektorze produkcyjnym - dodał.
Bank ma obecnie około 1100 klientów korporacyjnych i chce skupić się na klientach o rocznych przychodach powyżej 80 mln zł. DnB NORD ma 39 placówek detalicznych i sześć centrów bankowości korporacyjnej. Prezes poinformował, że skupienie się na rozwoju bankowości korporacyjnej sprawia, że bank planuje znaczną redukcje sieci placówek i liczby pracowników.
- Będą to znaczne redukcje, na pewno powyżej 10 proc. Może to być 300-400 osób, a może 600. Model operacyjny zostanie opracowany do końca czerwca - powiedział Tomaszewski.
Prezes nie wykluczył, że jeśli będzie zainteresowanie rynku, bank może rozważyć sprzedaż placówek. Na sprzedaż trafić może także Biuro Maklerskie DnB NORD i sieć Monetia.
- Myślę, że w tym roku podjedziemy do sprzedaży biura - powiedział Tomaszewski.
Portfel kredytowy banku wynosi 10,5 mld zł, z czego ponad 5 mld zł to portfel detaliczny, a 4,4 mld zł korporacyjny. Zdecydowana większość portfela detalicznego banki stanowią kredyty hipoteczne, z których około 90 proc. to kredyty walutowe.
Strategię banku wspomóc ma dokapitalizowanie banku przez jego norweskiego akcjonariusza, grupę DNB. "Planujemy podwyższyć kapitał banku jeszcze w tym roku o kilkaset milionów złotych, tak by spełniać wymogi Tier1. Ten kapitał starczy nam na najbliższe dwa lata" - powiedział Tomaszewski.
Prezes poinformował, że bank utrzyma swoją działalność w bankowości detalicznej, obsłudze MSP i wspólnot mieszkaniowych, jednak nie będzie w tych obszarach aktywnie pozyskiwał nowych klientów i skupi się na obsłudze istniejącego portfela. Bank chce także utrzymać obecne saldo depozytów klientów indywidualnych.
Dyskutuj na FORUM o zagranicznych bankach w Polsce
W połowie 2013 roku DnB NORD przejść ma rebranding i będzie oferował swoje produkty pod marką DNB, pod którą działa jego akcjonariusz. W I kwartale 2012 roku bank miał 17,4 mln zł zysku netto, czyli o ponad 17 proc. więcej niż rok wcześniej.
Bank DnB NORD działa na polskim rynku od 2002 roku (do 2006 roku pod marką NORD/LB). Pierwotnie obsługiwał tylko duże przedsiębiorstwa, potem skupił się także na obsłudze zamożnych klientów detalicznych, małych i średnich firm, wspólnot mieszkaniowych i jednostek samorządowych.
Zajmuje pierwsze miejsce (mierzone udziałami w rynku) na swoim rynku. Jego aktywa wynoszą ponad 260 mld EUR. DNB obsługuje ponad 2,3 mln klientów indywidualnych (ok. połowa ludności Norwegii) i 200 tys. klientów instytucjonalnych.
DNB zatrudnia około 13,5 tys. pracowników , dysponuje największą w Norwegii siecią dystrybucji usług finansowych (ponad 200 oddziałów i 800 punktów bankowych). DNB ma międzynarodową sieć oddziałów i przedstawicielstw w 19 krajach. DNB jest jednym z największych na świecie banków finansujących międzynarodowe firmy żeglugowe oraz sektor energetyczny.