Dwóch na trzech Polaków już rezygnuje z części zakupów!

Siedmiu na dziesięciu Polaków już odczuwa skutki kryzysu. Wielu z nich musiało zmniejszyć swoje wydatki na zakupy i zmienić marki produktów. Czego kupujemy mniej i na czym jeszcze oszczędzamy?

Na to pytanie odpowiadają wyniki badania przeprowadzonego przez Program Jakość Obsługi na przełomie października i listopada. Wzięło w nim udział 2500 konsumentów z całej Polski, którzy wypowiedzieli się czy odczuwają kryzys gospodarczy i w jakim stopniu już wpłynął na ich życie.

Tniemy wydatki

67 proc.Polaków, którzy wzięli udział w badaniu rzadziej robi zakupy i rezygnuje z części swoich wizyt w sklepach i centrach handlowych. Dotyczy to przede wszystkim kobiet, bo co trzecia przyznaje, że zdecydowanie musiała je ograniczyć.

Swoje wydatki zmniejszamy praktycznie wszędzie. W ostatnich miesiącach najbardziej oszczędzamy na zakupie mebli i artykułów wyposażenia wnętrz (aż 88 proc.badanych).

Reklama

Tyle samo konsumentów wydaje mniej na sprzęt AGD i RTV. Zdecydowanie tniemy też koszty na tzw. przyjemności, czyli rozrywkę, restauracje, bary, prasę, książki i multimedia, hobby i wydarzenia kulturalne. Prawie połowa wydaje mniej na odzież i obuwie.

Co trzeci Polak musiał znacznie ograniczyć ilość kupowanego paliwa. Najmniej oszczędzamy na produktach codziennego użytku - artykułach spożywczych oraz chemii gospodarczej.

Zmieniamy marki na tańsze

Większość z nas zauważyła, że koszyk zakupów w ostatnich, kryzysowych miesiącach zmienił się. Nie tylko kupujemy mniej, ale też zmieniamy marki na tańsze. Na zakupach spożywczych prawie do połowy koszyków trafiają tańsze produkty, podobnie jest z chemią gospodarczą. Co trzeci Polak rezygnuje z markowych kosmetyków oraz odzieży i obuwia. Najmniej, bo tylko 21 proc.konsumentów zmienia sprzęt AGD i RTV na tańszy.

Cięcia wydatków widać w każdej kategorii produktów, choć większość z nas mimo wszystko woli kupować mniej, ale nie rezygnować z dotychczasowych marek na rzecz tych tańszych. Tylko w przypadku produktów spożywczych i chemii gospodarczej jest inaczej - wielkość zakupów nie zmienia się znacznie, ale za to kupujemy tańsze produkty.

Program Jakość Obsługi

www.jakoscobslugi.pl

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: zakupy | oszczędności | wydatki na zakupy | Polacy | kryzys gospodarczy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »