Działania PARP w 2018 r. Nowe konkursy i kontynuacja dotychczasowych

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, wspierająca rozwój mikro-, małych i średnich firm w Polsce, prowadzi programy dedykowane zarówno startupom, jak i tradycyjnemu biznesowi. Na przełomie roku ruszy akcelerator w branży elektromobilności. Harmonogram naboru w 2018 r. zakłada też kontynuację dotychczasowych konkursów.

- Oferta PARP kierowana do MŚP pozwala na realizację przedsięwzięć od koncepcji po komercjalizację. Na ten cel na lata 2014-2020 mamy ponad 13 mld złotych - mówi Aneta Zielińska -Sroka z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Wsparcie jakie proponuje PARP dotyczy nie tylko różnego rodzaju projektów, ale kierowane jest także do firm na różnym etapie rozwoju.

Startupy dla elektrobranży

- Doświadczenia w organizacji programów pilotażowych, jak np. "Platformy startowe dla nowych projektów" czy "ScaleUp", pokazują, że młodzi ludzie, którzy zgłaszają się do wybranych akceleratorów mają innowacyjne pomysły. Cieszą się one też zainteresowaniem dużych przedsiębiorstw, które biorą udział w tych projektach - podkreśla Zielińska-Sroka i dodaje, że obecnie prowadzone są oceny konkursu zakończonego w ramach programu Elektro ScaleUp.

Reklama

- Liczymy, że na przełomie grudnia i stycznia akcelerator dla branży elektromobilności zostanie wybrany, a przedsiębiorcy będą mogli zwracać się do niego z innowacyjnymi rozwiązaniami, produktami i technologiami. Mogą oni liczyć na ścieżkę programu akceleracyjnego, która pozwoli im dopracować produkty, które następnie zostaną zaproponowane firmom średnim i dużym. Kwota, którą mikro-, mały przedsiębiorca może otrzymać to 550 tys. zł - tłumaczy.

Pieniądze na inwestycje

Oferta PARP nie jest przeznaczona wyłącznie dla startupów. - Ciekawym źródłem finansowania dla przedsiębiorców jest np. program "Bony na innowacje dla MŚP". Mogą oni liczyć na wsparcie instytucji zewnętrznych, jak jednostki naukowe czy spółki celowe uczelni, i wspólnie wypracowywać rozwiązania, tak żeby na koniec konkurencyjny produkt wprowadzić na rynek. Mamy dla nich wsparcie do 340 tys. zł - mówi Interii Zielińska-Sroka.

Innowacje jednak wprowadzić na rynek nie jest łatwo. Niekiedy niezbędne jest skorzystanie z usług wyspecjalizowanych podmiotów, jak instytucje otoczenia biznesu, w tym Centra Transferu Technologii lub Parki Naukowo-Technologiczne.

"Proinnowacyjne usługi dla MŚP" to program, w ramach którego mikro-, mały przedsiębiorca może sfinansować doradztwo związane z transferem wiedzy, wdrożeniem innowacji czy ewentualnie negocjacjami w obrębie technologii, której przedsiębiorca potrzebuje.

- Przedsiębiorca może otrzymać wsparcie nawet do 1 mln zł. 350 tys. - na usługi doradcze, a prawie 700 tys. na inwestycje. Ważne jest, że w konkursie, który trwa obecnie, mamy dodatkowy komponent inwestycyjny. Działanie cieszy się dużym zainteresowaniem przedsiębiorców - dodaje ekspertka PARP.

Innowacje i ich ochrona

- Niezwykle ważne jest też żeby przedsiębiorcy pamiętali o ochronie wytworów swojej pracy, czyli własności przemysłowej. Firma może liczyć na dofinansowanie do 500 tys. zł na zakup usług zawodowego pełnomocnika, ekspertyz, analiz, tłumaczeń, czyli na koszty które są niezbędne, aby otrzymać ochronę patentową, wzoru użytkowego, czy wzoru przemysłowego. Jest to niezwykle ważne, by przedsiębiorcy mieli świadomość, że tylko w taki sposób mogą efektywnie zarządzać efektami swojej pracy, swojej innowacyjności i czerpać z niej zyski - tłumaczy Zielińska-Sroka.

Co rozumiemy przez innowacje? - Jest to bardzo szerokie hasło. Głównie kojarzy nam się z nowościami w obrębie produktów, usług, pewnymi nowymi cechami i funkcjonalnościami. W każdym instrumencie poziom innowacyjności może być różny. W "Bonach na innowacje" w skali przedsiębiorstwa jest wystarczający. Oczywiście często premiowane są projekty, które maja poziom innowacyjności wyższy. W instrumencie "Badanie na rynek" jest to poziom krajowy. Firmy mogą otrzymać finansowanie na koszty inwestycyjne, przede wszystkim na wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych i otrzymać wsparcie do 20 mln złotych - dodaje.

Istotne jest zatem to, żeby zwracać uwagę na kryteria, które zawarte są jako załącznik do każdej dokumentacji konkursowej, by wiedzieć m.in. jaki poziom innowacyjności, jakie zmiany muszą być zaproponowane na poziomie kraju, przedsiębiorstwa lub ewentualnie - świata, by dofinansowanie otrzymać.

Ekspansja w wykonaniu MŚP

PARP wspiera także firmy, które działają już na rynku, zarabiają, mają gotowy produkt lub usługę i planują wyjść na międzynarodowe rynki, tj. myślą o ekspansji i rozwoju eksportu.

- Firmy, które chcą zwiększyć swoje dochody właśnie poprzez eksport i ekspansję zagraniczną swoich produktów, mogą skorzystać z dwóch instrumentów. Pierwszy to "Go to Brand", w którym przedsiębiorca może liczyć na dofinansowanie do 850 tys. zł. Warunkiem jest wpisywanie się jego działalności w 12 wyselekcjonowanych branż: od mebli, po modę polską, biotechnologię i farmaceutykę. Przewidujemy, że kolejny konkurs będzie ogłoszony w I kw. 2018 r. Drugim instrumentem jest dedykowany dla przedsiębiorców, działających na terenie Polski Wschodniej, program - "Internacjonalizacja MŚP" - tłumaczy Zielińska-Sroka.

Ekspertka PARP przypomina także, że zatwierdzone są już terminy naborów do dwóch programów operacyjnych: PO IR i PO PW. - Czekamy na zatwierdzenie harmonogramu do programu Wiedza Edukacja Rozwój. Instrumenty, o których wspomniałam są przewidziane także na 2018 r. - konstatuje Zielińska-Sroka.

BB

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »