E-commerce po polsku

Polacy zwariowali na punkcie zakupów internetowych. Według najnowszego raportu CBOS-u, na e-zakupy wybrała się już niemal połowa polskich internautów. Dlaczego masowo migrujemy do wirtualnego świata zakupów? Czy krajowi przedsiębiorcy w pełni wykorzystują ogromny potencjał sieci?

Polacy zwariowali na punkcie zakupów internetowych. Według najnowszego raportu CBOS-u, na e-zakupy wybrała się już niemal połowa polskich internautów. Dlaczego masowo migrujemy do wirtualnego świata zakupów? Czy krajowi przedsiębiorcy w pełni wykorzystują ogromny potencjał sieci?

Jesteśmy 3. w Europie!

Okazuje się, że bardzo wyróżniamy się pod względem naszych upodobań zakupowych. Jesteśmy trzecim narodem europejskim najczęściej robiącym zakupy w sieci. Zmianę w zachowaniach konsumenckich upatruje się w kilku czynnikach. Przede wszystkim, z roku na rok, dynamicznie rośnie liczba użytkowników internetu. Według danych CBOS-u, w 2012 roku, regularne korzystanie z sieci deklarowało 56 proc. dorosłych Polaków, a dziś ta liczba wzrosła do 63 proc. Warto przyjrzeć się demografii e-konsumentów - są to w przeważającej części ludzie młodzi, od 18. do 34. roku życia, wychowani w warunkach łatwego dostępu do internetu i ogromnie to tego medium przywiązani. Jest to też grupa o dużych kompetencjach cyfrowych i w związku z tym jest bardziej wymagająca.

Reklama

E-konsument jest wymagający

Idziemy z duchem czasu i przedsiębiorcy prowadzący działalność w sieci powinni mieć tego świadomość. Ponad trzy czwarte użytkowników łączy się z internetem za pomocą urządzeń mobilnych - to wzrost o zawrotne 32 punkty procentowe, w porównaniu do roku 2010. E-biznes musi reagować na te zmiany i dążyć do ewolucji oprogramowania do obsługi klienta oraz do uproszczenia wszystkich etapów realizacji zamówienia. Europejski lider na rynku opakowań - firma Rajapack, tak tłumaczy niedawne "odświeżenie" internetowego sklepu firmy:

"Naszą ambicją było uruchomienie najbardziej nowoczesnego sklepu dla branży B2B. Reakcją na konkretne potrzeby naszych klientów było chociażby stworzenie nowej, intuicyjnej wyszukiwarki - znajdującej produkt także po rozmiarze. Szczególnie istotną kwestią jest zapewnienie najszerszej na rynku oferty dostępnej w magazynie z realizacją dostawy do klientów w ciągu 24/48 h.

Jesteśmy przekonani, że uruchomienie nowego e-sklepu i wprowadzone w nim udogodnienia spowodują, że Rajapack stanie się preferowanym i domyślnym dostawcą opakowań dla e-commerce" - Jarosław Kamiński, Dyrektor Zarządzający Rajapack.

Przyjazny, dopracowany i intuicyjny interfejs buduje klasę marki i podnosi jakość doświadczenia wirtualnych zakupów. Wiele firm stara się ewoluować i wprowadzać w życie dobre praktyki, skutecznie zwiększając swoją konkurencyjność. Współczesny e-klient jest wymagający - szuka oferty najlepszej, zasięgając rady na forach i portalach opinii o produktach. Co więcej, chce mieć swój zakup natychmiast, najlepiej w przeciągu 24 godzin od złożenia zamówienia. Można się spodziewać, że konsumencka lista życzeń będzie się w przyszłości tylko wydłużać.

Co przeciętny Polak myśli o e-zakupach?

Według raportu sporządzonego przez Megapanel PBI/Gemius dla e-Commerce Polska, najważniejszym atutem zakupów internetowych powinna być oszczędność pieniędzy. Niedogodnością jest to, że klient nie może fizycznie zbadać produktu, ale może za to posiłkować się dokładnym opisem na stronie producenta i setkami recenzji napisanymi przez internautów. Za zaletę e-zakupów uważa się naturalnie wygodę i oszczędność czasu. Nie trzeba udawać się do tradycyjnego sklepu, pokonywać kilometrów w galerii, kłopotać transportem "zdobyczy" do domu. Objęci badaniem zachwalają popularne działania marketingowe e-sklepów, obejmujące atrakcyjne promocje, czy rabaty. Warto także podkreślić, że z roku na rok wzrasta zaufanie do internetowych transakcji.

Kilka rad dla początkujących

Bez wątpienia, e-commerce jest najszybciej rozwijającym się kanałem sprzedaży. Do sukcesu e-sklepu przyczynia się bez wątpienia stworzenie przejrzystej strony internetowej. Najlepiej, by była ona wyposażona w nowoczesną, funkcjonalną wyszukiwarkę. Każda etykieta produktu powinna zawierać wysokiej jakości kontent cyfrowy oraz wyczerpujący, aktualny opis. Musimy wyprzedzić każde pytanie klienta i rzetelnie na nie odpowiedzieć. Proces od włożenia produktu do wirtualnego koszyka, do dostarczenia go do rąk klienta powinien być nieskomplikowany i jak najkrótszy. Należy umożliwić klientowi bezpieczną formę dokonywania płatności i różne opcje dostawy. Wspomniane rady to zaledwie ułamek wszystkich działań, które może podjąć e-sprzedawca, w celu podniesienia jakości swego internetowego biznesu. Rosnąca konkurencja na rynku e-commerce i wysokie wymagania konsumentów sprawiają jednak, że spełnienie powyższych warunków wydaje się absolutną podstawą.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Dowiedz się więcej na temat: Polskie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »