Gliwicka fabryka Opla zwiększy produkcję

W tym roku gliwicka fabryka Opla chce wyprodukować ponad 170 tys. aut, wobec ok. 159 tys. w roku 2010. W październiku zakład rozpocznie produkcję trzydrzwiowej wersji swojego głównego modelu - astry IV, a w kwietniu przyszłego roku - wersji sedan.

W tym roku gliwicka fabryka Opla chce wyprodukować ponad 170 tys. aut, wobec ok. 159 tys. w roku 2010. W październiku zakład rozpocznie produkcję trzydrzwiowej wersji swojego głównego modelu - astry IV, a w kwietniu przyszłego roku - wersji sedan.

Jak powiedział w piątek PAP dyrektor gliwickiego zakładu, Andrzej Korpak, rozpoczęcie produkcji nowych wersji astry IV generacji zostało przyspieszone w stosunku do pierwotnych planów - początkowo trzydrzwiowy hatchback miał pojawić się dopiero w styczniu przyszłego roku.

"Rynek czeka na ten samochód. Planujemy, że jego oficjalna premiera nastąpi w połowie października" - powiedział dyrektor. Obecnie w fabryce trwają ostatnie przygotowania do produkcji tej wersji astry IV - drugiej po pięciodrzwiowej, która od listopada 2009 r. powstaje w gliwickiej fabryce. Pierwsze próbne egzemplarze nowej wersji (m.in. do tzw. crash testów) gotowe będą już w marcu.

Reklama

Plan zakłada, że w tym roku z fabryki wyjedzie ok. 16 tys. egzemplarzy trzydrzwiowej astry IV. W wersji pięciodrzwiowej astry IV będzie ok. 130-135 tys. sztuk, a wciąż produkowanej na niektóre rynki astry III - ok. 20 tys. egzemplarzy. W 2012 r., gdy w Gliwicach ruszy produkcja astry IV w wersji sedan (głównie na rynki Europy środkowej), prawdopodobnie zakończy się produkcja astry III, która trafia przede wszystkim na Wschód i do Turcji.

Według dyrektora Korpaka, uruchomienie produkcji dwóch nowych wersji astry IV będzie kosztowało ok.110-120 mln euro. Jak mówił, kolejne wersje tego modelu to w praktyce dla fabryki nowe auta, bo inna jest np. karoseria. Największe inwestycje prowadzone są na wydziałach spawalni oraz tłoczni.

Gliwicka fabryka zakładała w ubiegłym roku wyprodukowanie ok. 162,5 tys. samochodów - ostatecznie było ich ok. 159 tys. Według dyrektora, nieco mniejsza produkcja była efektem świadomej decyzji. Chodziło o to, by samochody nie wypełniały placów postojowych w okresie świątecznym, ale trafiały od razu do klientów. Produkcję ok. 3 tys. aut przesunięto na początek tego roku, dlatego w styczniu i lutym fabryka będzie pracować także w soboty.

Zdolności produkcyjne gliwickiej fabryki to ok. 207 tys. aut rocznie. W kryzysowym dla rynku motoryzacyjnego 2009 roku, z linii produkcyjnych zakładu zjechało niespełna 96,7 tys. samochodów. W ubiegłym roku, dzięki astrze IV, nastąpiło odbicie i znaczący wzrost produkcji, o ok. 65 proc.

Korpak spodziewa się, że dzięki produkcji obecnej pięciodrzwiowej astry IV oraz dwóch innych nowych wersji tego modelu, fabryka ma na 4-5 lat zapewnione stabilne wykorzystanie zdolności produkcyjnych w ok. 80-100 procentach. Da to również stabilizację zatrudnienia, wynoszącego obecnie ok. 3 tys. osób. Od maja ubiegłego roku fabryka ponownie pracuje na trzy zmiany, z powrotem przyjęto do pracy ok. 600 osób. W tym roku ok. 150 pracowników, zatrudnianych dotąd przez agencję pracy tymczasowej, znajdzie pracę bezpośrednio w fabryce.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: produkcje | fabryka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »