GUS: Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2021 r. spadła o 3,1 proc. w ujęciu rocznym

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2021 r. spadła o 3,1 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 3,5 proc. - podał Główny Urząd Statystyczny. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących spadła w ubiegłym miesiącu o 2,7 proc. rdr.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na spadek sprzedaży detalicznej w cenach stałych w lutym rdr o 2,5 proc. i wzrost mdm o 3,9 proc.

W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się spadku o 2,1 proc. rdr.

Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej spadł w lutym do 8,6 proc. z 9,8 proc. w styczniu - podał GUS.

GUS podał, że w lutym w porównaniu ze styczniem odnotowano spadek wartości sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących o 9,3 proc.

Reklama

Według GUS, spadek udziału sprzedaży przez internet zaobserwowano w większości grup, przy czym znaczny wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy "tekstylia, odzież, obuwie" (z 44,0 proc. przed miesiącem do 23,8 proc.), a także podmioty z grup "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (odpowiednio z 34,1 proc. do 22,8 proc.) oraz "meble, rtv, agd" (z 19,3 proc. do 15,9 proc.).

ING: Wzrost sprzedaży detalicznej w lutym to efekt otwartych galerii

Silny wzrost sprzedaży detalicznej w lutym wynika z otwarcia galerii, niepokoi skala spadku produkcji budowlano-montażowej - ocenia ING. Według danych GUS, sprzedaż w ujęciu miesięcznym wzrosła o 3,5 proc., a produkcja budowlano-montażowa spadła o 16,9 proc.

Jak podał w piątek GUS, sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2021 r. spadła o 3,1 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 3,5 proc.

W ocenie ING, silny wzrost sprzedaży w ujęciu miesięcznym wynika z otwarcia galerii handlowych. Polacy w lutym ruszyli do sklepów kupować odzież i obuwie, których sprzedaż wzrosła o 12,9 proc. rok ro doku - wskazuje ING. Podkreśla też, że utrzymuje się też popyt na meble oraz sprzęt RTV i AGD. Ich sprzedaż wzrosła w lutym o 9,0 proc. rok do roku, po 7,2 proc. wzroście w styczniu.

Z kolei zgodnie z danymi GUS, produkcja budowlano-montażowa spadła o 16,9 proc. rok do roku, a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosła o 5,5 proc.

Jak wskazuje ING, dane te są wyraźnie gorsze od oczekiwań, a pogorszenie dynamiki odnotowano we wszystkich działach budownictwa -  największe w przypadku wznoszenia budynków. Według ING, to efekt ostrzejszej niż w ubiegłym roku zimy.

Niepokoić może 7-proc. miesiąc do miesiąca spadek produkcji budowlanej oczyszczonej z wpływu czynników sezonowych - ocenia ING.

PKO BP o spadku sprzedaży detalicznej: Brak ferii, efekt wysokiej bazy

Brak ferii i związanych z nimi wyjazdów, efekty wysokiej bazy z 2020 r., mniejsze niż po wcześniejszych lockdownach efekty odbicia po otwarciu galerii - to według PKO BP przyczyny spadku w lutym sprzedaży detalicznej o 3.5 proc. w ujęciu miesięcznym.

Jak podał w piątek GUS, sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lutym 2021 r. spadła o 3,1 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 3,5 proc.

Otwarcie galerii handlowych w lutym zaowocowało mniejszą skalą odbudowy sprzedaży niż po poprzednich lockdownach - ocenia PKO BP. Bank zauważa, że sprzedaż bazowa wzrosła o 1,2 proc. rok do roku, co wskazuje, że za słabym wynikiem sprzedaży ogółem stały także: brak ferii, czyli mniej wyjazdów, oraz wysoka baza w sprzedaży żywności sprzed roku. Luty 2020 r. był początkiem wywołanych obawami przed pandemią "zakupów na zapas" - przypomniał PKO BP.

Sprzedaż odzieży i obuwia to kategoria, która najbardziej zyskała na lutowym otwarciu galerii. Wyraźnie odbiła także sprzedaż prasy i książek, a niezmiennie stabilny trend wzrostowy widać w sprzedaży mebli i sprzętu RTV/AGD - wskazał PKO BP.

Wyniki sprzedaży w dół pociągnęły spadki sprzedaży paliw o 15 proc. rok do roku, żywności - o 5 proc. i farmaceutyków - o 13,5 proc. Na wyniki dwóch ostatnich kategorii miała wpływ wysoka baza z przedpandemicznych zakupów sprzed roku - zauważył bank.

Jak również podał GUS, produkcja budowlano-montażowa spadła o 16,9 proc. rok do roku, a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosła o 5,5 proc. W ocenie PKO BP mroźna pogoda przedłużyła zimowe obniżenie aktywności w branży. W porównaniu do stycznia najsilniej wzrosła aktywność w segmencie specjalistycznych robót budowlanych, co wpisuje się w scenariusz przygotowań do realizacji rozstrzyganych pod koniec minionego roku przetargów i zwiastuje rychłą wiosnę w wynikach branży budowlanej - zaznacza bank.

Przekaż 1% na pomoc dzieciom - darmowy program TUTAJ

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: sprzedaż detaliczna | dane makroekonomiczne | GUS
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »