Handel: Czarne chmury nad małymi miastami

Większość galerii handlowych otwartych w 2011 r. powstała w miastach średnich i mniejszych, np. Galeria Ostrovia w Ostrowie Wielkopolskim czy Millenium Hall w Rzeszowie. W 2011 r. odnotowano poprawę na rynku nieruchomości handlowych - twierdzą analitycy. Trwa szturm na małe miasta.

W mijającym roku deweloperzy w większym stopniu zwrócili się w stronę ośrodków miejskich średniej wielkości oraz mniejszych. Powstają liczne projekty o regionalnym zasięgu, np. City Centre w Rzeszowie (47 tys. m kw.), Galeria Narew w Łomży (46 tys. m kw.) oraz Toruń Plaza w Toruniu (43 tys. m kw.).

- W 2011 roku systematycznie zwiększał się udział miast średnich i małych w całkowitej liczbie centrów handlowych, stanowiący obecnie 45 proc.; w 2012 roku ten wskaźnik się zwiększy - twierdzi starszy negocjator w dziale powierzchni handlowych firmy doradczej Cushman & Wakefield Tomasz Górski.

Reklama

Podkreśla jednak, że niezmiennym zainteresowaniem najemców w 2011 roku cieszyły się obiekty o ugruntowanej pozycji w dużych miastach. Pomimo najwyższych stawek czynszowych, gwarantowały one bowiem najemcom wysokie obroty i prawie nie występowały tam pustostany.

Natomiast właściciele obiektów drugorzędnych i w mniejszych miastach, podobnie jak w latach poprzednich, musieli stosować elastyczną politykę czynszową oraz różnego rodzaju zachęty, np. dofinansowanie wykończenia sklepu, aby pozyskać nowych najemców. Pozytywnym sygnałem w 2011 roku był wzrost liczby odwiedzających i obrotów w tych obiektach.

"Jednak trend z lat poprzednich utrzymał się i praktycznie nie obserwuje się w mniejszych miastach galerii wynajętych w 100 proc. w dniu otwarcia" - podkreśla Górski.

Z raportu Jones Lang LaSalle - "Retail Barometer across CEE & SEE" o polskim rynku nieruchomości handlowych wynika, że rynek handlowy w Polsce zajmuje wiodącą pozycję w regionie, przyciągając licznych zagranicznych inwestorów, deweloperów oraz najemców.

Obecnie centra handlowe oferują 7,5 mln m kw. powierzchni handlowej.

W trakcie budowy jest 670 tys. m kw. nowej powierzchni w centrach handlowych, które trafią na rynek w latach 2011-2013. W miastach dużych i średnich (powyżej 200 tys. mieszkańców) deweloperzy skupiają się na budowie nowych, jak i rozbudowie już istniejących, dobrze prosperujących obiektów handlowych. M.in. Galeria Echo w Kielcach została rozbudowana o 40 tys. m kw., a Silesia City Center w Katowicach powiększona o 19 tys. m kw. Rozbudowy zapewniają obecnie prawie 30 proc. nowej powierzchni w centrach handlowych w Polsce.

Pobierz: program do rozliczeń PIT

PAP
Dowiedz się więcej na temat: 2011 | miasta | centra handlowe | galeria | Małe Miasta | NAD | Male | handel | markety
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »