Ipsos: Nastroje konsumentów w kwietniu poprawiły się

W kwietniu Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 3,4 pkt względem marca, do poziomu 94,1 pkt - poinformował we wtorek instytut Ipsos. Autorzy badania wskazują na zmniejszenie się obaw przed bezrobociem, a także na wzrost skłonności do zakupów.

W kwietniu Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 3,4 pkt względem marca, do poziomu 94,1 pkt - poinformował we wtorek instytut Ipsos. Autorzy badania wskazują na zmniejszenie się obaw przed bezrobociem, a także na wzrost skłonności do zakupów.

"Można przypuszczać, że za poprawą nastrojów stoi przede wszystkim wyraźne zmniejszenie obaw konsumentów przed bezrobociem (-8 pkt proc. w stosunku do marca). Warto zauważyć również dużą poprawę dotyczącą ocen obecnej sytuacji gospodarczej kraju w porównaniu ze stanem sprzed 12 miesięcy" - napisano w komunikacie.

"Wynik ten wpisuje się w długookresowy trend rosnący wskaźnika, jaki możemy zaobserwować od kwietnia ubiegłego roku. Stopniowo konsumenci odzyskują zaufanie i wiarę w siły naszej gospodarki, tak bardzo osłabione pierwszymi oznakami kryzysu gospodarczego" - dodano.

Reklama

W kwietniu skłonność do zakupów wzrosła i przekroczyła poziom równowagi 100 pkt, co, zdaniem autorów raportu, może oznaczać, że trend wzrostowy sprzedaży detalicznej będzie kontynuowany.

"Skłonność do zakupów wzrosła do poziomu 100,9 pkt i po raz pierwszy od grudnia 2008 wskaźnik przekroczył poziom równowagi tj. 100 pkt. Mamy zatem niewielką przewagę optymistów nad pesymistami w zakresie oceny własnej sytuacji materialnej i nastawieniu do zakupów dóbr trwałego użytku" - napisano w komunikacie.

"Wyższy poziom wskaźnika w tym miesiącu jest przede wszystkim wynikiem poprawy ocen sytuacji materialnej gospodarstw domowych. Te informacje dają nadzieję na dalszą kontynuację marcowego wzrostu sprzedaży detalicznej" - dodano.

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 9-10 kwietnia oraz 19-26 kwietnia 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1004 Polaków, którzy ukończyli 15 lat. Poniżej wskaźniki.

                               kwiecień 2010  zmiana
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów: 94,1 pkt     3,39 pkt
Klimat Gospodarczy:             84,0 pkt     2,52 pkt
Skłonność do Zakupów:          100,9 pkt     3,97 pkt
Wskaźnik Bieżący                84,2 pkt     5,59 pkt
Wskaźnik Oczekiwań             100,2 pkt     1,98 pkt
INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: ipsos | wskaźnik | kwiecień | nastroje
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »