Istotny wzrost zaufania konsumentów w lutym - Pentor

Lutowy pomiar nastrojów konsumenckich przynosi dobre dane, wskazujące na istotny wzrost zaufania konsumentów. Poprawiły się niemal wszystkie wskaźniki cząstkowe - podał w komunikacie Pentor.

"Nastąpiła znaczna poprawa postrzegania stanu i perspektyw polskiej gospodarki, mniej pesymistycznie patrzymy na kondycję finansową własnych gospodarstw domowych. Oceny bieżącej sytuacji wprawdzie nadal pozostają w strefie wartości ujemnych, ale poprawiły się o ponad 6 punktów procentowych" - napisano.

"Wskaźnik wyprzedzający już trzeci z rzędu miesiąc pozostaje na plusie, przyjmując wartość najwyższą od października 2008 roku, czyli od spektakularnego upadku banku Lehman Brothers. Dokładnie przed rokiem obserwowaliśmy drugą falę eskalacji społecznego niepokoju i gwałtowny wzrost społecznych obaw o przyszłość; dziś stwierdzamy, że gospodarka ponownie odzyskuje zaufanie konsumentów" - dodano.

Reklama

W komentarzu do badania zaznaczono, że poprawa nastrojów konsumenckich nieprzypadkowo zbiega się z ustąpieniem zimy i medalami Małysza i Kowalczyk na Zimowej Olimpiadzie w Vancouver.

"Nasi medaliści z pewnością podnieśli ogólnego ducha narodu, dostarczając nam satysfakcji i poczucia sukcesu, ale nie można także lekceważyć ustąpienia zimy. Setkom tysięcy polskich gospodarstw ulżyło, ponieważ nie będą musiały ponosić już tak dokuczliwych opłat za ogrzewanie swoich mieszkań" - napisano.

"Na poprawę nastrojów mogły mieć pewien wpływ dobre dane statystyczne - w porównaniu do innych krajów Europy - o tempie wzrostu gospodarczego, ale ich znaczenia nie powinno się raczej przeceniać.

Powodów do optymizmu nie daje bowiem zarówno rosnąca wciąż stopa bezrobocia, jak i mająca spadać, ale na razie, utrzymująca się stopa inflacji. Dużo większe znaczenie, przynajmniej dla milionów emerytów i rencistów, miały urzędowe pisma z państwowej ubezpieczalni, o mającej nastąpić w marcu rewaloryzacji świadczeń. Niezłe są też dane dotyczące wzrostu wynagrodzeń. Są więc pewne przesłanki, aby nastroje konsumenckie nadal rosły, jednak daleko im do siły sprawczej olimpijskich medali" - dodano.

PESK   -   -9,3 pkt   +8,5 pkt mdm
OGD    -   -3,9 pkt   +3,6 pkt mdm
PENKON -   -6,6 pkt   +6,0 pkt mdm

PESK - wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju.

OGD - wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw domowych

PENKON - wskaźnik klimatu konsumenckiego.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: pentor | wzrosty
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »