Jaki był 2013 dla naszej gospodarki?
Mijający rok upłynął w finansach pod znakiem kolejnych zmian w systemie emerytalnym, które mają poprawić stan polskich finansów publicznych. To też rok rekordowo niskich stóp procentowych, wysokiego bezrobocia i powolnego przyspieszania naszej gospodarki.
17.01. W fotelu prezesa warszawskiej giełdy zasiadł Adam Maciejewski, który zastąpił na tym stanowisku Ludwika Sobolewskiego, odwołanego na wniosek resortu skarbu.
1.02. Prezydent Bronisław Komorowski podpisał ustawę budżetową na 2013 r., która przewidywała, że deficyt nie przekroczy 35 mld 565 mln 500 tys. zł, a dochody wyniosą 299 mld 385 mln 300 tys. zł. Przy konstruowaniu budżetu założono, że wzrost PKB wyniesie 2,2 proc., stopa bezrobocia na koniec roku sięgnie 13 proc., a średnioroczna inflacja 2,7 proc.
08.03. Resort pracy poinformował, że stopa bezrobocia w lutym wzrosła do 14,4 proc. z 14,2 proc. w styczniu, rekordowego od kilku lat poziomu.
15.04. Na warszawskim parkiecie został wprowadzony nowy system transakcyjny - Universal Trading Platform (UTP), którego zadaniem jest m.in. przyciągnięcie na GPW większej liczby zagranicznych inwestorów. Z identycznego systemu korzystają giełdy grupy NYSE Euronext z siedzibami w Nowym Jorku, Paryżu, Lizbonie, Amsterdamie i Brukseli.
29.05. GUS podał, że PKB wzrósł w I kwartale 2013 r. o 0,5 proc. rok do roku wobec 0,7 proc. w IV kw. 2012 r.
26.06. Resorty pracy i finansów przedstawiły raport dotyczący funkcjonowania systemu emerytalnego. Wskazano w nim m.in., że bez wprowadzenia w Polsce OFE dług publiczny, liczony według unijnej metodologii, wyniósłby na koniec 2012 r. 38,1 proc. PKB zamiast 55,6 proc. PKB. Ówczesny minister finansów Jacek Rostowski i szef resortu pracy Władysław Kosiniak-Kamysz zarekomendowali przekazanie do konsultacji społecznych trzech propozycji zmian w systemie emerytalnym oraz propozycję wypłat emerytur z otwartych funduszy emerytalnych.
Pierwszy wariant przewidywał likwidację części obligacyjnej OFE, drugi - dobrowolność oszczędzania w OFE, a trzeci (tzw. dobrowolność plus) - propozycję, by ubezpieczony mógł zdecydować się na przekazanie całości składki do ZUS lub części do ZUS, a części do OFE. W tym drugim przypadku ubezpieczony musiałby przekazywać do OFE dodatkowe 2-proc. składkę.
03.07. Rada Polityki Pieniężnej zdecydowała się na kolejną obniżkę stóp procentowych. W efekcie referencyjna stopa procentowa NBP spadła do rekordowo niskiego poziomu 2,50 proc. w skali rocznej.
15.07. GUS podał, że w czerwcu inflacja wyniosła 0,2 proc. rdr, co oznaczało, że wskaźnik ten znalazł się na historycznie najniższym poziomie, po zmianie ustroju przed ponad dwiema dekadami.
16.07. Rząd przedstawił projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych, który przewidywał zawieszenie pierwszego progu ostrożnościowego na poziomie 50 proc. (relacja długu do PKB). Bez tego niemożliwa byłyby nowelizacja budżetu na 2013 r.
20.08. Rząd przedstawił projekt nowelizacji budżetu na 2013 r., zwiększającej deficyt o około 16 mld zł wobec 35,6 mld zł pierwotnie zaplanowanego. Zdecydowano m.in. o ograniczeniu wydatków budżetowych o 7,6 mld zł.
13.09. Sejm znowelizował budżet na 2013 r., zwiększając dopuszczalny deficyt do 51,5 mld zł.
23.09. Warszawska giełda rozpoczęła publikację nowych indeksów: WIG30 oraz WIG30 TR; w ich skład wchodzi 30 największych i najbardziej płynnych spółek notowanych na GPW. Zmiana ma na celu m.in. zwiększenie płynności na rynku akcji.
26.09. Premier Donald Tusk przedstawił propozycję zmian w systemie emerytalnym, która okazała się wypadkową wcześniej zaproponowanych wariantów. Założono przeniesienie części obligacyjnej zasobów OFE do ZUS. Jednocześnie uznano, że przyszli emeryci powinni mieć wybór, czy nadal chcą przekazywać część składki emerytalnej do funduszy (2,92 proc. wynagrodzenia), czy też cała składka powinna trafiać do ZUS. Zaproponowano też rozwiązanie dotyczące wypłat emerytur z OFE - tzw. suwak, oraz zachęty podatkowe do oszczędzania w trzecim filarze emerytalnym. Zdecydowano, że OFE nie będą więcej mogły inwestować w obligacje skarbowe.
27.09. Rząd przyjął ostateczny projekt budżetu na 2014 r. Założono, że dochody wyniosą 276 mld 912 mln 22 tys. zł, a wydatki nie będą wyższe niż 324 mld 637 mln 37 tys. zł. W efekcie deficyt ma nie przekroczyć 47 mld 725 mln 15 tys. zł. Prognozę dochodów rząd oparł na wzroście PKB o 2,5 proc. W powiązanym z budżetem projekcie ustawy okołobudżetowej założono m.in. wzrost akcyzy na alkohol etylowy (o 15 proc.) oraz wyroby tytoniowe i susz tytoniowy (o 5 proc.). Przepisy przewidują też zamrożenie płac w budżetówce.
04.10. Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację budżetu na br., która ma dostosować dochody, wydatki i deficyt budżetu państwa na 2013 r. do sytuacji gospodarczej.
08.11. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o finansach publicznych, która przewiduje zastąpienie obecnej reguły wydatkowej tzw. stabilizującą regułą wydatkową, która ma mieć charakter antycykliczny. Uchwalono ustawę okołobudżetową oraz nowelizację ustawy o VAT, która przewiduje, że od stycznia 2014 r. stawki podatku VAT nie zostaną obniżone, mimo że pierwotnie planowano taki krok. Główna stawka tego podatku nie zmniejszy się więc z obecnych 23 proc. do 22 proc.
20.11. Premier Donald Tusk podczas rekonstrukcji rządu rekomendował na ministra finansów Mateusza Szczurka, dotychczasowego głównego ekonomistę ING Group na Europę Środkową i Wschodnią. Na stanowisku szefa resortu finansów zastąpił on Jacka Rostowskiego.
27.11 Mateusz Szczurek objął fotel szefa Ministerstwa Finansów.
29.11. GUS poinformował, że PKB wzrósł w III kwartale o 1,9 proc. licząc rok do roku wobec wzrostu w wysokości 0,8 proc. w II kw. 2013 r.
13.12. Sejm uchwalił budżet na 2014 r. bez większych zmian wobec projektu przygotowanego przez rząd. Uchwalono też zmiany w systemie emerytalnym, zgodnie z którymi przyszli emeryci będą mogli wybrać, czy chcą przekazywać część składki do OFE, czy w całości do ZUS.