Już w maju może być zmontowany pierwszy Pendolino dla PKP Intercity

- Jeszcze w maju, a najpóźniej na początku czerwca będzie zmontowany pierwszy skład Pendolino produkowanego przez Alstom dla PKP Intercity - poinformował w poniedziałek dziennikarzy dyrektor w Alstomie, odpowiedzialny za projekt Pendolino Nicolas Halamek.

Po zmontowaniu cały już pociąg ma być poddany testom statycznym, podczas których sprawdzane będzie działanie poszczególnych funkcji pociągu, a następnie testom dynamicznym, które sprawdzą, jak skład działa podczas jazdy. Testy są prowadzone w zakładach Alstomu we włoskim Savigliano, gdzie produkowane są pociągi. Zanim pierwszy pociąg zostanie zmontowany, producent będzie sprawdzał działanie poszczególnych wagonów - te testy już trwają.

- Próby we Włoszech zakończą się najprawdopodobniej w lipcu, a w sierpniu pierwszy pociąg przyjedzie do Polski, gdzie będą prowadzone dalsze testy, potrzebne do wydania certyfikatów dopuszczenia do ruchu w Polsce - wyjaśnił Halamek. Zgodnie z kontraktem pomiędzy PKP Intercity a Alstomem, polski przewoźnik ma odebrać pierwsze osiem pociągów do maja 2014 r. Halamek wyjaśnił, że kolejne składy nie będą już musiały przechodzić dodatkowych testów w Polsce - wystarczy, że odpowiednie świadectwa i certyfikaty uzyska pierwszy z dwudziestu zamówionych przez PKP Intercity pociągów. Próby niezbędne do uzyskania homologacji mają się zakończyć do końca tego roku.

Reklama

Do tej pory w zakładach w Savigliano powstały "pudła", czyli skorupy wagonów do czterech pociągów. Te wagony są obecnie wyposażane w potrzebne instalacje. Pierwsze siedem wagonów - bo wszystkie zamówione przez PKP Intercity składy są siedmiowagonowe - już pomalowano w barwy, jakich zażyczył sobie przewoźnik. Jednak ani Alstom, ani PKP Intercity nie ujawniają jeszcze, jak pociągi będą wyglądać.

Halamek pytany, czy pierwsze Pendolino będzie pokazane szerszej publiczności podczas zaplanowanych na wrzesień kolejowych targów Trako w Gdańsku powiedział, że nie jest to jeszcze przesądzone. - Mamy nadzieję, że uda się pokazać pociąg podczas targów. Na pewno nad tym pracujemy - zapewnił.

Kontrakt PKP Intercity i Alstomu o wartości 665 mln euro obejmuje dostawę 20 pociągów, które mogą rozwijać prędkość do 250 kilometrów na godzinę, budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Umowę podpisano w maju 2011 r.

Początkowo kolejarze planowali, że szybkie pociągi będą jeździć tylko na trasie Gdańsk - Warszawa - Kraków - Katowice. Prawdopodobnie jednak będą kursować także do Wrocławia i do Rzeszowa. Regularnie nowe składy będą kursować od grudnia 2014 r., od wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy.

Zagłosuj w internetowym referendum w sprawie OFE

PAP
Dowiedz się więcej na temat: PKP | Pendolino | Intercity | PKP Intercity | Alstom
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »