Komentarz PKP Intercity do artykułu "PKP ratuje pendolino. Wszystkie problemy z superpociągiem"

- Nieprawdą jest stwierdzenie autora, że infrastruktura kolejowa jest nieprzygotowana do kursowania nowych składów pendolino. Nieprawdziwa jest także teza, że "większość z tras pociąg pokona z prędkością poniżej 160 km/h" - uważają przedstawiciele spółki PKP Intercity. Poniżej komentarz spółki do artykułu, który ukazał się w "Dzienniku Gazecie Prawnej".

- Nieprawdą jest stwierdzenie autora, że infrastruktura kolejowa jest nieprzygotowana do kursowania nowych składów pendolino. Nieprawdziwa jest także teza, że "większość z tras pociąg pokona z prędkością poniżej 160 km/h" - uważają przedstawiciele spółki PKP Intercity. Poniżej komentarz spółki do artykułu, który ukazał się w "Dzienniku Gazecie Prawnej".

Realny harmonogram vs. "trzeszczące harmonogramy"

Działania podejmowane przez PKP Intercity mają na celu wdrożenie pendolino w połowie grudnia 2014 r. Pierwotny harmonogram projektu przewidywał przekazanie przez Alstom pierwszych pociągów z pełną dokumentacją (czyli homologacją UTK zgodną z wymaganiami kontraktowymi) 6 maja, czyli zakładał 7 miesięcy na przygotowanie składów do jazdy z pasażerami. Obecnie czas ten skrócił się do zaledwie 2 miesięcy.

Nieprawdą jest stwierdzenie autora, że infrastruktura kolejowa jest nieprzygotowana do kursowania nowych składów pendolino. Nieprawdziwa jest także teza, że "większość z tras pociąg pokona z prędkością poniżej 160 km/h". Już w grudniu tego roku z prędkością 160 km/h i wyższą, pendolino pokona większość odcinków. Z każdym rokiem liczba tras przystosowanych do prędkości 160 km/h i 200 km/h będzie rosła. Stwierdzenie autora, "nie brak odcinków, na których prędkość spadnie poniżej 80 km/h" jest w tym przypadku nadużyciem, gdyż chodzi o odcinki aglomeracyjne, (np. most średnicowy w Warszawie), po których nigdy, żaden tabor nie pojedzie z prędkością 160 km/h. Nieprawdziwe jest także stwierdzenie autora o linii do Gdańska. Wszystkie prace niezbędne dla kursowania pociągów na linii Warszawa - Gdańsk zakończą się do grudnia 2014.

Reklama

W grudniu 2014 r. ruch pociągów EIC Premium z prędkością 200 km/h będzie prowadzony na odcinku Zawiercie - Olszamowice o długości ok. 80 km. Docelowo liczba odcinków z najwyższymi prędkościami będzie rosła wraz z zakończeniem terminowo realizowanych inwestycji infrastrukturalnych. Tabor kolejowy kupowany jest na 30 lat, co gwarantuje, że wraz z postępem prac inwestycyjnych będzie możliwe podnoszenie prędkości jazdy.

Atrakcyjne czasy jazdy od grudnia vs. "Bariera trzech godzin do Gdańska"

Czasy przejazdu pociągu odpowiadają możliwościom eksploatacyjnym tras, po jakich pociąg będzie kursował. W grudniu br. pendolino pojedzie z Warszawy do Gdańska w 2h 58 min, a pod koniec przyszłego roku 2h 37 min. Ze znacznym skróceniem będziemy mieli do czynienia także na innych trasach.

Obowiązkowe "Certyfikaty"

PKP Intercity złożyło wniosek o zmianę zakresu posiadanego certyfikatu do Urzędu Transportu Kolejowego i czeka na wydanie decyzji. Dzięki temu w grudniu przewoźnik będzie mógł przekroczyć prędkość 160 km/h.

Bezpieczeństwo pasażerów przede wszystkim vs. "Opóźnione odbiory "dziobaków"

Priorytetem PKP Intercity jest bezpieczeństwo podróżnych, dlatego przed odbiorem końcowym nowych pociągów procedury weryfikujące stan techniczny pojazdów przeprowadzane są z najwyższą starannością, tak aby wszystkie ewentualne usterki zostały usunięte.

Proces odbiorów pendolino idzie zgodnie z harmonogramem, jednak podczas prób prowadzonych w ciągu ostatnich dwóch weekendów ujawniono usterki w pociągach, które muszą zostać usunięte przez producenta.

Warto przypomnieć, że pierwotny harmonogram projektu przewidywał przekazanie przez Alstom pierwszych pociągów z pełną dokumentacją (czyli homologacją UTK zgodną z wymaganiami kontraktowymi) 6 maja, czyli zakładał 7 miesięcy na przygotowanie składów do jazdy z pasażerami. Obecnie czas ten skrócił się do zaledwie 2 miesięcy.

W związku z powyższym w połowie grudnia przewoźnik dysponować będzie 18 a nie 20 pociągami. Kolejne 2 pojazdy, zgodnie z zapowiedziami producenta, dotrą do Polski w I kwartale 2015 r.

Szczegółowe testy przed uruchomieniem vs. "Ryzyko czeskiego błędu"

Zanim nowe pociągi trafią do regularnego kursowania poddane zostaną rygorystycznym testom. PKP Intercity założyło konieczność przeprowadzenia jazd próbnych, podczas których składy pokonają około 5000 km. Tym samym możliwe usterki będą usuwane jeszcze przed startem pociągów w normalnej, codziennej eksploatacji z pasażerami. Należy również podkreślić, że pociągi kupione przez PKP Intercity, w odróżnieniu od czeskich składów, są pojazdami wyższej generacji.

Szkolenia maszynistów w toku vs. "Ekspresowe szkolenie maszynistów"

Nieprawdą jest twierdzenie dziennikarza jakoby: "takich (maszynistów), którzy już dziś mogliby pojechać z pasażerami z rozkładową prędkością, można policzyć na palcach jednej ręki".

Przeszkolonych zostało 109 osób, z czego ponad 30 może samodzielnie prowadzić pociąg. Pozostali są szkoleni na bieżąco w ramach jazd odbiorczych. Tylko w tym tygodniu kolejnych 6 osób uzyska prawo do samodzielnego prowadzenia pociągu.

Odpowiedzialne wdrożenie vs. "Znikające pociągi"

Na liczbę kursujących w grudniu składów wpływ ma przede wszystkim termin przekazania pojazdów przez producenta. Ostatnie dwa pociągi zostaną dostarczone dopiero w nowym roku. Każdy musi przejść jazdy testowe, konieczne dla pomyślnego wdrożenia.

Czyste pociągi dla pasażerów vs. "pendolino czy fekalino"

Na stacjach obsługujących pociągi pendolino PKP Intercity przewiduje wykonywanie pełnej obsługi sanitarnej składów polegającej na sprzątnięciu przedziałów pasażerskich (mycie, odkurzanie wykładzin i tapicerki, oczyszczenie śmietniczek) oraz części gastronomicznej składu pendolino. W ramach codziennej obsługi składy będą wyposażane w środki czystości, środki higieniczne oraz wodę. Spółka rozpisała przetarg na czyszczenie pociągów i złożona w zeszłym tygodniu oferta jest analizowana. Po zakończeniu analizy zarząd podejmie w jej sprawie decyzję.

Profesjonalna obsługa na pokładzie vs. "Zdążyć z jedzeniem"

Przetarg na nowe stroje dla drużyn konduktorskich EIC Premium został rozstrzygnięty. Wybrane zostały 4 polskie firmy, które obecnie zajmują się szyciem mundurów. Do połowy grudnia obsługa pociągów będzie wyposażona w nowe ubrania. Nieprawdą jest zatem, jakoby kontrakt na uszycie mundurów realizował jeden podmiot.

WARS jako podmiot zapewniający serwis gastronomiczny nowych pociągów przygotowuje się do rozpoczęcia obsługi pasażerów pendolino od połowy grudnia 2014 roku.

Dynamiczne zarządzanie dostępnością miejsc od grudnia vs. "Mało dynamiczny cennik"

Rozwiązanie, które w grudniu wdroży PKP Intercity odpowiada europejskim trendom, jest jednak skalibrowane uwzględniając specyfikę spółki. W ramach projektu zbudowana i wdrożona została spójna strategia cenowa z wykorzystaniem najnowocześniejszych narzędzi do zarządzania przychodami (revenue management). Za systemem stoi logika i modele zarządzania dostępnością miejsc. Prace analityków trwały blisko dwa lata.

Program zmian na kolei vs. Utrata zaufania pasażerów

Wdrożenie pendolino to zwieńczenie zmian w Grupie PKP, które toczą się od ponad dwóch lat. Odzyskanie pasażerów będzie możliwe dzięki synergii kilku kluczowych elementów: dobrej ofercie (dobrze pomyślany rozkład jazdy, atrakcyjne czasy i skomunikowania, nowa strategia cenowa), komfortowemu taborowi (5,6 mld zł na inwestycje), profesjonalnej obsłudze (personel w pociągach, kasach) oraz dostępności nowoczesnych usług (np. WiFi w pociągach).

PKP Intercity

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »