Lotos odkrywa karty?

Strategia Grupy Lotos do 2015 roku zakłada uzyskanie wydobycia rzędu 24 tys. baryłek ekwiwalentu ropy dziennie, czyli około 1,2 mln ton rocznie - poinformowała spółka w komunikacie.

"Działania pozwalające na osiągnięcie poziomu produkcji 1,2 mln ton w roku 2015 obejmują zagospodarowanie złoża B8 oraz kontynuację produkcji ze złoża B3. Na szelfie norweskim założono produkcję ze złoża YME oraz prowadzenie poszukiwań w posiadanych aktualnie koncesjach i pozyskiwanie dalszych koncesji poszukiwawczych" - napisano w strategii Lotosu. Istotne efekty działalności poszukiwawczej w postaci zwiększonego udziału w potwierdzonych rezerwach ropy oraz zwiększenia produkcji z tego typu działalności spodziewane są dopiero w latach 2016-2020. Dlatego też osiągnięcie poziomu produkcji 1,2 mln ton w 2015 roku będzie realizowane także poprzez zakup udziałów w koncesji zawierającej już potwierdzone złoża ropy, znajdujące się w fazie zagospodarowania. "W ramach realizacji strategicznego celu w obszarze wydobywczym grupa kapitałowa Lotos dążyć będzie do pozyskania kapitału i nawiązania współpracy z partnerami posiadającymi dostęp do złóż ropy naftowej i gazu w celu osiągnięcia w 2020 roku wydobywalnych, potwierdzonych zasobów węglowodorów na poziomie ok 330 mln boe i zwiększenie wydobycia do poziomu 100 tys. boe/dzień (ekwiwalent ok. 5 mln ton ropy rocznie)" - napisano w strategii.

Reklama

Przy pozyskiwaniu złóż brane będą pod uwagę rejony o umiarkowanym poziomie ryzyka, nie będące w bezpośrednim obszarze zainteresowań dużych firm naftowych, w tym Morze Bałtyckie, Norweskie, Północne oraz Barensa, a także obszary lądowe w Polsce i na Litwie.

Strategia Grupy Lotos do 2015 roku

zakłada osiągnięcie poziomu 30 proc. udziału w krajowym rynku benzyn, oleju napędowego i lekkiego oleju opałowego - poinformował Lotos w komunikacie.

Spółka chce też osiągnąć wielkość sprzedaży przewyższającej o 15 proc. potencjał produkcyjny paliw w rafinerii.

Cel będzie realizowany dzięki rozwojowi sieci stacji paliw w segmencie premium i w segmencie ekonomicznym w formule stacji własnych CODO (company owned dealer operated) i stacji partnerskich DOFO (dealer owned franchise operated), a także dzięki intensyfikacji i optymalizacji sprzedaży.

Rozwój sieci dystrybucji będzie realizowany z wykorzystaniem rozwoju organicznego (budowy nowych obiektów), zakup lub dzierżawę stacji od operatorów niezależnych oraz dzięki akwizycjom w przypadku pojawienia się na polskim rynku interesujących ofert dotyczących sieci stacji paliw.

Grupa Lotos zakłada też uzyskanie 10 proc. udziałów w krajowym rynku detalicznej sprzedaży paliw.

"Cel ilościowy to uzyskanie 10 proc. udziału w krajowym rynku detalicznym przed upływem okresu objętego strategią poprzez rozwój ilościowy i jakościowy sieci stacji oraz wzrost poziomu sprzedaży" - napisano w komunikacie.

W 2015 roku marża EBITDA Grupy Lotos powinna wynieść co najmniej 9 proc., a stopa zwrotu z zaangażowanego kapitału co najmniej 12 proc. - poinformowała spółka w opublikowanej w środę strategii do roku 2015. "Celem strategii finansowej w zakresie rentowności będzie osiągnięcie przez Grupę Kapitałową Lotos założonej marży EBITDA oraz stopy zwrotu z kapitału zaangażowanego (ROACE). Zakłada się, iż na koniec okresu objętego strategią wskaźniki te będą kształtować się na poziomie: marża EBITDA co najmniej 9 proc., stopa zwrotu z zaangażowanego kapitału (ROACE) co najmniej 12 proc." - podała spółka. Grupa zamierza maksymalizować stopę zwrotu na kapitale przynależnym akcjonariuszom, poprzez "dążenie do osiągnięcia pożądanej struktury finansowania odpowiadającej relacji zadłużenia oprocentowanego netto do kapitałów własnych". Lotos poinformował, że w rachunku skonsolidowanym wysokość wskaźnika nie będzie przekraczać 0,4 na koniec okresu strategii.

Spółka zamierza też wypłacać dywidendę w latach objętych strategią. Na ten cel zamierza wydawać do 30 procent zysku netto. Nakłady inwestycyjne grupy w latach 2011-2015 wyniosą maksymalnie 5,7 mld zł, przy czym w segmencie wydobywczym Lotos chce zainwestować 3,9 mld zł, a w segmencie produkcji i handlu 1,8 mld zł (w obszarze operacyjnym 0,8 mld zł, w obszarze handlu 1 mld zł).

Lotos od 2011 roku wchodzi w segment stacji ekonomicznych

Grupa Lotos zamierza od przyszłego roku rozpocząć budowę sieci stacji w segmencie ekonomicznym - poinformował na konferencji prasowej wiceprezes spółki do spraw handlu Maciej Szozda.

- Odchodzimy od pomysłu budowy stacji bezobsługowych. W Polsce duży wpływ w ekonomice stacji ma sprzedaż produktów pozapaliwowych, nie chcemy z tego rezygnować - powiedział Szozda.

- Od 2011 roku pojawią się w naszej sieci stacje w segmencie ekonomicznym. Marka będzie powiązana z naszą marką główną. Dopracowujemy koncept - dodał. Nie podał więcej szczegółów.

W prezentacji do nowej strategii Lotos podał jedynie, że grupa zamierza rozwijać się poprzez rozwój sieci stacji własnych CODO (Company Owned Dealer Operated) i partnerskich DOFO (Company Owned Dealer Operated).

Strategia Grupy Lotos do 2015 roku zakłada osiągnięcie poziomu 30 proc. udziału w krajowym rynku benzyny, oleju napędowego i lekkiego oleju opałowego - poinformował Lotos w komunikacie.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: lotos
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »