MG chce redukcji uciążliwych obowiązków dla firm i obywateli

Dalszą likwidację bądź ograniczanie uciążliwych obowiązków informacyjnych, które muszą spełniać firmy i obywatele, zapowiedział na konferencji prasowej wicepremier Waldemar Pawlak. Ma to dać miliardy złotych oszczędności.

Z zamówionego przez resort gospodarki raportu firmy doradczej Deloitte wynika, że roczna suma kosztów administracyjnych narzucanych przez prawo i ponoszonych przez przedsiębiorców wynosi blisko 78 mld zł, czyli ok. 6 proc. PKB. Koszty najbardziej uciążliwych i nieakceptowalnych obowiązków raport szacuje na ponad 37 mld zł.

- Jest przestrzeń między 78 a 37 mld, która może być pozytywnie zagospodarowana poprzez zmniejszenie obciążeń administracyjnych - powiedział na konferencji prasowej Pawlak. Zaznaczył że, z opinii przedsiębiorców wynika, iż połowa tych obowiązków nie ma wpływu na pozytywne działanie firm - to czyste obciążenia biurokratyczne, a druga połowa i tak byłaby wykonywana przez firmy ze względu np. na konieczność dokumentowania obrotu gospodarczego.

Reklama

Wicepremier podkreślił, że to, co przedsiębiorcy uważają za zbędne koszty informacyjne to ok. 3 proc. PKB, więc gdyby nawet udało się je zlikwidować tylko częściowo, da to oszczędności rzędu procentów PKB, a każdy procent to 12-13 mld zł.

Pawlak mówił też, że Ministerstwo Gospodarki zaczyna ten proces od obowiązków, jakie znajdują się w jego gestii - głównie dotyczących obrotu gospodarczego. Chce też zachęcić inne resorty do takich działań. Według wicepremiera, w zmianach, które resort gospodarki zaproponuje, chodzi o zmniejszenie obowiązków informacyjnych, wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów, rezygnację z dokumentów tam, gdzie to możliwe czy też likwidację kosztownych tłumaczeń dokumentów.

Z badań Deloitte wynika, że najwięcej obciążeń administracyjnych wynika z działania Ministerstwa Finansów. Roczne koszty administracyjne MF, pochodzące z obowiązków nakładanych na przedsiębiorców przepisami prawa (księgowość, raporty, sprawozdawczość, licencje itd.) to 52 mld zł, z czego ponad 24,5 mld to obciążenia administracyjne, czyli koszty związane z obowiązkami informacyjnymi, których bez przymusu prawnego przedsiębiorcy by nie wykonali. - Nie oznacza to, że wszystkie te obciążenia należy zlikwidować, np. rachunkowość - zaznaczył Pawlak.

Jak tłumaczył wicepremier, po sporządzeniu raportu przez Deloitte, przeprowadzono konsultacje w administracji. - Na pytanie do różnych instytucji czy urzędów, jakie obowiązki informacyjne można ograniczyć, zredukować czy zlikwidować odpowiedź była taka, że praktycznie wszystko jest potrzebne. Administracja wysłała sygnał, w którym praktycznie podkreśla niezbędność swojego istnienia - mówił Pawlak.

Dlatego, jego zdaniem, konieczne są działania polityczne, by te wszystkie czynności, obowiązki, koszty, które mogą być bez szkody dla państwa zmniejszone, redukować. Jak mówił, są instytucje, które nie akceptują dokumentów w formie elektronicznej, dlatego trzeba je do tego zmusić.

Wiceminister gospodarki Mieczysław Kasprzak podkreślał, że Sejm rozpoczyna prace nad ustawą deregulacyjną, która zmienia ok. 90 innych ustaw. Np. znosi obowiązek przedstawiania różnych zaświadczeń w przypadku pobierania świadczeń rodzinnych czy stypendiów. Kasprzak dodał, że kolejnych zapisów deregulacyjnych należy się spodziewać w lutym.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Waldemar Pawlak | Pawlak | przedsiębiorcy | firmy | PKB
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »