Minister rolnictwa i prezes UOKiK idą na wojnę?

Minister rolnictwa i prezes UOKiK o pogarszających się relacji pomiędzy firmami spożywczymi, a sieciami handlowymi. Zarówno Marek Sawicki, jak i Adam Jasser podkreślali konieczność wzmocnienia pozycji producentów żywności.

Konieczne jest wzmocnienie pozycji negocjacyjnej producentów żywności poprzez konsolidację branży spożywczej zarówno w ramach poszczególnych branż, jak i konsolidację międzybranżową - ocenili minister rolnictwa oraz prezes UOKiK podczas spotkania z przedstawicielami branży mleczarskiej i mięsnej.

Minister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Sawicki spotkał się we wtorek z przedstawicielami branży mleczarskiej i mięsnej, aby omówić problem pogarszających się relacji pomiędzy producentami wyrobów mleczarskich i mięsnych, a sektorem handlu.

Reklama

W spotkaniu wziął udział prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Adam Jasser oraz wiceprezes Bernadeta Kasztelan-Świetlik.

Reprezentanci obu branż przedstawili problemy, z jakimi spotykają się w negocjacjach handlowych, zwracając uwagę na nierówną pozycję obu stron, tj. z jednej strony silne podmioty handlowe, z drugiej zaś znacznie słabsi producenci żywności.

Marek Sawicki zwrócił się do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o podjęcie działań mających na celu zbadanie, czy działania sieci handlowych nie wykraczają poza obowiązujące przepisy prawne.

Adam Jasser przedstawił prawne możliwości, które aktualnie można wykorzystać do rozwiązywania przedstawionych problemów. Zwrócił jednocześnie uwagę na występowanie podobnych problemów w innych krajach Unii Europejskiej i podejmowane przez Komisję Europejską działania zmierzające do wprowadzenia rozwiązań o charakterze wspólnotowym.

Zarówno Marek Sawicki, jak i Adam Jasser podkreślali konieczność wzmocnienia pozycji negocjacyjnej producentów żywności poprzez konsolidację branży spożywczej zarówno w ramach poszczególnych branż, jak i międzybranżową.

Minister Sawicki zwrócił również uwagę na działania proeksportowe podejmowane przez ministerstwo w zakresie zdobywania nowych rynków zbytu dla polskich produktów żywnościowych, co powinno się przyczynić do złagodzenia problemów ich zbytem.

Marek Sawicki zwrócił się do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o podjęcie działań mających na celu zbadanie, czy działania sieci handlowych nie wykraczają poza obowiązujące przepisy prawne.

Przypomnijmy, Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka oraz Polska Izba Mleka zwróciły się 10 kwietnia br. do Ewy Kopacz, Marka Sawickiego i Janusza Piechocińskiego o podjęcie zdecydowanych działań wobec firmy JMP - właściciela sieci "Biedronka", która w ich ocenie stosuje nieuczciwe praktyki wobec firm mleczarskich.

- (...) od 1 kwietnia Biedronka zażądała od swoich dostawców produktów mleczarskich obniżenie cen średnio o 15-20 proc. od obecnie obowiązujących. Dla przykładu cena za 1 litr mleka ok. 1,44 zł, śmietanę 18 proc. ok. 1,32 zł, cena masła za 1 kg ok. 11 zł, zaś cena sera żółtego ok. 10 zł za kilogram - podały wtedy organizacje branżowe.

Żądania natychmiastowego obniżania cen podstawowych produktów mleczarskich pojawiły się wraz z zakończeniem systemu kwotowania mleka.

Marek Sawicki w piśmie przesłanym do przedstawicieli Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka oraz Polskiej Izba Mleka podkreślił, że problem nieuczciwych praktyk w łańcuchu dostaw żywności został omówiony na spotkaniu 7 maja przez Komisję Europejską, w którym ze strony polskiej wezmą udział przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki, UOKiK-u oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Sawicki zwraca uwagę na konieczność większej współpracy pomiędzy przetwórcami, która może przyczynić się do poprawienia ich pozycji negocjacyjnej względem sieci handlowych.

Więcej informacji na portalspozywczy.pl

Dowiedz się więcej na temat: UOKiK | mleko | markety | Marek | hipermarkety | Ministerstwo Rolnictwa | handel detaliczny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »