Mniej reklam w TVP. Ukłon rządu w stronę TVN i Polsatu?
Trwają prace nad nowelizacją ustawy medialnej. Jeśli wszystko pójdzie po myśli rządu, to nowe przepisy wejdą w życie w 2015 roku. Złą wiadomością dla czytelników jest wprowadzenie opłaty audiowizualnej, której ściągalność będzie na pewno większa niż abonamentu radiowo-telewizyjnego. Dotychczas wiele osób deklarowało, że nie posiada telewizora. Dobra wiadomość to mniej reklam w Telewizji Polskiej.
Biuro prasowe Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zdradziło portalowi Wirtualnemedia.pl, że związana z abonamentem rtv rejestracja odbiorników jest staroświecka. Resort jest zdeterminowany, żeby jeszcze w przyszłym roku wprowadzić opłatę audiowizualną, która wchodziłaby w skład rachunku za prąd albo czynszu za mieszkanie.
Kolejna nowość to mniej reklam w kanałach Telewizji Polskiej. Mamy jednak do czynienia z konsultacjami i szczegółów na temat tej propozycji brak. Jest tylko intencja. Jeśli z opłaty audiowizualnej TVP będzie otrzymywać więcej pieniędzy, to nie będzie musiała tak rywalizować z komercyjnymi nadawcami o względy reklamodawców.
Jak ograniczenie reklamowe dla TVP może wyglądać? Pokazuje to przykład niemieckiego ZDF. Stacja nie może nadawać więcej niż 20 minut reklam na dobę, a bloki są krótkie, bo trwają 1-3 minuty. Na antenie niemieckiej telewizji publicznej rzeczywiście nie zobaczymy wielkich show typu "Mam talent" czy nawet "The Voice of Germany". Zarówno ARD, jak i ZDF pokazują jednak najważniejsze wydarzenia sportowe typu mundial, czy igrzyska olimpijskie. Można sobie wyobrazić, jak zmieniłaby się ramówka TVP, gdyby weszły w życie propozycje ministerstwa kultury.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
To byłaby z pewnością dobra wiadomość dla TVN i Polsatu. Nadawcy komercyjni od lat narzekają na to, że w naszym kraju telewizja publiczna jest de facto kolejnym komercyjnym graczem. Graczem, z którym muszą rywalizować o budżety największych reklamodawców i licencje na programy rozrywkowe. Nowe przepisy byłyby idealnym prezentem dla stacji komercyjnych na 2015 rok, czyli rok wyborczy.
Autor: Daniel Gadomski