Najpierw koncesja
United Pan-Europe Communications zamierza zaoferować w Polsce dostęp do Internetu, zaś po liberalizacji rynku także usługi telekomunikacyjne.
UPC jest w Polsce operatorem sieci telewizji kablowych PTK w 8 miastach oraz oferuje telewizję cyfrową Wizja TV na obszarze całego kraju. PTK, kupiona w ubiegłym roku za 1,2 mld USD, ma obecnie 1 mln klientów. Wizja TV zdobyła już 300 tys. abonentów, zaś jej sygnał w kablówkach odbiera 720 tys. klientów (jej przychody z reklam w tym roku to ok. 941 mln zł).
W tym roku UPC zamierza zainwestować 10 mln USD w modernizację Polskiej Telewizji Kablowej. Jednak zanim zacznie świadczyć dostęp do Internetu musi otrzymać koncesję Ministerstwa Łączności. Potrzebujemy koncesji, ponieważ chcemy korzystać tylko z własnej infrastruktury - powiedziała nam Dorota Zawadzka, rzeczniczka UPC. Spółka chce także świadczyć pełne usługi telekomunikacyjne. Nie planuje jednak uczestniczyć w przetargach na koncesję, tylko zaczekać na liberalizację rynku, co ma nastąpić w 2003 r. Tymczasem po otrzymaniu zezwolenia, do końca bieżącego roku firma chciałaby zapewnić podłączenie do Internetu 80 proc. swoich odbiorców w Warszawie i Krakowie.
W tym roku UPC wejdzie także na rynek polskiej telewizji. 7 marca podpisano porozumienie o przejęciu SBS Broadcasting. Natomiast 16 marca poinformowano, że SBS za ok. 175 mln USD nabędzie 33 proc. udziałów w komercyjnej telewizji TVN (finalizacja transakcji ma nastapić do 26 maja). Władze stacji zapowiadają rozwój współpracy z UPC, zwłaszcza w dziedzinie Internetu.