Niemcy mają problem, z którym ciężko się uporać. Wszystko przez rosnące zasięgi "elektryków"

Kwestie rozliczeń powinny być maksymalnie uproszczone po to, by zapewnić kierowcom łatwy dostęp do infrastruktury bez względu na to, z jakiego punktu będą chcieli skorzystać. Do tego konieczna będzie implementacja zaawansowanych narzędzi IT, które umożliwią klientom swobodę w wyborze formy płatności za usługę - mówi Łukasz Bednarek, analityk biznesowy z Pionu Energetyki i Gazownictwa w Asseco Poland.

Kwestie rozliczeń powinny być maksymalnie uproszczone po to, by zapewnić kierowcom łatwy dostęp do infrastruktury bez względu na to, z jakiego punktu będą chcieli skorzystać. Do tego konieczna będzie implementacja zaawansowanych narzędzi IT, które umożliwią klientom swobodę w wyborze formy płatności za usługę - mówi Łukasz Bednarek, analityk biznesowy z Pionu Energetyki i Gazownictwa w Asseco Poland.

wnp.pl: Elektromobilność zwykle jest wskazywana jako szansa dla rynku. Jako zagrożenie wskazywana jest wystarczająca ilość mocy do obsłużenia systemu ładowania dla miliona pojazdów elektrycznych. Nie da się tego uniknąć?

Łukasz Bednarek, analityk biznesowy z Pionu Energetyki i Gazownictwa w Asseco Poland: - W tym kontekście wiele się mówi o lepszym zarządzaniu siecią energetyczną. Jednak mało kto dostrzega, że potencjał elektromobilności, poza oczywistą rzeczą, jaką jest wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną, wiąże się bardzo silnie z integracją źródeł odnawialnych. Choć ich największą wadą jest niska sterowalność, to znacznie łatwiej jest nimi zarządzać, jeżeli zostaną powiązane z takim silnym punktem odbiorczym, jakim są stacje ładowania.

Reklama

- Proces ładowania jest długotrwały i można go sprawnie dostosowywać do tego, co się dzieje w sieci. Może to rozwijać małą, rozproszoną generację, która wpłynie na wzrost stabilności systemu. Dlatego należy patrzeć na elektromobilność z szerszej perspektywy. Jej rozwój to zarówno wyzwanie, jak i nowe możliwości.

Czy rozproszona generacja nie zwiększy jednak liczby sprzedawców energii i nie skomplikuje korzystania z systemu ładowania?

- W Niemczech działa bardzo wielu małych, lokalnych sprzedawców energii elektrycznej, tzw. stadtwerke - czyli komunalnych przedsiębiorstw energetycznych. Stały się one naturalnym narzędziem do upowszechniania elektromobilności, a z racji ich podstawowej roli na rynku, dążyły do łączenia usługi ładowania pojazdów ze sprzedażą energii. Zapewniały prosty dostęp do infrastruktury, ale każdy z nich wymagał od użytkownika oddzielnej rejestracji. To rozwiązanie było komfortowe, dopóki parametry pojazdów elektrycznych wykluczały dalekie podróże. Jednak zwiększenie zasięgu samochodów sprawiło, że stały się one "kulą u nogi". Kierowcy zmuszeni zostali do wykupywania kolejnych kart dostępu, a to już nie jest komfortowe rozwiązanie. Taka struktura rynku doprowadziła do sytuacji, w której powstały podmioty komercyjne umożliwiające wzajemne honorowanie usług przez różnych operatorów. Pobierają one opłaty od każdej transakcji, w której pośredniczą. To budzi oczywistą frustrację wśród operatorów działających na tym i tak trudnym rynku. (...)

Czego możemy się spodziewać w Polsce?

- W krajach Beneluksu i północnych Niemczech powołany został Europejski Dom Rozliczeniowy Elektromobilności ― organizacja non profit, zrzeszająca dostawców usług ładowania, którzy wspólnie budują infrastrukturę do wzajemnej identyfikacji pojazdów oraz rozliczeń pomiędzy dostawcami usług.

- Podobny model mógłby być również z powodzeniem realizowany w naszym kraju. Wymagałoby to jednak zmiany podejścia firm, które dzisiaj myślą w kategoriach indywidualnych projektów. Kwestia wzajemnego honorowania swoich klientów na pewno prędzej czy później się pojawi. Jeżeli nie zmienimy myślenia, to rynek zagospodarują komercyjne projekty typu Hubject, ale odbędzie się to ze stratą zarówno dla operatorów, jak i kierowców. Na przykładzie innych państw dokładnie widać, że synergia w obszarze elektromobilności jest konieczna. Niektórym dojście do tego wniosku zajęło dużo czasu i dzisiaj wiedzą, że zostało to zrobione dużo za późno. (...)

Więcej informacji na portalu wnp.pl

Dowiedz się więcej na temat: elektromobilność | samochód elektryczny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »