Nowe stawki: Przewoźnicy towarowi zapłacą mniej kosztem pasażerskich

Urząd Transportu Kolejowego zaprosił do siebie przedstawicieli PKP PLK i przewoźników. W ramach Zespołu ds. stawek wyjaśnione miały zostać wątpliwości dotyczące kosztów dostępu do infrastruktury w przyszłym roku. Zmian będzie sporo.

Jak informuje UTK, w spotkaniu udział wzięło 14 przedstawicieli pasażerskich i towarowych przewoźników kolejowych, organizatorów transportu publicznego oraz organizacji społecznych skupiających przewoźników działających na rynku transportu kolejowego, którzy przekazali swoje opinie dotyczące projektu stawek jednostkowych opłat na 2015 r. przedłożonego do zatwierdzenia przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

Na wstępie spotkania, przedstawiciele PKP PLK zaprezentowali projekt cennika stawek jednostkowych opłaty podstawowej i opłat dodatkowych na rozkład jazdy pociągów 2014/2015. Planowana baza kosztów, będąca podstawą kalkulacji stawek, została wyznaczona z wykorzystaniem: wykonania kosztów w 2013 r., i wskaźników zmiany cen (materiałów, energii, usług, wynagrodzeń itd.). PLK zapewniła, że zgodnie z wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w kosztach przyjmowanych do kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej uwzględnione zostały koszty utrzymania i prowadzenia ruchu kolejowego - tylko w tych częściach, w których są one bezpośrednio ponoszone jako rezultat wykonywania przewozów pociągami.

Reklama

Planowana praca eksploatacyjna na 2015 r. będąca podstawą kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej na rjp 2014/2015 została wyznaczona z wykorzystaniem średniej z wykonania pracy eksploatacyjnej 5 ostatnich zakończonych lat (2009 - 2013), odrębnie dla pociągów pasażerskich i towarowych.

Towarowi zyskają kosztem pasażerskich

Średnia planowana stawka jednostkowa opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej, obniżona zostanie w stosunku do aktualnie obowiązującego cennika o 0,1 proc., w tym dla pociągów towarowych o 1,7 proc., a dla pociągów pasażerskich planowany jest wzrost o 2,8 proc. PKP PLK planuje utrzymać obecny poziom stawek na kolejne trzy rozkłady jazdy pociągów.

Zaprezentowane zostały także zmiany wysokości stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystanie z peronów w stosunku do stawek obowiązujących na rozkład jazdy pociągów 2013/2014. Dla większości stacji stawki ulegają obniżeniu nawet do ok. 20 proc., ale dla największych stacji zostaną podniesione.

Zgodnie z oczekiwaniami przewoźników towarowych

W UTK po prezentacji wywiązała się dyskusja. Jak czytamy na stronie urzędu, przedstawiciele przewoźników wskazali na faktyczne zmiany opłat w przedziałach mas brutto uruchamianych przez nich pociągów i na obsługiwanych trasach.

W wystąpieniach podkreślano wzrost stawek jednostkowych dla przewoźników pasażerskich (głównie regionalnych) i konieczność uiszczania opłaty za istnienie sieci trakcyjnej, nawet w przypadku przewoźników wykorzystujących tabor spalinowy na liniach zelektryfikowanych. Dyskutowany również był sposób kategoryzacji linii z uwzględnieniem prowadzonych przez PKP PLK prac remontowo-naprawczych oraz ograniczeń wynikających z tych działań.

Odnosząc się do powyższych zarzutów Przedstawiciel Izby Gospodarczej Transportu Lądowego podkreślił, że obserwowany trend zmian wysokości stawek jednostkowych dla pociągów pasażerskich i towarowych jest zgodny z oczekiwaniem przewoźników towarowych, którzy dotychczas ponosili zawyżone koszty dostępu do infrastruktury. PKP PLK uważa, że zaproponowany cennik odzwierciedla strukturę przewozów pasażerskich i towarowych.

Ulga na intermodal? Jak PLK dostanie na to pieniądze

W trakcie dyskusji poruszono także sprawę kosztów dostępu dla pociągów intermodalnych. W opinii przedstawiciela PKP PLK, pociągi intermodalne powinny korzystać ze stawek jednostkowych kalkulowanych na tych samych zasadach co stawki dla innych przewoźników, a zgodnie z projektem nowego rozporządzenia nastąpi zmiana zasad udzielania ulg. W myśl nowej dyrektywą ulga będzie udzielana po otrzymaniu przez zarządcę odpowiednich środków na ten cel.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Rynek Kolejowy
Dowiedz się więcej na temat: koszty | stawki | PKP PLK | Stawek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »