Obawy firm mają obraz żółtej kartki

Przedsiębiorcy mikro, małych i średnich firm w Polsce obawiają się o przyszłość krajowej gospodarki. Odsetek badanych przedsiębiorców, którzy twierdzą, że sytuacja gospodarcza kraju pogorszy się wzrósł aż o 16 pkt. proc. w stosunku do kryzysowego 2009 roku. Takiego wyniku jeszcze nie odnotowano - wynika z najnowszego badania wrocławskiego Instytutu Keralla Research.

Kondycję własnej firmy przedsiębiorcy, tradycyjnie już, ocenili nieco lepiej, niż kondycję kraju.

Wskaźnik nastrojów przedsiębiorstw KERNA spadł do poziomu minus 55,6 pkt. wobec minus 51,3 pkt. kwartał do kwartału. (-100 min; +100 max). Klimat w firmach sektora MŚP jest więc porównywalny to tego, jaki dominował w I połowie 2009 roku. Największy wpływ na końcową niższą wartość wskaźnika, miały nienotowane dotąd krytyczne oceny oraz obawy wobec sytuacji gospodarczej Polski w relacji zarówno do poprzedniego kwartału, jak i licząc rok do roku.

Reklama

Zdaniem analityków Karalla Research obawy przedsiębiorców o przyszłość krajowej gospodarki mają wymiar żółtej kartki, wystawianej przez small biznes rządowi.

Przedsiębiorcy są niezadowoleni z działań rządu w obszarze gospodarki. Składa się na to sekwencja zdarzeń, jak: podniesienie VAT i wiążący się z tym chaos w firmach handlowych, fiasko "jednego okienka", likwidacja "kratki" tj. zabranie impulsu zakupu auta do firmy, brak odpisu VAT od paliw, zapowiedź wysokich opłat za autostrady (co będzie mieć wpływ na wzrost cen towarów), rozmontowywanie OFE, rosnący dług publiczny. To tylko część przykładów generujących lęk o przyszłość - zgłaszanych w wywiadach przez przedsiębiorców.

- W obszarze oceny kondycji własnej firmy, atmosfera w MŚP kształtuje się względnie pozytywnie. Małe, średnie przedsiębiorstwa trzymają kurs na zachowanie zatrudnienia, a skala inwestycji będzie utrzymana przez blisko 70 proc. badanych na takim samym lub nawet większym poziomie także w tym kwartale.

- Z badania wynika również, że utrwala się pogląd, że finał kryzysu gospodarczego rysuje się, jako realny w 2012 roku lub dalej.

Przekonanie wśród przedsiębiorców sektora MŚP, że kryzys to nie tymczasowa zapaść, ale długoterminowy problem, podziela już 66,5 proc. small biznesu. To o 43 pkt. proc., niż rok wcześniej. W koniec kryzysu datowany na 2011 wierzy już tylko 9 proc. ankietowanych, a jak słabnie nadzieja sektora MŚP na rychły koniec kryzysu ilustruje poniższy wykres całoroczny, ukazujący zmianę postaw badanych w okresie IV kw. 2009 - IV kw. 2010.

Trudno również doszukać się optymizmu w ocenie przyszłości krajowej gospodarki. Na polepszenie warunków funkcjonowania gospodarki w tym kwartale liczy zaledwie 18,5 proc. badanych. To o 2,2 pkt. proc. mniej, niż kwartał wcześniej i aż 16 pkt. proc. mniej licząc rok do roku.

Sporo natomiast firm, bo aż 35,7 proc. spodziewa się pogorszenia. I tu także notujemy zmiany niekorzystne, ponieważ nienajlepszej przyszłości obawia się 6,5 pkt. proc. firm więcej, niż jeszcze kwartał wcześniej i 16,7 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej.

Obecnie diagnoza kondycji własnej firmy (I kw. br.) jest lepsza w porównaniu do ocen kondycji całej polskiej gospodarki. To jedyny obszar, w którym wprawdzie nieznacznie, ale zwiększyła się liczba optymistów. Nadzieję, że sytuacja ich firmy będzie mimo wszystko lepsza w I kw. podziela 34,2 proc. ankietowanego small biznesu. To 2,2 pkt. proc. więcej kwartał do kwartału i 3,3 pkt. proc. mniej rok do roku.

Nadziei takiej nie wyrażają niestety pesymiści, których zanotowaliśmy 20,3 proc., czyli o 3,1 pkt. proc. więcej, niż w poprzednim kwartale i niestety więcej, niż w ubiegły roku w tym samym czasie, aż o 7,3 pkt. proc.

KerallaResearch Instytut Badań i Rozwiązań B2B

INTERIA.PL/materiały prasowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »