Obroty w centrach handlowych rosły szybciej niż inflacja

Obroty w centrach handlowych w kwietniu i maju rosły szybciej niż inflacja - poinformowała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Największy wpływ na zwiększenie obrotów miały żywność i gastronomia.

Jak wynika z komunikatu, obroty w centrach handlowych w maju 2022 r. były o 22 proc. wyższe niż w maju 2019 r, a w podziale na kategorie najlepsze wyniki zanotowano w kategoriach; żywność (+67 proc.) i gastronomia (+34 proc.).

Wskazano, że obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów, przy czym najszybciej w największych galeriach (powyżej 60 tys. m kw.), gdzie obroty były o 29 proc. wyższe niż w maju 2019 r. Zaznaczono, że duże obiekty (40-60 tys. m kw.) notowały wzrosty o 18 proc., a średnie (20-40 tys. m kw.) i najmniejsze (5-20 tys. m kw.) - o 15 proc.

Reklama

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Klienci odwiedzają centra handlowe częściej niż przed pandemią

"Obroty w centrach handlowych rosną kolejny miesiąc z rzędu, a klienci odwiedzają je częściej niż przed pandemią" - powiedział, cytowany w informacji, dyrektor zarządzający PRCH Krzysztof Poznański. Wskazał, że - jak wynika ze wskaźnika Turnover Index - w maju obroty wzrosły o 22 proc., czyli nieco szybciej niż inflacja. Z kolei odwiedzalność, prezentowana w oparciu o Footfall Density Index, w czerwcu br. była o 1,4 proc. wyższa niż w czerwcu 2019 r.

"Najnowsze dane potwierdzają, że klienci wrócili do zwyczajów zakupowych sprzed pandemii. To pozwala z ostrożnym optymizmem oceniać możliwości wzrostu w branży centrów handlowych" - zauważył. Zaznaczył jednak, że należy pamiętać o rosnącej inflacji, kosztach energii i niepewności dalszego rozwoju sytuacji gospodarczej.

Na wzrost obrotów wpływ mają zwiększone zakupy spożywcze

W informacji zaznaczono, że trzeci miesiąc z rzędu duży wpływ na wzrost obrotów mają zwiększone zakupy spożywcze, robione zarówno przez Polaków, jak i uchodźców z Ukrainy. 

Z kolei wzrost obrotów w gastronomii pokazuje, że klienci, spragnieni kontaktów z innymi, wrócili do przyzwyczajeń sprzed pandemii i spędzania wolnego czasu w galeriach. "Aspekt społeczny centrów handlowych znów mocno nabiera znaczenia, a teorie o zmierzchu handlu stacjonarnego okazały się nietrafione" - wskazano.

Dodano, że równolegle ze zwiększonymi obrotami rośnie odwiedzalność, która od kwietnia 2022 r. jest wyższa od tej sprzed pandemii. W wynikach odwiedzalności widać obecność grupy dodatkowych konsumentów, pochodzących z Ukrainy. Ich wpływ na odwiedzalność jest widoczny zwłaszcza w tych miejscach, gdzie koncentrują się uchodźcy.

Footfall Density Index to wskaźnik odwiedzalności centrów handlowych, pokazujący liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 m kw. powierzchni najmu. Jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. Dane są zbierane w ponad 120 obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln m kw., co stanowi 35 proc. rynku centrów handlowych w Polsce.

Turnover Index to wskaźnik obrotów najemców w centrach handlowych podawany w złotych, w przeliczeniu na 1 m kw. powierzchni najmu. Dane pochodzą z raportów dostarczanych przez najemców właścicielom i zarządcom galerii handlowych.

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług. 

PAP
Dowiedz się więcej na temat: centra handlowe | inflacja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »