Podatek ekologiczny zamiast akcyzy

W dniu dzisiejszym w Sejmie odbędzie się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o podatku ekologicznym od samochodów. Projekt przewiduje wprowadzenie nowego rozwiązania w zakresie opodatkowania samochodów, które ma zastąpić obecnie funkcjonujący podatek akcyzowy i objąć samochody rejestrowane po raz pierwszy na terytorium kraju.

Podstawą obliczenia podatku będzie pojemność skokowa silnika, z uwzględnieniem normy EURO, którą spełnia silnik. Podatek ustalać się będzie jako iloczyn pojemności skokowej silnika, wartości normy EURO i stawki podatku. Stawka podatku ma wynieść 1 zł za 1 cm3 pojemności skokowej silnika zarejestrowanego samochodu.

W uzasadnieniu do projektu stwierdzono, iż w chwili obecnej według prawa wspólnotowego, państwa członkowskie mają pełną swobodę w wyborze sposobu opodatkowania samochodów, gdyż przepisy wspólnotowe nie podlegają harmonizacji w tym zakresie. Część państw członkowskich UE uzależnia opodatkowania od cech charakterystycznych pojazdów, inne natomiast narzucają stałą opłatę rejestracyjną.

Reklama

Nowy podatek zastąpić ma akcyzę, której Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego zarzuciła naruszenie zasady wynikającej z przepisu art. 90 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z jego brzmieniem żadne Państwo Członkowskie nie nakłada bezpośrednio lub pośrednio na produkty innych Państw Członkowskich podatków wewnętrznych jakiegokolwiek rodzaju wyższych od tych, które nakłada bezpośrednio lub pośrednio na podobne produkty krajowe. Również po wprowadzeniu zmiany polskie ustawodawstwo naruszać będzie podstawowe zasady Wspólnoty. Należy pamiętać, iż podstawą funkcjonowania Unii Europejskiej jest unia celna, która rozciąga się na całą wymianę towarową. Przede wszystkim obejmuje ona zakaz ceł przywozowych i wywozowych między Państwami członkowskimi oraz wszelkich opłat o skutku równoważnym. Między państwami członkowskimi UE zakazane są wszelkie ograniczenia ilościowe w przywozie oraz wszelkie środki o skutku równoważnym. Nowy podatek w dalszym ciągu naruszać będzie zatem fundament unijnej swobody przepływu towarów.

Roedl&Partner
Dowiedz się więcej na temat: podatek | podatek akcyzowy | ekologia | podatek ekologiczny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »