Pokazy to często okazja do oszustwa. UOKiK rozdaje ciosy

Gdy bywasz na pokazach organizowanych w świetlicach i domach kultury - uważaj na oferowane produkty. Zastanów się przed kupnem.

Ponad 57,6 tys. zł kary ma zapłacić spółka Lama Gold, która sprzedaje m.in. pościel wełnianą na pokazach organizowanych w świetlicach i domach kultury - podał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK sprawdza też inne firmy organizujące podobne pokazy.

Jak poinformował w piątek UOKiK, postępowanie przeciwko Lama Gold w Poznaniu zostało wszczęte w sierpniu 2013 roku; wcześniej do Urzędu napływały skargi od klientów tej firmy.

"Postępowanie UOKiK wykazało, że przedsiębiorca m.in. nie wręczał obowiązkowego wzoru odstąpienia od umowy, który musi dostać każdy klient kupujący na pokazie. Tę praktykę potwierdziły zawiadomienia od konsumentów. Ponadto sprzedawca zastrzegał, że nie będzie przyjmował zwrotu produktów bez oryginalnego opakowania czy zamknięcia" - czytamy w komunikacie UOKiK.

Reklama

Urząd tłumaczy, że zgodnie z prawem kupujący poza lokalem konsument ma prawo obejrzeć i sprawdzić produkt po jego dostarczeniu - w ramach tzw. zwykłego zarządu. Oznacza to, że można otworzyć opakowanie i sprawdzić, czy dostarczony produkt jest zgodny z zamawianym. W takiej sytuacji klient nie traci prawa do odstąpienia od umowy.

"Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Lama Gold została nałożona kara 57 tys. 613 zł. Urząd nakazał zaprzestanie stosowania niezgodnych z prawem praktyk. Spółka musi również natychmiast zacząć wręczać klientom formularz odstąpienia od umowy - tej części decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności" - napisano.

Urząd dodał, że spółka odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK prowadzi też postępowanie wyjaśniające wobec firm organizujących pokazy i oferujących płatne pakiety medyczne - spółek MedForLife oraz MedForLife Opieka Abonamentowa. Zostało ono wszczęte pod koniec lipca br. po doniesieniach medialnych. Urząd chce wyjaśnić mechanizmy działania przedsiębiorców.

"Sprawdzamy, czy spółki wywiązują się z obowiązku informacyjnego wobec klientów, czy nie utrudniają im odstąpienia od umowy. Postępowanie jest na wczesnym etapie, nie zostały postawione zarzuty" - czytamy w komunikacie. Urząd czeka na wyjaśnienia spółek.

UOKiK przypomina, że w przypadku zawarcia umowy zakupu towaru na tzw. pokazie, klient ma 10 dni na rezygnację.

Więcej informacji konsumenci mogą uzyskać m.in. pod numerem telefonu 800 007 707.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

PAP
Dowiedz się więcej na temat: UOKiK | okazja | oszustwa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »