Polskie firmy mają problem z bezpieczeństwem informacji?

Wyciek poufnych danych może doprowadzić organizację do poważnych strat finansowych i wizerunkowych. Tym niemniej, jak wynika z raportu "Bezpieczeństwo Informacji w Polsce 2015" aż 40 proc. ankietowanych wyrzuciło dokument zawierający dane osobowe czy firmowe.

Z raportu "Bezpieczeństwo Informacji w Polsce 2015" przeprowadzonego przez HSM Polska wynika, że blisko 40 proc. ankietowanych w ciągu ostatniego roku wyrzuciło do kosza dokument zawierający dane osobowe czy firmowe. Z kolei blisko co drugi badany deklaruje, że zdarzyło mu się zgubić cyfrowy nośnik na, którym także znajdują się poufne informacje. Jednocześnie 47 proc. deklaruje, że nie korzysta z niszczarek służących do utylizacji papierowych i cyfrowych nośników danych. W czym tkwi problem w zakresie stosowania bezpieczeństwa informacji w polskich urzędach i przedsiębiorstwach?

Reklama

- Za tak niski poziom świadomości bezpieczeństwa informacji w polskich firmach i urzędach odpowiada notoryczny brak szkoleń, brak odpowiedniego sprzętu oraz nie stosowanie podstawowych norm bezpieczeństwa takich jak DIN66399. Kłopotem jest także niedbalstwo i niedopatrzenia pracowników, stąd np. dokumenty zawierające dane osobowe i firmowe są wyrzucane do kosza Musimy zrozumieć, że tradycyjna dokumentacja nie zostanie w najbliższym czasie wyparta przez cyfrowe nośniki danych i technologie Cloud Computing. Co prawda, cyfryzacja sektora biznesowego jak i publicznego następuje, jednak papierowy obieg dokumentów będzie funkcjonował jeszcze przez wiele lat. W związku z tym w każdej firmie powinna być chociaż jedna wykwalifikowana osoba odpowiedzialna za kwestię bezpieczeństwa informacji oraz wdrażania norm bezpieczeństwa oraz nowoczesne urządzenia dedykowane utylizacji dokumentów - komentuje Marcin Sobaniec, ekspert HSM Polska.

Z raportu wynika, że blisko połowa polskich przedsiębiorców i przedstawicieli administracji publicznej nie miała w swojej pracy styczności z normą bezpieczeństwa DIN66399. Większość respondentów (94 proc.) bez żadnych wątpliwości uważa, że wyciek poufnych danych może doprowadzić organizację do poważnych strat finansowych i wizerunkowych. Blisko co piąty respondent nie wie, w jaki sposób niszczona jest dokumentacja zawierająca poufne dane w organizacji, w której pracuje.

- Poufne dokumenty lądują w koszu ponieważ pracownicy nie mają świadomości o tym, jakie ryzyko jest z tym związane. Z każdej strony jesteśmy zasypywani tysiącami danych, liczb i newsów. Niestety, negatywnie wpływa to na właściwe postrzeganie zagrożeń związanych z bezpieczeństwem informacji. W polscy przedsiębiorcy i przedstawiciele administracji publicznej powinni przejść gruntowne szkolenie w zakresie polityki bezpieczeństwa informacji - podsumowuje Marcin Sobaniec, ekspert HSM Polska.

Źródło: HSM Polska Sp. z o.o.

Dowiedz się więcej na temat: Polskie | MiSP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »