Polskie firmy mają problem z bezpieczeństwem informacji?
Wyciek poufnych danych może doprowadzić organizację do poważnych strat finansowych i wizerunkowych. Tym niemniej, jak wynika z raportu "Bezpieczeństwo Informacji w Polsce 2015" aż 40 proc. ankietowanych wyrzuciło dokument zawierający dane osobowe czy firmowe.
Z raportu "Bezpieczeństwo Informacji w Polsce 2015" przeprowadzonego przez HSM Polska wynika, że blisko 40 proc. ankietowanych w ciągu ostatniego roku wyrzuciło do kosza dokument zawierający dane osobowe czy firmowe. Z kolei blisko co drugi badany deklaruje, że zdarzyło mu się zgubić cyfrowy nośnik na, którym także znajdują się poufne informacje. Jednocześnie 47 proc. deklaruje, że nie korzysta z niszczarek służących do utylizacji papierowych i cyfrowych nośników danych. W czym tkwi problem w zakresie stosowania bezpieczeństwa informacji w polskich urzędach i przedsiębiorstwach?
- Za tak niski poziom świadomości bezpieczeństwa informacji w polskich firmach i urzędach odpowiada notoryczny brak szkoleń, brak odpowiedniego sprzętu oraz nie stosowanie podstawowych norm bezpieczeństwa takich jak DIN66399. Kłopotem jest także niedbalstwo i niedopatrzenia pracowników, stąd np. dokumenty zawierające dane osobowe i firmowe są wyrzucane do kosza Musimy zrozumieć, że tradycyjna dokumentacja nie zostanie w najbliższym czasie wyparta przez cyfrowe nośniki danych i technologie Cloud Computing. Co prawda, cyfryzacja sektora biznesowego jak i publicznego następuje, jednak papierowy obieg dokumentów będzie funkcjonował jeszcze przez wiele lat. W związku z tym w każdej firmie powinna być chociaż jedna wykwalifikowana osoba odpowiedzialna za kwestię bezpieczeństwa informacji oraz wdrażania norm bezpieczeństwa oraz nowoczesne urządzenia dedykowane utylizacji dokumentów - komentuje Marcin Sobaniec, ekspert HSM Polska.
Z raportu wynika, że blisko połowa polskich przedsiębiorców i przedstawicieli administracji publicznej nie miała w swojej pracy styczności z normą bezpieczeństwa DIN66399. Większość respondentów (94 proc.) bez żadnych wątpliwości uważa, że wyciek poufnych danych może doprowadzić organizację do poważnych strat finansowych i wizerunkowych. Blisko co piąty respondent nie wie, w jaki sposób niszczona jest dokumentacja zawierająca poufne dane w organizacji, w której pracuje.
- Poufne dokumenty lądują w koszu ponieważ pracownicy nie mają świadomości o tym, jakie ryzyko jest z tym związane. Z każdej strony jesteśmy zasypywani tysiącami danych, liczb i newsów. Niestety, negatywnie wpływa to na właściwe postrzeganie zagrożeń związanych z bezpieczeństwem informacji. W polscy przedsiębiorcy i przedstawiciele administracji publicznej powinni przejść gruntowne szkolenie w zakresie polityki bezpieczeństwa informacji - podsumowuje Marcin Sobaniec, ekspert HSM Polska.
Źródło: HSM Polska Sp. z o.o.