Poprawa koniunktury konsumentów

W październiku 2005 r. poziom nastrojów społecznych w obszarze wskaźników ufności konsumenckiej uległ wyraźnej poprawie, najlepiej widocznej w relacji do wyników sprzed roku.

W październiku 2005 r. poziom nastrojów społecznych w obszarze wskaźników ufności konsumenckiej uległ wyraźnej poprawie, najlepiej widocznej w relacji do wyników sprzed roku.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł względem września o 2,7 pkt. procentowego, do poziomu -19,7. W dłuższym okresie czasu mamy więc do czynienia ze znaczną poprawą notowań: o 8,7 pkt. procentowego, w porównaniu do analogicznego miesiąca 2004 r., a tym samym z jedną z najbardziej korzystnych obserwacji od początku badania. Wartość wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej przyjęła w bieżącym miesiącu poziom -24,4 i była wyższa niż we wrześniu o 3,6 pkt. procentowego oraz o 5,6 pkt. procentowego w stosunku do października 2004 r. Także i w tym przypadku mówić można o jednym z najwyższych odnotowanych tu wyników.

Reklama

Wybrane wskaźniki koniunktury konsumenckiej w październiku 2005 roku

Ocena zmian, jakie zaszły w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w okresie ostatnich 12 miesięcy) przyjęła w październiku wartość -25,9 (co oznacza poprawę o 1,8 pkt. procentowego w odniesieniu do września) utrzymując względnie stały poziom począwszy od marca bieżącego roku. W stosunku do analogicznego miesiąca 2004 roku wartość ta kształtuje się w dalszym ciągu korzystnie, przy różnicy 6,9 pkt. procentowego. W podobny sposób poprawiła się ocena oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w najbliższych 12 miesiącach). Wartość wskaźnika w bieżącym miesiącu wyniosła -12,2, tj. odnotowano wzrost o 1,5 pkt. procentowego względem września. Jednocześnie jest to wynik o 4,7 pkt. procentowego korzystniejszy niż przed rokiem.

W październiku saldo ocen zmian ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (w ostatnich 12 miesiącach) wykazało znaczną poprawę. Obecny wynik -35,6 jest wyższy o 4,6 pkt. procentowego od odnotowanego we wrześniu i utrzymuje bardzo korzystną różnicę 8,9 pkt. procentowego w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku. Poprawiło się również nastawienie konsumentów w zakresie oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju. Wskaźnik ocen osiągnął nie notowaną dotąd wartość -9,7, a zatem o 6,7 pkt. procentowego wyższą od wyniku z ubiegłego miesiąca. Tym samym dystans pomiędzy obecnym i zeszłorocznym notowaniem zwiększył się do 12,9 pkt. procentowego.

Podobnie jak miało to miejsce w ubiegłym miesiącu, nieco gorszy nastrój charakteryzuje konsumentów w zakresie oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów. Wskaźnik ten zmalał nieznacznie względem września (o 1,0 pkt procentowy) i wynosi aktualnie -15,3. Niezależnie jednak od bieżących wahań, porównanie z wynikami sprzed roku (w stosunku do analogicznego miesiąca) wykazuje w dalszym ciągu poprawę w wysokości 10,0 pkt. procentowych. Październik jest czwartym z rzędu miesiącem, w którym maleje pesymizm konsumentów w przypadku obaw społeczeństwa polskiego przed wzrostem poziomu bezrobocia. Wartość wskaźnika zmieniła się dość wyraźnie - o 4,3 pkt. procentowego. Widoczna jest również poprawa wyniku w skali roku - o 1,7 pkt. procentowego w porównaniu z październikiem 2004 r. Przewidywania konsumentów w zakresie oceny możliwości oszczędzania pieniędzy w okresie najbliższych 12 miesięcy powróciły w październiku do poziomu notowanego w kwietniu i maju. Wartość wskaźnika ocen wzrosła i wynosi obecnie -53,6, a więc jest wyższa o 2,9 pkt. procentowego od obserwowanej przed rokiem.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: poprawa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »