Pracodawcy za zniesieniem zakazu sprzedaży promocyjnej
Rząd powinien wycofać się z planów wprowadzenia zakazu sprzedaży bez marży oraz zakazu sprzedaży promocyjnej - uważają władze Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych. Ich zdaniem Unia Europejska nie wymaga takich rozwiązań. Tymczasem takie propozycje forsuje rząd w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
"Przyjęte w projekcie rozwiązania są sprzeczne z
konstytucyjną zasadą swobodnego prowadzenia działalności gospodarczej,
czyli swobody konkurowania" – twierdzi Dariusz Chrzanowski, dyrektor
departamentu lobbyingu gospodarczego PKPP.
Zamiast zakazów, konfederacja proponuje np. wprowadzenie ram czasowych
promocji towaru. Takie rozwiązanie z jednej strony chroniłoby rynek przed
nadużywaniem niektórych form promocji, z drugiej strony dawałoby szansę
klientom na dokonanie korzystnych zakupów.
Pracodawcy podobnie ocenili planowany zakaz udzielania premii o wartości
przekraczającej cenę towaru lub usługi. Chodzi m.in. o wycieczkę jako premię
za kupno określonej ilości towaru albo dołączanie do gazet lub innych wydawnictw
płyt czy kosmetyków. Ich zdaniem, takie nagrody są elementem reklamy i
służą nie tylko dystrybutorowi, ale również producentom.
W projekcie za nieuczciwą konkurencję uznaje się utrudnianie dostępu do
rynku małym firmom przez sprzedaż towarów po cenach producenta. Dotyczy
to głównie dużych sieci handlowych. W sklepach powyżej 400 metrów kwadratowych
towary lub usługi nie będą mogły być sprzedawane po cenie nie uzwględniającej
marży.