Pracownicy naciągają
Pracownicy najczęściej naciągają pracodawców na różne koszty : wykorzystywanie sprzętu pracodawcy do prywatnych zleceń, wychodzenie z pracy na pocztę i na zakupy oraz telefonowanie na koszt firmy.
W Polsce jest 700 tys. podmiotów, które dają pracę. Wydawać by się mogło, że kilkanaście lat gospodarki rynkowej, w połączeniu z katastrofalną sytuacją na rynku pracy, spowoduje, że pracodawcy będą mieli załogi, które na każdym kroku będą wspierać firmę, szanując jej mienie i stanowiska pracy.
Niestety, wielu pracowników wciąż traktuje pracodawcę jak przeciwnika. Z badań Katedry Socjologii Ekonomicznej SGH wynika, że ma niedbałe wykonywanie pracy skarży się 22,4 proc. właścicieli prywatnych firm. Pracownicy w swoich codziennych zachowaniach nie myślą o interesach firmy. Przykładem może być znaczące zwiększenie absencji pracowników (w przypadku choroby trwającej do 6 dni). Na porządku dziennym są też wyjścia w czasie godzin pracy do urzędu, na pocztę czy też przerwy na papierosa.
Do tego dochodzą prywatne telefony (również na numery 0-700). Nagminne są również przypadki wykorzystywania samochodów służbowych do prywatnych wyjazdów i tzw. jazda na dwa baki, czyli przelewanie paliwa z pojazdu służbowego do prywatnego. Za to wszystko płaci właściciel firmy. Kontrolą pracodawców zajmuje się kilka agend z Państwowa Inspekcją Pracy na czele. Kontrolą wykonywania obowiązków przez pracowników żadna. Kontrolę taką powinien prowadzić pracodawca, gdyż to jego obciąża ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej.
Negatywne zachowania pracowników (w proc): Rodzaj zachowania Często Rzadko Nigdy Nadużywanie zwolnień 27,5 47,5 25 Lekceważenie bhp 20 58,8 21,3 Alkohol 16,3 43,8 40 Kradzieże 10,1 55 35 Fuchy 3,8 27,5 68,8 źródło: Badania- Pracodawcy i pracobiorcy firm prywatnych '