Prezes Przewozów Regionalnych odwołana

Rada nadzorcza Przewozów Regionalnych odwołała w środę prezes spółki Małgorzatę Kuczewską-Łaskę - poinformował PAP rzecznik PR Kamil Migała. Rada powołała na to stanowisko Roberta Nowakowskiego, który swoje obowiązki będzie pełnić od 2 maja.

Migała powiedział, że Kuczewska-Łaska przestanie pełnić tę funkcję od 10 kwietnia. Dodał, że rada desygnowała na to stanowisko Roberta Nowakowskiego, który na fotelu prezesa zasiądzie 2 maja.

Rzecznik wyjaśnił, że do tego czasu p.o. prezesa PR będzie członek zarządu Paweł Stefański, odpowiedzialny w firmie za sprawy techniczno-eksploatacyjne.

Odwołana prezes powiedziała, że rada nadzorcza nie przedstawiła jej powodów odwołania. - Rada nie przedstawiła żadnych uwag pod moim adresem. Nie było również żadnej oceny pracy zarządu. Do tej pory rada akceptowała wszystkie propozycje zarządu dotyczące planów spółki - powiedziała Kuczewska-Łaska. Dodała, że spośród 16 przedstawicieli rady nadzorczej, 11 zagłosowało za jej odwołaniem.

Reklama

Kuczewska-Łaska oceniła, że w trakcie sprawowania funkcji prezesa "udało się wraz ze wszystkimi pracownikami spółki poprawić m.in. wynik finansowy". - W 2011 r. spółka po raz pierwszy osiągnęła wynik dodatni na swojej działalności - powiedziała. - Wierzę, że możliwy jest do osiągnięcia sukces restrukturyzacyjny w Przewozach Regionalnych i mam nadzieję, że ten kierunek będzie kontynuowany, chociaż oczekiwania resortu transportu na dziś są inne - zaznaczyła.

W ubiegłym tygodniu minister transportu Sławomir Nowak powiedział, że Przewozy Regionalne muszą być zrestrukturyzowane, bo w obecnym kształcie dłużej nie przetrwają. Jego zdaniem, gdyby nie ustawa uniemożliwiająca upadłość spółkom utworzonym na mocy ustawy o restrukturyzacji PKP, to spółka byłaby zagrożona upadłością. Szef resortu transportu zadeklarował też, że chce pomóc marszałkom województw, do których należy spółka, zrestrukturyzować ją.

W odpowiedzi na te słowa Kuczewska-Łaska powiedziała wówczas, że nawet gdyby ustawa umożliwiająca upadłość obowiązywała, to absolutnie nie byłoby potrzeby natychmiastowego postawienia Przewozów Regionalnych w stan upadłości. - Nasz wynik finansowy poprawia się z roku na rok. Mało tego, przeprowadzamy działania restrukturyzacyjne, które nie udają się w innych spółkach kolejowych. Na przykład od 2008 r. zredukowaliśmy zatrudnienie o około 6 tys. osób - mówiła. - Nie wiem, skąd minister czerpie wiedzę o kondycji finansowej spółki, bo nie rozmawiał na ten temat z jej zarządem - dodała wówczas.

Resort wystąpił pod koniec marca do marszałków województw o przedłożenie projektu planów restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Rzecznik ministerstwa Mikołaj Karpiński wyjaśnił w ubiegłym tygodniu PAP, że "resort, pomimo to, że nie jest właścicielem ani nadzorującym obszar przewozów regionalnych, jest jednak zainteresowany rozwojem sytuacji w spółce tak silnie oddziaływującej na rynek transportu kolejowego w Polsce".

Kuczewska-Łaska została wybrana w konkursie na prezesa spółki 30 lipca 2010 r. W latach 2002-2007 oraz 2009-2010 pełniła funkcję członka zarządu - dyrektora finansowego.

Nowakowski do Przewozów Regionalnych powraca po prawie dwóch latach. Wcześniej zasiadał w zarządzie spółki, odpowiadał za sprawy techniczno-eksploatacyjne. Z firmy odszedł w 2011 r.

Przewozy Regionalne to największy w Polsce przewoźnik kolejowy; uruchamia średnio 1,8 tys. pociągów w ciągu doby, z których korzysta dziennie ok. 300 tys. pasażerów. Wstępne wyniki finansowe wskazują, że w zeszłym roku spółka odnotowała ok. 46 mln zł straty (przed audytem, a przy uwzględnieniu kosztów likwidacji Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych), przy przychodach ok. 1,9 mld zł.

Sprawdź: PROGRAM PIT 2012

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »