Projekt superszybkiej kolei upadł

Pierwsza w Niemczech komercyjna linia superszybkiej kolei magnetycznej Transrapid nie zostanie zbudowana. Z powodu znacznie większych od zakładanych kosztów projektu zrezygnowano z jego realizacji - poinformował w czwartek minister transportu Niemiec Wolfgang Tiefensee.

Pierwsza w Niemczech komercyjna linia superszybkiej kolei magnetycznej Transrapid nie zostanie zbudowana. Z powodu znacznie większych od zakładanych kosztów projektu zrezygnowano z jego realizacji - poinformował w czwartek minister transportu Niemiec Wolfgang Tiefensee.

Transrapid miał powstać w Monachium do 2012 roku. Jeszcze latem tego roku miała rozpocząć się budowa pierwszego 37-kilometrowego odcinka łączącego monachijski dworzec główny z lotniskiem. W czwartek niemieckie władze potwierdziły doniesienia mediów, że koszty budowy kolei, oszacowane początkowo na 1,85 miliarda euro, znacznie przekroczą tę sumę i jest wątpliwe, by zamknęły się w kwocie 3 miliardów euro. Poprzednią wycenę sporządzono jeszcze w 2002 roku.

W czwartek rano w Berlinie odbyło się kryzysowe spotkanie z udziałem ministra transportu, premiera Bawarii Guentera Becksteina oraz Petera Loeschera, szefa koncernu Siemens, wchodzącego w skład konsorcjum, które miało realizować inwestycję. "Projekt budowy monachijskiej kolei magnetycznej upadł" - poinformował po spotkaniu Tiefensee. Już wcześniej ta prestiżowa inwestycja, forsowana przez byłego wieloletniego premiera Bawarii Edmunda Stoibera (CSU) stała pod znakiem zapytania. Jednak w zeszłym roku władze Bawarii, niemieckie koleje (Deutsche Bahn) i konsorcjum niemieckich koncernów uzgodniły sposób finansowania projektu; połowę wszystkich szacowanych kosztów - 925 milionów euro - wziął na siebie niemiecki rząd federalny.

Reklama

Bawaria miała przeznaczyć na inwestycję 490 milionów euro. Mimo niepowodzenia projektu niemieckie władze i przemysł mają nadzieję sprzedać technologię Transrapid za granicę. Obecnie komercyjna kolej magnetyczna, jeżdżąca z prędkością do 400 km na godzinę, kursuje tylko w Chinach, od 2004 roku na 30-kilometrowej trasie między Szanghajem a tamtejszym lotniskiem. Została zbudowana przez Niemców - konsorcjum Transrapid skupiające Siemensa, grupę ThyssenKrupp i rząd Niemiec.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: konsorcjum | Niemiec | czwartek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »