Promocja projektów dotyczących ochrony przyrody

Aktywne działania z zakresu ochrony przyrody wymagają zaangażowania znacznych nakładów finansowych. Polska jako członek Unii Europejskiej ma możliwość korzystania z funduszy wspólnotowych, co w powiązaniu ze środkami krajowymi, daje duże możliwości działania.

Aktywne działania z zakresu ochrony przyrody wymagają zaangażowania znacznych nakładów finansowych. Polska jako członek Unii Europejskiej ma możliwość korzystania z funduszy wspólnotowych, co w powiązaniu ze środkami krajowymi, daje duże możliwości działania.

Dzięki aktywności różnych instytucji i organizacji pozarządowych, aktualnie realizowanych jest wiele projektów związanych z ochroną przyrody, zachowaniem i wzbogacaniem różnorodności biologicznej, czy edukacją ekologiczną i nadal powstają nowe. Wciąż jednak wielu projektodawców, którzy już realizują czy dopiero planują takie projekty, nie zdaje sobie sprawy, że przez właściwe poprowadzenie działań promocyjnych można znacząco wzmocnić efekty projektu.

Przygotowując projekt dotyczący ochrony cennego gatunku czy siedliska należy mieć na uwadze, że o jego powodzeniu, oprócz szeregu innych elementów, będzie decydował tzw. czynnik ludzki. I nie chodzi tu tylko o kompetencje i zaangażowanie zespołu realizującego. Aby coś skutecznie ochronić, trzeba pozyskać przychylność ludzi, a w szczególności społeczności lokalnej. Dobrze przemyślana promocja pozwala uzyskać wśród odbiorców zrozumienie i aprobatę dla prowadzonych działań, a czasami wręcz zachęca do czynnego zaangażowania. Dlatego ważne jest, aby od samego początku, czyli już na etapie pisania wniosku, właściwie zaplanować zakres i charakter działań promocyjnych oraz uwzględnić je w harmonogramie i kosztorysie.

Reklama

Określ cele promocji...

Tworząc projekt warto zacząć od pytania - jaki cel ma osiągnąć nasza promocja? Na pewno ważne jest spełnienie wszystkich wymogów formalnych. Dlatego już na etapie przygotowywania wniosku należy zapoznać się z odpowiednimi wytycznymi, które precyzują jak prowadzić działania promocyjno-informacyjne dla konkretnego typu projektu. Pamiętajmy, że obowiązek informowania o finansowaniu projektu ze środków unijnych ciąży na realizatorach. Zatem powinniśmy poinformować o tym społeczeństwo. I niech się to stanie naszym głównym celem! Planując działania promocyjne dobrze jest wyznaczyć sobie także dodatkowe cele, które mogą być bardzo różne. Na przykład w projektach z zakresu ochrony przyrody celem promocji może być: informowanie o potrzebie ochrony danego gatunku, czy siedliska; wyjaśnianie w przystępny sposób powodów podejmowania różnych działań ochronnych; uzasadnianie ewentualnych ograniczeń dla ludzi wynikających z potrzeby ochrony cennego elementu przyrody; przełamywania uprzedzeń i niechęci do zwierząt o negatywnym odbiorze społecznym (np. węże, pająki); budowanie pozytywnego nastawienia społeczeństwa do podmiotów prowadzonej ochrony (rośliny, zwierzęta, siedliska); budowanie pozytywnego wizerunku naszej instytucji.

...i zdefiniuj grupy odbiorców

Gdy już wiemy jakie cele ma spełniać promocja, czas przystąpić do określenia grup docelowych dla poszczególnych działań promocyjnych. W projektach z zakresu ochrony przyrody ważne jest, aby kampania informacyjna kierowana była przede wszystkim do społeczności lokalnej. Najczęściej to właśnie mieszkańców terenów położonych w sąsiedztwie obszarów chronionych dotyczą ograniczenia wynikające z realizacji zadań ochronnych. Ludzie ci powinni znać dokładny zakres ewentualnych ograniczeń, wiedzieć czemu one służą oraz co może kompensować ponoszone przez nich straty. Jeżeli projekt przynosi konkretne korzyści dla mieszkańców, to także należy o tym mówić. Często chcemy z informacjami o projekcie docierać jak najszerzej. Może się wydawać, że kierując przekaz do ogółu społeczeństwa - docieramy do wszystkich. W praktyce jednak jest tak, że im mamy bardziej sprecyzowaną grupę odbiorców, tym lepiej możemy dopasować narzędzia promocyjne i uzyskać większą skuteczność. Odmienność grup docelowych powoduje, że nie ma jednego uniwersalnego sposobu prowadzenia promocji, który można by zarekomendować i który sprawdziłby się przy wszystkich projektach. Jednak, niezależnie od tego jaki projekt przygotowujemy, warto poszukać grup odbiorców mających szczególny wpływ na efektywność prowadzonych działań ochronnych (np. rolnicy, leśnicy, myśliwi, wędkarze, speleolodzy). Warto także zwrócić uwagę na grupy opiniotwórcze (dziennikarze, nauczyciele, księża) oraz decyzyjne (samorządowcy, właściciele gruntów).

Plan i budżet promocji

Sporządzając plan promocji na początku dobrze jest wynotować, jakie musimy spełnić wymogi formalne. Często konieczne jest wykonanie określonej liczby tablic informacyjnych, oznakowanie zakupionego sprzętu czy przygotowanie papieru firmowego. Trzeba sprawdzić, czy działania te mogą być sfinansowane w ramach projektu. Warto wiedzieć, że planując koszty tablicy trzeba uwzględnić: projekt graficzny, wykonanie, transport i montaż w terenie oraz gwarancję. Koszty dużych tablic mogą być znaczące. Więc jeśli nie uwzględnimy ich w kosztorysie, będziemy musieli pokryć ich wykonanie z własnych środków. Przystępując do planowania działań promocyjnych dostosowujemy je do założonych celów i grup odbiorców. Trzeba sprawdzić, czy projekt narzuca nam jakieś ograniczenia budżetu: a jeżeli nawet nie, to sami ustalamy sobie maksymalny poziom tych kosztów, w odniesieniu do właściwych zadań merytorycznych. Wysokość projektowanych kosztów promocji zależy przede wszystkim od zastosowanych metod przekazu informacji. Najbardziej kosztowne jest wykupienie czasu antenowego - najczęściej w postaci spotów reklamowych - w ogólnopolskich mediach oraz organizowanie imprez masowych. Stosunkowo niskim nakładem kosztów można poprowadzić kampanie informacyjne w Internecie. Przy wyborze konkretnych metod warto posłużyć się wskaźnikami efektywności (stosunek poniesionych nakładów do spodziewanego efektu). Przy czym nie należy ograniczać się do pojedynczego kanału dotarcia, a raczej stosować całe ich spektrum. Odpowiednie komponowanie narzędzi promocyjnych może powodować efekt ich wzajemnego wzmacniania i tym samym zwiększać skuteczność przekazu informacji do konkretnych adresatów.

W promocji, poza kosztami rzeczowymi, musimy uwzględnić także koszty osobowe. Trzeba zaplanować, kto będzie realizował konkretne zadania i jaka będzie jego forma wynagrodzenia. Może to być chociażby pracownik naszej jednostki, który otrzyma dodatkowe zadania albo osoba zatrudniona na potrzeby projektu. Możemy także zadania związane z promocją zlecić zewnętrznemu podmiotowi. Pamiętajmy, że przy sporządzaniu harmonogramu dobrze jest uwzględnić pewną rezerwę czasową. Szczególnie ryzykowne jest planowanie dużej liczby pracochłonnych zadań w początkowej fazie projektu, kiedy zagrożenie przesunięciami czasowymi jest największe. Ważna jest także pewna elastyczność - możliwość zmiany niektórych narzędzi komunikacji, jeśli okażą się one nieefektywne w odniesieniu do danej grupy docelowej. Przy niektórych zadaniach dobrze jest określić pewne ramy działania, a o ile na to pozwala charakter projektu konkretne rozwiązania podejmować w trakcie ich realizacji, korzystając z bieżących doświadczeń i wykorzystując trudne do przewidzenia tzw. okazje.

Jak dotrzeć do odbiorcy

Przy docieraniu do miejscowej społeczności sprawdza się umieszczanie informacji o projekcie w lokalnych mediach (prasa, portale internetowe, radio, TV). Informacja umieszczona w takich miejscach trafia bezpośrednio do grupy odbiorców, na której nam zależy najbardziej. Najłatwiej dotrzeć z informacją do portali internetowych, które na ogół chętnie umieszczają informację dotyczące własnego terenu. Dobrze jest umieszczać tam szereg notatek na temat projektu. Notatki powinny zaintrygować słuchacza. Warto stworzyć skuteczny kanał współpracy z miejscowymi dziennikarzami. Innym dobrym sposobem pozyskania przychylności miejscowej ludności jest jej bezpośrednie zainteresowanie realizacją projektu. W projekcie możemy zaplanować koszty uczestnictwa w tzw. spotkaniach informacyjnych, miejscowych festynach czy innych podobnych imprezach. Dzięki temu mamy możliwość na nawiązanie owocnej współpracy w terenie. Przy docieraniu do ogółu społeczeństwa nieoceniony jest Internet. Umieszczając w nim w ciekawy sposób informację na temat projektu spowodujemy zainteresowanie naszym projektem dziennikarzy. Pamiętajmy, aby umieszczać informację na różnych portalach internetowych z odsyłaczem do strony naszego projektu (np. "więcej informacji o projekcie znajdziecie państwo na stronie www ...."'). Innym sposobem rozpowszechnienia informacji o projekcie jest umieszczeniu artykułów w ogólnopolskiej prasie. Dobrze jest wybierać czasopisma "żyjące dłużej" (tygodniki, miesięczniki, dwumiesięczniki), gdyż informacja w nich umieszczona ma szansę dotarcia do większej zainteresowanej tematem grupy odbiorców. Jeśli nie mamy zdolności dziennikarskich, może warto zaplanować w kosztorysie artykuły zamawiane. Gdy decydujemy się wydać ulotkę projektu przemyślmy jak będziemy ją rozdawać. Nie umieszczajmy na ulotce za dużo tekstu, ani informacji, które się zestarzeją przed końcem projektu (np. cen). Ulotka niech zaintryguje, i spowoduje, że ktoś zajrzy na naszą internetową stronę. Tam miejmy zawsze aktualne informację. Pamiętajmy przy tym, że na koszt ulotki składa się kilka czynników (praca grafika, praca kogoś, kto tworzy tekst, ewentualne koszty wykupu zdjęć, druk).

Dokumentowanie realizowanych działań

Należy pamiętać, aby wszelkie działania promocyjne odpowiednio dokumentować. Sprawozdawczość w projektach unijnych zwykle jest mocno rozbudowana. Każdy projekt gromadzi kilogramy dokumentacji. Warto jednak do tego wszystkiego dołożyć dodatkowy segregator poświecony promocji. Podczas ewentualnej kontroli łatwo wtedy odtworzyć, co robiono w poszczególnych kwartałach; może to być także bardzo przydatne przy sporządzaniu sprawozdań okresowych. Zachowujemy egzemplarze czasopism, w których ukazały się artykuły, drukujemy informacje umieszczone w Internecie, dokumentujemy różne zdarzenia przy pomocy zdjęć. Przy czym, tak jak we wszystkich innych działaniach, zachowajmy umiar i rozsądek.

Publikacja ta powstało w oparciu o doświadczenia zdobyte podczas realizacji projektu "Ochrona podkowca małego w Polsce" finansowanego w ramach programu Infrastruktura i Środowisko, a realizowanego przez Polskie Towarzystwo Przyjaciół Przyrody "pro Natura" . Wykorzystaliśmy także doświadczenia związane z organizacją studium podyplomowego "Dotacje europejskie dla leśnictwa" na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu.

Jolanta Węgiel

Specjalista do spraw promocji Wydziału Leśnego, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

Andrzej Węgiel

Adiunkt w Katedrze Urządzania Lasu, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu

Fundusze Europejskie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »