Przeciętne wynagrodzenie i w sprawie PKP
Rada Ministrów zaakceptowała projekt nowelizacji ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw i ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe".
Ministerstwa Finansów w swoich analizach wskazuje, że przepisy ustawy z 16 grudnia 1994 roku o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw traktowane są przez załogi przedsiębiorstw jako zobowiązanie przedsiębiorców do podwyższania wynagrodzeń, mimo że sytuacja ekonomiczna przedsiębiorstwa tego nie uzasadnia.
W 2001 roku w 25 przedsiębiorstwach, w których prowadzono postępowanie naprawcze, przekroczono wskaźniki przyrostu przeciętnych wynagrodzeń. Uzasadniona jest więc zmiana przepisów ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw i ograniczanie wzrostu kosztów wynagrodzeń skutkujących obniżeniem wyników finansowych (zwiększeniem straty) u przedsiębiorców pogarszających wyniki finansowe lub przedsiębiorców nierentownych.
Projekt nowelizacji ustawy porządkuje przepisy przez wykreślenie regulacji dotyczących nie zaliczania do wynagrodzeń:
- odpraw emerytalnych wypłacanych osobom przechodzącym na emeryturę z urlopów górniczych,
- odpraw wypłacanych na podstawie ustawy z 28 grudnia 1989 roku o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn zakładu pracy.
Ponadto:
- uzupełnia się przepis dotyczący warunków, w jakich sytuacja i możliwości finansowe przedsiębiorcy pozwalają na zawarcie porozumienia o przyroście przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia u przedsiębiorcy;
- zmienia się terminy zawarcia porozumienia, zarówno dla stron, jak i pracodawcy, w związku z wprowadzeniem pojęcia dodatniego wyniku finansowego (zysku netto) wykazanego w sprawozdaniu finansowym i rachunku zysków i strat;
- warunkuje się zawarcie porozumienia o przyroście przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia od sytuacji finansowej przedsiębiorcy. W przypadku nie osiągnięcia dodatniego wyniku finansowego za poprzedni rok obrotowy porozumienie nie może być zawarte. Jednakże gdy w trakcie roku obrotowego sytuacja finansowa przedsiębiorcy zmieni się na tyle, że umożliwi pokrycie straty netto z roku poprzedniego oraz osiągnięcie dodatniego wyniku finansowego w tym roku. Wówczas strony mogą zawrzeć porozumienie o przyroście przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, jednak w wysokości nie wyższej niż określa to wskaźnik ustalony przez Trójstronną Komisję ds. Społeczno - Gospodarczych lub
Radę Ministrów;
- określa się sposób ustalania przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sytuacji, gdy rok obrotowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Wówczas do ustalenia przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia przyjmuje się maksymalny roczny wskaźnik przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszony na dany rok kalendarzowy, w którym rozpoczyna się rok obrotowy;
- skreśla się jeden z warunków umorzenia zobowiązań PKP SA określony w ustawie z 8 września 2000 roku o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe". Oznacza to, że PKP SA zobowiązane będą do stosowania przepisów nowelizowanej ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu wynagrodzeń u przedsiębiorców. W przypadku straty finansowej za rok poprzedni wzrost wynagrodzeń nie będzie możliwy. Jest to konsekwencją warunkowego umorzenia zobowiązań PKP SA.
Proponuje się, aby ustawa weszła w życie 1 stycznia 2003 roku, ponieważ wówczas obejmowałaby cały rok kalendarzowy. Wejście w życie ustawy nie spowoduje wzrostu wydatków z budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.