"Puls Biznesu": Kiedy butelki oddamy do sklepu?

Przedsiębiorcy szykują się do jego wdrożenia systemu skupu butelek, wykorzystując doświadczenia zagraniczne - informuje w czwartek "Puls Biznesu". System ma zwiększyć poziom recyklingu w Polsce.

Przedsiębiorcy szykują się do jego wdrożenia systemu skupu butelek, wykorzystując doświadczenia zagraniczne - informuje w czwartek "Puls Biznesu". System ma zwiększyć poziom recyklingu w Polsce.

Gazeta podaje, że wskaźnik recyklingu butelek PET w Polsce to 43 proc. i zaznacza, że może on znacząco wzrosnąć, ponieważ za dwa-trzy lata ma zacząć działać, według nowych wymogów pakietu odpadowego, system rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) za opakowania.

Ich wytwórcy będą ponosić nowe opłaty za wprowadzanie na rynek, dzięki czemu łatwiej będzie zapewnić fundusze na recykling. Opłaty mogą być wliczone w cenę produktów, np. napoju w plastikowej butelce, za którą klient zapłaci kaucję, a odzyska ją podczas zwrotu.

"Minimalny okres wdrożenia systemu kaucyjnego to 18 miesięcy, ale w praktyce może to zająć dwa lata. Niekiedy nawet więcej" - mówi na łamach gazety Anna Sapota, wiceprezes ds. relacji rządowych w Europie Północno-Wschodniej firmy Tomra.

Reklama

"Puls Biznesu" wskazuje, że na opracowanie nowego schematu ROP także trzeba co najmniej kilkunastu miesięcy.

Gazeta podaje, że Krajowa Izba Gospodarcza oraz producenci szacowali dotychczas koszty wdrożenia ROP na 2-2,5 mld zł.

"Wiele zależy od tego, jak rząd określi np. powierzchnię sklepów, w których będzie obowiązek montowania automatów do zbioru opakowań po napojach, bo to może mieć znaczny wpływ na koszty" - zauważa Sapota.

Komentarz:

Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP) oraz Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE) wskazują, że jeden powszechny system kaucyjny powinien być scentralizowany, oparty na niezależnym operatorze zarządzającym, podlegać kontroli publicznej i mieć charakter non-profit. Koszty funkcjonowania systemu powinni ponosić producenci, którzy wprowadzają opakowania na rynek.

System kaucyjny - czyli opłata i zwrot opakowań po napojach powinien obejmować opakowania (butelki i puszki) plastikowe (PET), metalowe oraz szklane.

Zwrot opakowań powinien być możliwy w każdym punkcie handlowym, w którym prowadzona jest sprzedaż napojów - w oparciu o krajowy kod kreskowy. Placówki handlowe otrzymywałyby opłatę logistyczną za prowadzenie punktów zbiórki w ramach krajowego systemu kaucyjnego. Kaucja nie powinna podlegać opodatkowaniu VAT - co potwierdzają Polacy w badaniach: aż 78% deklaruje, że kaucja nie powinna być opodatkowana VAT-em. Niezależny operator odpowiadałby za zliczanie obrotu /liczby opakowań/, dokonywałby rozliczeń z producentami i sklepami oraz kierowałby opakowania do recyklerów. Producenci - w ramach finansowania systemu - ponosiliby opłatę producencką.

"Rząd powinien jak najszybciej rozpocząć prace nad wprowadzeniem jednego, powszechnego systemu kaucyjnego w Polsce - zbudowanie efektywnego rozwiązania wymaga współpracy wielu instytucji i podmiotów na działających na rynku. Należy podkreślić, że system przede wszystkim powinien być właściwie zarządzany, mieć charakter niekomercyjny i być finansowany przez producentów napojów. Polacy bardzo pozytywnie odnoszą się do wprowadzenia systemu kaucyjnego i wręcz oczekują, że nastąpi to jak najszybciej.

Oczekujemy, że Rząd jak najszybciej rozpocznie konsultacje w tej kwestii. To szansa na mniejszą ilość śmieci - w tym w lasach, rzekach i na plażach oraz na budowanie odpowiedzialności ekologicznej wśród Polaków" - komentuje Sylwia Szczepańska, dyrektor ds. dialogu Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP), ekspert Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE).

PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: recycling | plastikowe butelki | PET
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »