Rail Baltica coraz bliżej
Trwają zaawansowane prace nad polską częścią Rail Baltica, w sierpniu PKP Cargo podpisało memorandum o współpracy z chińskim miastem Zhengzhou, jednym z głównych węzłów nowego Jedwabnego Szlaku, a spółka, która ma budować Centralny Port Komunikacyjny będzie już mieć prezesa - Jacka Bartosiaka.
Ambitnego celu najważniejszych graczy w przemyśle kolejowym, by uczynić kolej podstawą rozwoju gospodarczego nie da się jednak zrealizować bez dobrej strategii. O tej strategii dyskutowano podczas XXVIII Forum Ekonomicznego w Krynicy, w ramach panelu "Od stabilnej bazy do wielkich projektów - tylko ta kolejność pozwoli zrealizować wizję rozwoju kolei". Padały pytania o to, co zapewni najwyższą jakość i efektywność polskiej kolei i jaką rolę w realizacji wielkich projektów inwestycyjnych, takich jak CPK oraz rozwoju szlaków handlowych (Raił Baltica, Jedwabny Szlak) pełni sprawnie działająca infrastruktura kolejowa. Oczywiście była również mowa o bezpieczeństwie, bo stan infrastruktury kolejowej wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo przewozów kolejowych. Biorący udział w panelu Wojciech Orzech, prezes zarządu PKP Energetyka i ekspert od długofalowych strategii mówił w tym kontekście o wprowadzonych w ubiegłym roku rozwiązaniach na rzecz cyfryzacji pracy: Wszystkie pojazdy działają w sposób zaprogramowany, jest monitoring i możliwość alokacji online wszystkich pracowników, co pozwala reagować na nagłe zdarzenia. Przypomniał też, że w samym 2018 roku firma przeznaczy 300 mln złotych na inwestycję w sieć.
W gronie panelistów znaleźli się również: Mirosław Antonowicz, członek rady nadzorczej PKP Cargo; Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców; Marcin Roszkowski, prezes Instytutu Jagiellońskiego; Aleksander Wołowiec, Członek Zespołu Doradczego Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz Bogdan Rzońca, poseł i przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury.