Rostowski ma jednak gigantyczną dziurę!

- Deficyt budżetu państwa po czerwcu wyniósł 25 mld 980,1 mln zł wobec 30 mld 951,2 mln zł deficytu po maju b.r. - podało wczoraj Ministerstwo Finansów w szacunkowych danych na temat wykonania budżetu w okresie styczeń-czerwiec 2013 r.

Tym samym deficyt po czerwcu osiągną 73 proc. z zaplanowanych na ten rok 35 mld 565,5 mln zł.

Wydatki budżetu państwa wyniosły po czerwcu 159 mld 605 mln zł (47,7 proc. planu na ten rok), a dochody 133 mld 624,9 proc. (44,6 proc. planu).

Wpływy z podatków pośrednich (VAT, akcyza) wyniosły po czerwcu 43 proc. planu rocznego, czyli 82 mld 648,3 mln zł. W budżecie na 2013 rok założono wpływy z podatków pośrednich na 192 mld 208,2 mln zł. Harmonogram dochodów i wydatków budżetu państwa w 2013 r. przewiduje, że w czerwcu deficyt ma spaść do 25 mld 995,2 mln zł (73,1 proc.).

Reklama

W harmonogramie zapisano, że w lipcu deficyt wyniesie 26 mld 294 mln zł (73,9 proc.). Według dokumentu w sierpniu dziura w budżecie spadnie do 21 mld 182,6 mln (59,6 proc.), a we wrześniu ponownie wzrośnie do 21 mld 848,1 mln (61,4 proc.). W październiku ma nastąpić kolejny wzrost deficytu do 32 mld 348,9 mln zł, a w listopadzie do 32 mld 524,4 mln zł. Rok ma zakończyć się deficytem w wysokości 35 mld 565,5 mln zł.

Jednocześnie resort finansów poinformował w poniedziałek, że w czerwcu MF zapłaciło równowartość 26,6 mln euro kapitału od długu zagranicznego (113,3 mln zł) oraz równowartość 161,2 mln euro odsetek (684,6 mln zł). Zgodnie z komunikatem stan środków walutowych w dyspozycji ministra finansów na koniec czerwca 2013 roku wyniósł łącznie 4 mld 853,1 mln euro, czyli 21 mld 9,9 mln zł.

_ _ _ _ _

Wydatki państwa wyniosły 159.605,0 mln zł, czyli 47,7 proc. kwoty 334.950,8 mln zł planowanej na 2013 rok. Dochody budżetu państwa wyniosły 133.624,9 mln zł, czyli 44,6 proc. planu rocznego wynoszącego 299.385,3 mln zł.

  plan           wykonanie        wykonanie
                    na 2013 rok w mln zł w proc. 
DOCHODY              299.385,3        133.624,9         44,6
podatkowe            266.982,7        114.030,7         42,7
podatki pośrednie    192.208,2         82.648,3         43,0 w tym 
 podatek akcyzowy     64.543,7         27.714,7         42,9
CIT                   29.638,5         11.442,5*        38,6
PIT                   42.936,0         18.891,3*        44,0
dochody niepodatkowe  30.806,7         19.142,5         62,1 w tym cło             2.001,0            950,6         47,5
środki z UE            1.595,9            451,7         28,3 w tym:
 Wspólna Polityka
 Rolna i Rybacka         187,9             79,5         42,3
 fundusze 
 strukturalne i inne   1.408,0            372,2         26,4
WYDATKI              334.950,8        159.605,0         47,7
obsługa długu
 krajowego            32.126,2         13.403,6         41,7
obsługa długu
 zagranicznego        11.385,7          7.497,4         65,8
rozliczenia z budżetem ogólnym  
 UE z tyt. środków
 własnych             17.775,3         11.197,8         63,0
dotacja dla funduszu
emerytalno-rent.      15.875,2          7.731,1         48,7
dotacje dla FUS       37.113,9         14.802,5         39,9
subwencja dla
samorządów            51.259,5         29.936,1**       58,4
DEFICYT/NADWYŻKA     -35.565,5        -25.980,1         73,0
Środki na finans.    
budżetu środków UE     6.154,5              0,0          -
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA
DEFICYTU***           29.411,0         25.980,1         88,3
krajowe               12.546,9         16.413,9        130,8
bony                     -             -2.813,2          -
obligacje             25.478,6         44.331,0        174,0
środki z '12           7.000,0         11.417,1        163,1
pożyczki udzielone    -4.792,6        -10.418,8        217,4
zarządzanie 
płynnością sektora        -             1.349,1          -
pozostałe przychody i rozchody                -                 0,0          -
przychody z prywat.    5.000,6          1.874,0         37,5
rozdysponowanie przychodów z prywat.
                     -15.090,4         -5.938,3         39,4 w tym OFE           
                     -11.314,7         -4.679,5         41,4
Prefinansowanie z UE                     -49,3            167,9          -
lokata                    -            25.638,7          -
środki na centralnym
rachunku bieżącym      5.000,0         -2.083,8          -
budżetu państwa
zagraniczne           16.864,0          9.566,2         56,7

* zmniejszenie dochodów o udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz prawnych za czerwiec - zgodnie z ustawą z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jednolity Dz. U. z 2010 nr 80 poz. 526 z późn.zm.) - w wysokości 2.100,0 mln zł

** część oświatowa subwencji ogólnej za lipiec wynosi - 3.027,0 mln zł.

*** obejmują finansowanie deficytu budżetu państwa i budżetu środków europejskich.

_ _ _ _

- W tym tygodniu rząd przedstawi szczegóły nowelizacji budżetu na 2013 rok - poinformował na konferencji prasowej w zeszłym tygodniu premier Donald Tusk. Dodał, że w sytuacji, gdy dług publiczny przekracza 50 proc. PKB, rząd musi znaleźć prawne, bądź ustawowe możliwości "manewrowania" z deficytem.

"Jak będziemy gotowi to poinformujemy (o nowelizacji budżetu - PAP), pracujemy bardzo intensywnie z ministrem finansów i innymi ministrami nad taki sposobem, który, możliwie bezboleśnie dla obywateli, pozwoli zniwelować tę dramatyczną różnicę między planowanym deficytem a faktycznym" - zapowiedział w piątek Tusk.

"Wynika on głównie z faktu, że dochody budżetu państwa w pierwszym półroczu były wyraźnie niższe niż nie tylko nasza prognoza, ale niższe niż wskazuje na to realne PKB w pierwszym półroczu. Ubytki są głównie w VAT i CIT. Przedsiębiorcy korzystając z możliwości prawa przesuwają płatności wobec państwa m.in. (...) z tytułu CIT" - dodał.

Premier poinformował również, że w tym, jak i przyszłym roku, rząd musi skupić się na działaniach bardziej stymulujących gospodarkę niż nadmiernej konsolidacji fiskalnej.

"My będziemy musieli zniwelować ten niedobór w dochodach. Nie musi to mieć praktycznego znaczenia dla Polaków, duże znaczenie ma polityczno-prawne. Mamy w Polsce progi ostrożnościowe i one są bardzo rygorystyczne, a zapisy dotyczące postępowania państwa, kiedy się przekracza 50 proc. próg ostrożnościowy ograniczają możliwości manewrowania z deficytem" - powiedział Tusk.

"Byłbym zainteresowany prawną możliwością zwiększenia deficytu w ramach, które są do zaakceptowania przez rynki, przez Europę. Mamy przedłużony czas konsolidacji i uważam, że z punktu widzenia Polski ważne jest, aby w tym krytycznym 2013 roku i niełatwym 2014 roku uzyskać raczej możliwości stymulacyjne niż przesadnie konsolidacyjne, zamrażające finanse" - dodał.

"Będziemy szukali przepisów prawa, być może decyzji ustawowych, które umożliwią bezpieczne manewrowanie z deficytem. W przyszłym tygodniu takie propozycje przedstawimy" - poinformował premier.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: deficyt budżetowy | deficyt | budzet
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »