Rozporządzenie w sprawie wydatków budżetu państwa
Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie wydatków budżetu państwa, które w 2002 roku nie wygasają z upływem roku budżetowego.
Łączna kwota wydatków, które nie wygasają w 2002 roku z upływem roku budżetowego, wynosi ok. 838.894 tys. zł. Środki te zgodnie z ustawą o finansach publicznych do 31 grudnia 2002 roku odprowadzone zostaną na wyodrębnione subkonto centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.
Ustawa z 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych przewiduje, że niezrealizowane kwoty wydatków budżetu państwa wygasają z upływem roku budżetowego. Przepisu tego nie stosuje się do wydatków:
1) których planowanym źródłem finansowania są przychody z kredytów zagranicznych;
2) przeznaczonych na współfinansowanie programów realizowanych z niepodlegających zwrotowi środków pochodzących ze źródeł zagranicznych;
3) ujętych w wykazie ustalonym przez Radę Ministrów.
Zgodnie z postanowieniami ustawy o finansach publicznych Rada Ministrów, ustanawiając wykaz wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, powinna uwzględnić:
- terminy zakończenia procedur wynikających z ustawy z 10 czerwca 1994 roku o zamówieniach publicznych,
- zrealizowany, ale nie zafakturowany zakres zadań rzeczowych danej inwestycji,
- stopień zaawansowania realizacji inwestycji i programów wieloletnich.
Łącznie z wykazem wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego, Rada Ministrów ustala:
1) plan finansowy wydatków ujętych w wykazie,
2) plan finansowy wydatków nie wygasających "z mocy ustawy",
3) ostateczne terminy poniesienia wydatków.
Wykaz wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego Rada Ministrów może ustalić do 15 grudnia, po uzyskaniu opinii komisji sejmowej właściwej do spraw budżetu. Ustalając wykaz wydatków kierowano się przede wszystkim następującymi przesłankami:
- charakter wydatków - w wykazie ujęte są głównie szeroko rozumiane wydatki inwestycyjne,
- termin zakończenia procedur przetargowych - w wykazie ujmowano wydatki, dla których procedury przetargowe zostały zakończone; nie ujmowano tych wydatków, dla których procedury przetargowe są w toku, bądź tych, dla których rozpoczęcie procedur przewidywane było w 2003 roku,
- termin dokonania podziału rezerw celowych, szczególnie w przypadku podziału rezerw celowych, których środki kierowane są do jednostek samorządu terytorialnego - w wykazie ujęto dotacje (zarówno do zadań bieżących, jak i inwestycyjnych) dla jednostek samorządu terytorialnego,
- terminy zakończenia inwestycji wieloletnich.
Regulacja nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz nie będzie mieć wpływu na rynek pracy, konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki oraz sytuację i rozwój regionów.