Rynek leasingu w 2022 r. czekają spore zmiany

Analitycy EFL prognozują, że w 2022 roku dynamika PKB wyniesie ok. 4,5 proc., a trochę niższy wzrost gospodarczy będzie pochodną negatywnego wpływu wysokiej inflacji na wydatki gospodarstw domowych. - To pozwoli rynkowi leasingu w przyszłym roku urosnąć o ok. 15 proc. r/r - ocenia Marcin Nieplowicz, główny ekonomista EFL. Ważne zmiany dla tej branży wprowadzi ​Polski Ład.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Branża leasingowa w 2021 rok odbudowała straty poniesione w pierwszym roku pandemicznym szybciej niż ktokolwiek się spodziewał. Marcin Nieplowicz, główny ekonomista EFL, przewiduje wzrost na poziomie ok. 33 proc. rok do roku, co jest dwa razy wyższym wynikiem niż prognozy z początku roku. Wszystko za sprawą takich czynników jak mocne wydatki konsumentów i rosnące inwestycje firm, które na początku 2022 roku lekko wyhamują, aby w drugiej połowie wyraźnie odbić. Wzrost branży będzie wspierany także zmianami, jakie "zaserwują" klientom same firmy leasingowe.

Reklama

- Kończymy już rok 2021, bardzo trudny, naznaczony kolejnymi falami pandemii COVID-19. W tych trudnych warunkach polska gospodarka pokazała wyjątkową odporność. Wzrost gospodarczy w III kwartale wyniósł 5,3 proc. r/r, a obserwowany rozwój sytuacji pozwala oszacować, że dynamika PKB w ostatnim kwartale 2021 roku sięgnie 6,3 proc.  r/r. Dałoby to całoroczną dynamikę PKB na poziomie 5,5 proc..

Rozwój gospodarczy wspierany wydatkami konsumentów i rosnącymi inwestycjami firm wyraźnie wspierał branżę leasingową. Szacujemy, że w całym 2021 roku rynek leasingu wzrośnie o ok. 33 proc. r/r, co z nawiązką zrekompensuje straty poniesione w 2020 roku - mówi Marcin Nieplowicz, główny ekonomista EFL.

Ekonomista EFL prognozuje, że w 2022 roku dynamika PKB wyniesie ok. 4,5 proc., a trochę niższy wzrost gospodarczy będzie pochodną negatywnego wpływu wysokiej inflacji na wydatki gospodarstw domowych. - To pozwoli rynkowi leasingu w przyszłym roku urosnąć o ok. 15 proc. r/r - prognozuje ekonomista EFL.

Leasing samochodów przyspieszy w drugim półroczu

Wyraźna i już raczej trwała poprawa sytuacji pandemicznej powinna nastąpić od II kwartału przyszłego roku. Pozwoli to odbudować łańcuchy dostaw i zwiększy dostępność sprzętu na potrzeby inwestycyjne firm. Jest to szczególnie istotne w przypadku finansowania aut osobowych, których obecnie na rynku brakuje właśnie przez problemy z dostawami komponentów do produkcji aut, głównie półprzewodników.

Jednak jak wynika z raportu Exact Systems "MotoBarometr 2021", co trzeci przedstawiciel zakładu motoryzacyjnego spodziewa się powrotu do wolumenów przedpandemicznych do końca 2022 roku.

- W rezultacie, w II połowie 2022 roku dynamika finansowania pojazdów lekkich powinna przekroczyć 20 proc. r/r, a wynik ten będzie wsparty bardzo dobrą sytuacją na rynku pracy i rosnącą konsumpcją prywatną - mówi Marcin Nieplowicz.

Dobre perspektywy rysują się także dla sektora finansowania maszyn. Ten segment rynku skorzysta z rosnącej produkcji przemysłowej oraz z wysokiego już poziomu wykorzystania zdolności produkcyjnych firm. Wciąż ważnym czynnikiem rozwoju pozostanie wysoka absorpcja funduszy unijnych na finansowanie maszyn rolniczych.

Relatywnie najsłabiej powinien wyglądać sektor finansowania transportu drogowego. W strefie euro utrzyma się wprawdzie wysoki wzrost gospodarczy - 4,2 proc. w 2022 według najnowszych prognoz EBC - co powinno wspierać eksport towarów z Polski, a tym samym zwiększać zapotrzebowanie na usługi polskich firm transportowych. Jednak od lutego zaczną obowiązywać zapisy Pakietu Mobilności, co znacznie podwyższy koszty funkcjonowania przewoźników i mocno skomplikuje ich operacyjną działalność w obszarze usług kabotażowych. Nie pozostanie to bez wpływu na nastroje firm transportowych, a tym samym ograniczy ich zakupy inwestycyjne.

Zmiany, które przyciągają młodych leasingobiorców

Z raportu EFL "Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą" wynika,  w opinii zdecydowanej większości (87 proc.) w perspektywie kolejnych 5 lat rola leasingu wzrośnie. Wzrost poza czynnikami makroekonomicznymi będzie wspierany zmianami, jakie "zaserwują" klientom same firmy leasingowe. EFL wskazuje na dwie najważniejsze - przesunięcie części sprzedaży do kanałów zdalnych oraz specjalizacja branżowa.

Zdecydowana większość́ badanych (80 proc.) jest najbardziej zainteresowana tradycyjnym pozyskaniem finansowania w formie leasingu - poprzez kontakt osobisty z doradcą i co najwyżej przesyłanie skanów dokumentów e-mailem. Ale tutaj daje o sobie znać pokoleniowość́.

Najmłodsi przedsiębiorcy nie są już takimi entuzjastami tradycyjnego kanału (51 proc.) co starsi koledzy (83 proc.-90 proc.). Chętniej porozmawialiby z doradcą zdalnie i skorzystali z systemu, który umożliwia przesyłanie danych i podpisanie umowy online (49 proc. vs. ok. 30 proc. wśród pozostałych grup) lub w pełni automatyczny proces zakupu leasingu poprzez platformę online (38 proc. vs. ok. 21-27 proc. wśród pozostałych grup).

Po drugie, w perspektywie kolejnych lat należy spodziewać́ się większej specjalizacji branżowej poszczególnych leasingodawców. Wynika to przede wszystkim z trzech czynników. Po pierwsze, leasing wymaga wysokich kompetencji w zakresie ryzyka związanego z odsprzedażą przedmiotu.

Po drugie, budowanie bardziej atrakcyjnych ofert wymagać będzie lepszego zrozumienia branży, jej specyfiki. I po trzecie, tej specjalizacji i personalizacji oczekują sami leasingobiorcy - największym oczekiwaniem aż 91 proc. przedsiębiorstw wobec firm leasingowych jest spersonalizowana oferta.

Informacja prasowa
Dowiedz się więcej na temat: leasing pojazdu | samochód w leasingu | samochód w firmie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »