Rynek prasowy: Bauer Wydawcą Roku

W tegorocznej edycji raportu "Wydawcy", przygotowywanej przez redakcję "Media & Marketing Polska", tytuł Wydawcy Roku przyznano Wydawnictwu Bauer. Zdaniem redakcji "M&MP", Bauer udanie przeszedł zmianę z konserwatywnego wydawnictwa w jednego z najbardziej aktywnych graczy w branży. Stało się to na trudnym rynku zdominowanym przez tworzenie multimedialnych ofert, zawieranie wydawniczych aliansów, inwestycji w internet, czemu towarzyszy spadek sprzedaży i wpływów reklamowych.

Jednocześnie w ramach wyróżnień specjalne tytuły uzyskali: Koń Trojański - Grzegorz Hajdarowicz za bezprecedensowe wejście na salony, "Wysokie Obcasy Extra" za szybką reakcję na technonowinki, "Men's Health" za dogonienie lidera bez wybiegów marketingowych, tygodnik "Angora" za konsekwentne utrzymanie profilu pisma dla wszystkich, "Wprost" za relaunch, który dał mu kolejną rynkową szansę, "Uważam Rze Inaczej Pisane" za udany debiut w gęstym segmencie tygodników, oraz Polskapresse i Media Regionalne za wspólny pakiet reklamowy.

"Największy wydawca magazynowy w Polsce kierowany przez Witolda Woźniaka bacznie obserwuje swoje tytuły. Szybko odświeża je, zmniejsza lub zwiększa cykliczność i prowadzi elastyczną politykę gadżetową. Wszystko po to, aby rachunek zysków i strat wciąż był na korzyść tych pierwszych" - napisał "Media & Marketing Polska" w swoim tematycznym wydaniu.

Reklama

Od połowy ub.r. możemy obserwować realizację nowej strategii miesięcznika "Świat Kobiety", który nie tylko podrożał, ale także przestał dołączać gadżety rzeczowe. Jednak jego sprzedaż znacznie się podniosła i w okresie styczeń-maj tego roku kształtowała się na średnim poziomie 420,7 tys., o ponad 2 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Sporo uwagi Bauer poświęcił tytułom młodzieżowym, które już od dłuższego czasu są jednym z najbardziej dołujących segmentów. Oczywiście mógłby po prostu zamknąć swoje tytuły i pozbyć się problemu. Próbuje jednak tak zoptymalizować parametry wydawnicze, aby utrzymywanie tych tytułów miało biznesowy sens.

"Bravo Girl" z dwutygodnika przekształciło się w miesięcznik, a w przeciwieństwie do "Świata Kobiety" tytuły "Fun Club" i "Twist" budują swoją sprzedaż dzięki gadżetom. Według wstępnych danych spółki, sprzedaż pierwszego numeru "Fun Clubu" po zmianach wzrosła o ok. 47 proc. w stosunku do średniej z tego roku.

Wydawnictwo Bauer nie zapomina o swoich perełkach - "Twój Styl", "Pani" oraz "Show", który od niedawna został poszerzony o dodatek "Show Style". Prawdopodobnie nie jest to ostatnie słowo tego wydawcy w segmencie people... Jego chleb powszedni to magazyny dla kobiet (poradnikowe, people, luksusowe, yellow), komputerowe, samochodowe, młodzieżowe, telewizyjne.

Zaskoczeniem natomiast był niedawny debiut pisma popularnonaukowego "Świat Wiedzy", które ma bardzo dobre wyniki sprzedażowe, i jeśli ten trend utrzyma, może stać się atrakcyjnym dopełnieniem oferty reklamowej kierowanej do mężczyzn.

Jeszcze kilka lat temu reklamodawcy wystawiali Bauerowi jedne z najsłabszych ocen pod względem elastyczności i kreatywności. Teraz media plannerzy z nieukrywanym zaskoczeniem mówią, że zespoły handlowe Bauera stały się nie tylko bardzo aktywne w oferowaniu różnych rozwiązań, ale także twórcze. Nie tylko w prasie tradycyjnej, ale także wśród innych aktywów, którymi dysponuje grupa.

Rozwijanie ofert crossmediowych stało się jednym z głównych celów strategii reklamowej wydawnictwa, szczególnie że wyceniane są przede wszystkim indywidualnie, a reklamodawcy coraz bardziej domagają się takich projektów.

Bauer ma wystarczająco szerokie i wysokozasięgowe portfolio, aby sprostać tym potrzebom. Zarządza nie tylko dziesiątkami magazynów, ale także m.in. potężną siecią stacji radiowych RMF oraz portalem INTERIA.PL.

Wydawca pod względem wpływów reklamowych w segmencie magazynów zwiększył swój udział do 37 proc., a jego przychody cennikowe są wyższe o jedną piątą (dane wydawcy na podstawie Kantar Media, za IX 2010 - VI 2011, IX 2009 - VI 2010). Może też pochwalić się wzrostem liczby użytkowników swoich serwisów internetowych, np. Swiatseriali.pl zanotował wzrost o 94 proc., Styl.pl o 165 proc., a Cdaction.pl - o 47 proc. (zestawienie za I kwartał br. vs. I kwartał ub.r., dane wydawcy na podstawie Megapanel PBI Gemius).

"Specyfika portfolio powoduje, że w dziedzinie tabletów i innych nowinek technologicznych Bauer na razie nie jest aktywny. Trudno się dziwić, jeżeli prawdą jest to, co się o tym wydawnictwie mówi: nie utrzymuje projektów, do których musi dopłacać. Z takim powerem w tabletach na pewno zdąży się pojawić" - kończy "Media & Marketing Polska".

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Bauer | wydawca | Wydawnictwo Bauer
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »