Rynek reklamy internetowej wzrośnie o 8-9 proc.

Rynek reklamy internetowej w Polsce wzrośnie o około 8-9 proc. - poinformował na konferencji Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski.

Rynek reklamy internetowej w Polsce wzrośnie o około 8-9 proc. - poinformował na konferencji Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski.

Spółka chce, by w ciągu najbliższych trzech lat działalność e-commerce stanowiła 65 proc. przychodów w EBITDA. W segmencie telewizji w'18 spółka przewiduje straty.

"Będzie to jednocyfrowy, ale wysoki wzrost, na poziomie 8-9 proc." - zapowiedział Jacek Świderski zapytany o dynamikę na rynku reklamy internetowej.

"Wydaje mi się, że to będzie dobry rok. W ubiegłym roku walczyliśmy o to, aby wygenerować te wzrosty, które zakładaliśmy. W tym roku powinno nam to przychodzić z dużo większa łatwością i to już widać, ten rok zaczął się bardzo dobrze" - dodał.

Reklama

Jak poinformował prezes Wirtualnej Polski, kluczowa dla spółki jest działalność e-commerce (Domodi, Allani, Nocowanie). Liczba użytkowników tych usług w grupie WP wzrosła z 5,1 mln we września do 5,8 mln w styczniu 2018 r.

"abcZdrowie to jest pierwszy projekt, który zrobiliśmy organicznie. Chcemy jeszcze parę rzeczy dokupić, co będziemy jeszcze ogłaszać w tym roku. Kolejnych organicznych projektów nie planujemy. Naszym celem jest dokupienie 70 mln zł w EBITDA w e-commerce, tak aby stanowiło to 65 proc. przychodów w całym naszym EBITDA w ciągu najbliższych 3 lat" - powiedział Świderski.

"Uważamy, ze posiadanie tak silnej nogi e-commerce sprawia, że jesteśmy odporni na makroekonomiczne zawirowania, na które rynek reklamowy jest bardzo podatny" - dodał.

Poinformował, że trwają negocjacje w sprawie akwizycji. Z jego wypowiedzi wynika, ze Wirtualna Polska jest zainteresowana raczej dużymi podmiotami.

Przedstawiciele WP zapowiedzieli też, że w 2018 r. spółka planuje "ścisłą kontrolę wydatków inwestycyjnych".

"CAPEX za 2017 r. był na stosunkowo niskim poziomie. W tym roku CAPEX technologiczno-rozwojowy, organiczny powinien zostać utrzymany na poziomie około 42 mln zł. Nie licząc oczywiście akwizycji" - powiedziała Elżbieta Bujniewicz-Belka, członek zarządu ds. finansowych Wirtualnej Polski.

RODO

Prezes WP powiedział, że wprowadzenie RODO nie wpłynie niekorzystnie na wyniki spółki.

"Uważamy, że w przypadku spółek takich jak nasza, to nie powinno mieć dużego wpływu na nasze przychody. Zaczęliśmy już testowo zbierać zgody od użytkowników. Użytkownicy tych zgód udzielają nam masowo" - powiedział.

Zaznaczył też, że wprowadzenie nowych regulacji dotyczących ochrony danych osobowych może jednak wpłynąć na partnerów biznesowych Wirtualnej Polski.

"RODO wprowadzi dużą zmianę na rynku reklamowym, szczególnie w przypadku podmiotów, które nie mają własnej powierzchni i nie bardzo mają jak te zgody zmieniać. Pośrednicy musza nas poprosić, byśmy w ich imieniu zbierali zgody. To może więc uderzyć w naszych partnerów. W tym przypadku trudno przewidzieć, czy na tym stracimy czy zyskamy" - dodał Świderski.

SEGMENT TV

Zdaniem Jacka Świderskiego, sytuacja w Telewizji WP powinna się poprawiać, chociaż w całym 2018 r. segment telewizji przyniesie stratę EBITDA.

"Szacujemy, że we wrześniu 2018 r. przebijemy ujemną dynamikę na przychodach, co nie znaczy, że w listopadzie nie będzie odwrotnie. Na całym roku 2018 przewidujemy stratę, ale czujemy, że będą pojedyncze miesiące, w których wyjdziemy na plus" - powiedział.

"W lutym 2018 r. Telewizja WP została liderem oglądalności wśród stacji dostępnych na MUX8. Rynkowe udziały stacji w tzw. komercyjnej grupie widzów (16-49 lat - PAP) wyniosły 0,38 proc." - dodał. W 2017 r. telewizja WP przyniosła grupie 12,2 mln zł straty EBITDA.

DYWIDENDA

Jak poinformował Jacek Świderski, zarząd podtrzymuje politykę dywidendową. "Będziemy rekomendować wypłatę dywidendy na poziomie około 1 zł na jedną akcję, ale nie więcej niż 70 proc. skonsolidowanego zysku netto" - powiedział prezes Wirtualnej Polski.

Wirtualna Polska to holding spółek mediowych i z segmentu e-commerce. Wirtualna Polska miała w czwartym kwartale 2017 r. 9,68 mln zł skonsolidowanego zysku netto ogółem wobec 23,12 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 26,31 mln zł wobec 26,84 mln zł zysku rok wcześniej. EBITDA wyniosła 39,97 mln zł wobec 38,13 mln zł rok wcześniej. Skorygowana EBITDA wyniosła 44,19 mln zł wobec 36,89 mln zł rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 137,57 mln zł w IV kw. 2017 r. wobec 122,96 mln zł rok wcześniej.

W całym 2017 r. spółka miała 40,03 mln zł skonsolidowanego zysku netto ogółem w porównaniu z 53,85 mln zł zysku rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży wyniosły 465,61 mln zł w porównaniu z 415,14 mln zł rok wcześniej. Skonsolidowany zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł odpowiednio: 35,33 mln zł wobec 53,76 mln zł. W 2017 r. EBITDA wyniosła 129,63 mln zł wobec 122,94 mln zł rok wcześniej. Skorygowana EBITDA wyniosła 138,38 mln zł wobec 132,15 mln zł rok wcześniej.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »