Rynek z perspektywy flot i klienta

Rynek outsourcingu samochodów służbowych w 2010 roku zanotował 2 proc. wzrost w wolumenie (liczbie pojazdów) przy niewielkim 0,2 procentowym spadku liczby klientów rok do roku.

Rynek outsourcingu samochodów służbowych w 2010 roku zanotował 2 proc. wzrost  w wolumenie (liczbie pojazdów) przy niewielkim 0,2 procentowym spadku liczby klientów rok do roku.

Gracze obsługujący najbardziej przywiązany do outsourcingu pojazdów i najstabilniejszy fragment rynku rok ubiegły zakończyli bez kłopotów. Słabsza koniunktura dotknęła głównie firmy CFM z przewagą w portfelu flot kilkudziesięciu pojazdów, głównie z wykupioną opcją wyłącznego zarządzania lub najmu. Redukcje flot ograniczały się przeważnie do 200-500 pojazdów. Bezapelacyjnie wygranymi rynku CFM w 2010 roku byli: Lease Plan Fleet Management, Arval i Bankowy Fundusz Leasingowy. Spółki powiększyły stan flot o grubo ponad 2 tys. każda. Także BRE Leasing oraz ING Car Lease w tym samym czasie pozyskały, aż po tysiąc samochodów więcej. Wśród 42 objętych badaniem oferentów, którzy stanowią 98 proc. rynku w wolumenie i obsługują łącznie 132 822 pojazdy, wzrost obsługiwanych flot odnotowały łącznie 23 firmy, a spadek 11.

Reklama

Struktura portfela usług

Wśród 13 885 klientów wydatkujących na outsourcing firmowej floty dominowali posiadacze wariantu full service leasing. Dostawcy pozyskali na tę usługę, aż 6632 firmy. Liczba aut użytkowanych w 2010 roku w klasycznym FSL w firmach przekroczyła sto tysięcy, co daje 4 proc. wzrost r/r (100 116 wobec 96 073 w 2009). Nasycenie usługą wyniosło 75 proc.

Wzrosła również popularność wynajmu niepełno obsługowego tj. leasingu + serwisu, którego aktywnym promotorem w Polsce jest Masterlease, a głównym odbiorcą small biznes. Na koniec 2010 roku jeździło w tej formie 14287 samochodów służbowych czyli 12 proc. więcej, niż w 2009. Produkt zyskał zaufanie 6110 przedsiębiorstw. Biorąc pod uwagę, że MŚP w Polsce to ok. 2,1 mln firm potencjał na ten rodzaj usług jest najwyższy.

Utrzymała się jednocześnie tendencja spadkowa na kontrakty wyłącznego zarządzania flotą. Firmy zarządzały w 2010 roku niewiele ponad 15 tysiącami samochodów, a udział samego zarządzania w portfelu produktów skurczył się do 12 proc.

Również usługa najmu (dzierżawa pojazdu) miała w 2010 roku mniej chętnych, niż rok wcześniej. Na dzierżawę zdecydowało się w sumie 514 klientów, dla których firmy CFM obsługiwały 3 223 samochody.

Masterlease, LeasePlan i Arval - trójka liderów wagi ciężkiej polskiego rynku CFM na codzień opiekują się blisko 50-tysięczną flotą aut służbowych, co stanowi 36 proc. rynku. Najliczniejszą grupę 19 997 aut ma w opiece Masterlease, następnie LeasePlan 15 335 oraz Arval 13 096. Dealerzy, pracujący na wynik programu Toyota Corpo Cars Managmentent - łącznie 12 spółek - w 2010 roku mimo utraty części kontraktów na fali cięcia kosztów w firmach, utrzymali wysoki 8 procentowy udział w rynku i obsługują ponad 11 tys. samochodów służbowych. Wśród firm wagi średniej (floty poniżej 5 tys. aut), na które przypada 44 tys. pojazdów i blisko 30 oferentów, kluczowi gracze rynku to BusinessLease Poland, zarządzający flotą 3739, Bankowy Fundusz Leasingowy 3729 pojazdów, Volkswagen Leasing Polska 3298 pojazdów oraz spółka Express, która zakontraktowała 3259 pojazdów. Również firma Nivette Fleet Management posiadająca 2540 pojazdów w obsłudze zwiększyła rozmiar obsługiwanej floty. Hertz Lease w 2010 roku obsługiwał 2585 samochodów. Z dobrymi efektami walczą o rynek też młodsze spółki CFM, które zaczynały bój o klienta i intensyfikowały sprzedaż w bardzo ciężkim okresie 2008-2009, kiedy o przetrwanie i utrzymanie na rynku walczyła niejedna firma. KBC Autolease, po zaledwie trzech latach działalności w tym sektorze obsługuje już 2098 samochodów, a spółka Athlon ma już w obsłudze 1522 pojazdy.

Zrzeszenia oraz dealerskie programy fleet management Firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) łącznie obsługują ponad 84 tys. samochodów w różnych formach wynajmu, co stanowi już 63 proc. pokrycia w krajowym rynku. Wzrost wypracowany tylko przez firmy zrzeszone wyniósł 16 proc. r/r

Największe floty członków PZWLP obsługiwane są przez LeasePlan, Arval oraz ING Car Lease. Znaczący przyrost uzyskał zespół ALD Automotive Polska - ponad 900 aut więcej r/r oraz spółka Carefleet, której flota liczy już blisko 7 tys. aut.

W programie zarządzania flotą oferowanym przez Toyotę w ramach programu TCCM uczestniczy blisko 400 firm-klientów. Wśród dealerów Toyoty promujących management flot, najaktywniej działają Corpo Flota (3769), Toyota Marki (3459), Auto Podlasie (1348) oraz Carolina (1137). Tylko te trzy spółki mają klientów, którym zarządzają blisko 10 tysiącami samochodów. W całym programie jeździ 11 289 samochodów.

Pojedyncze największe floty Największe floty w Polsce obsługiwane w formie FSL mają spółki: Transpost (1926 pojazdów), Masterlease (896 pojazdów) oraz BRE Leasing (886) i Bankowy Fundusz Leasingowy (857). Floty mniejsze, pojedyncze, poniżej 800 samochodów obsługują m.in. ING Car Lease (760), Carefleet (620), KBC Autolease (484), Athlon (415) czy BusinessLease (479). W wynajmie niepełnoobsługowym największą krajową flotę ma Toyota Marki Management - 856 samochodów, następnie Masterlease 460 i Volkswagen 446 pojazdów. W samym zarządzaniu także prym wiedzie Toyota Marki (1170). Również największą flotę w najmie posiada Toyota Marki - 687 samochodów, następnie Toyota Auto Podlasie - 120 pojazdów oraz Carefleet mający 50 pojazdów w tej usłudze.

INTERIA.PL/materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: perspektywy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »