Sprzedaż samochodów powoli idzie w górę

Choć czerwiec był gorszy od maja, to pierwsze półrocze było lepsze w porównaniu z 2002 r. - wynika z najnowszych danych Samaru. Najmniej powodów do zadowolenia mają krajowi producenci, choć do pierwszej dziesiątki wróciło Daewoo.

Choć czerwiec był gorszy od maja, to pierwsze półrocze było lepsze w porównaniu z 2002 r. - wynika z najnowszych danych Samaru. Najmniej powodów do zadowolenia mają krajowi producenci, choć do pierwszej dziesiątki wróciło Daewoo.

Po lekturze wyników sprzedaży nowych samochodów osobowych w pierwszym półroczu, do końca nie wiadomo czy bardziej należy się cieszyć czy może bić na alarm. Zacznijmy od złej wiadomości. Według danych firmy Samar, w porównaniu do maja tego roku czerwiec był kolejnym miesiącem spadku sprzedaży - tym razem o 3,5 proc.

- Obserwowana tendencja może wzbudzić niepokój - zwłaszcza, że fundament dotychczasowego wzrostu w postaci szeroko rozumianego stanu polskiej gospodarki wciąż nie jest najmocniejszy - mówi Wojciech Drzewiecki, szef Samaru.

Teraz nuta optymistyczna. Wyniki zanotowane w czerwcu (29,9 tys. sztuk) są lepsze od osiągniętych w analogicznym miesiącu ubiegłego roku o niemal 8 proc. Sprzedaż w ciągu całego pierwszego półrocza wyniosła 173,7 tys. samochodów - o 13,32 proc. więcej niż w tym samym okresie 2002 r.

Reklama

- Cieszy fakt, że po blisko trzech latach rynek rośnie. Sądzę też, że mimo przejściowych kłopotów uda się zakończyć ten rok wzrostem sprzedaży na poziomie 5-10 proc. - mówi Enrico Pavoni, prezes Fiat Polska i Fiat Auto Poland.

Kraj w kryzysie

Z danych Samaru wynika jednak jeszcze jedna niepokojąca rzecz. Rosnąca sprzedaż samochodów w Polsce nie jest jednoznaczna z poprawą pozycji polskich producentów. Ich udział w rynku z miesiąca na miesiąc maleje. Na koniec pierwszego półrocza osiągnął poziom zaledwie 15 proc. Całkowita sprzedaż samochodów produkcji krajowej wyniosła od początku roku 26,1 tys. - o prawie 39 proc. mniej niż rok wcześniej. Nadzieje na poprawę sytuacji budzą jednak plany wprowadzenia do salonów we wrześniu Gingo, nowego modelu Fiata.

Daewoo powraca

Koniec pierwszego półrocza nie przyniósł znaczących zmian w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się marek. Uwagę zwraca powrót na dziesiątą pozycję Daewoo, które ponownie wyprzedziło Seata. Tym niemniej sprzedaż producenta matizów i lanosów jest o ponad 51 proc. mniejsza niż rok temu.

Palmę pierwszeństwa nadal dzierży Fiat, który sprzedał w ciągu sześciu miesięcy 31,1 tys. aut - o ponad 13 proc. więcej. Największy wzrost nadal notuje Toyota. Japończycy sprzedali 18 tys. samochodów - o 5,8 tys. pojazdów więcej (+48 proc.) niż rok wcześniej. Z kolei największy procentowy przyrost należy do Forda. Dotychczasowa sprzedaż amerykańskiego producenta wyniosła 11,1 tys. sztuk - o 56 proc. więcej niż w 2002 r.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: Fiat | sprzedaż samochodów | powoli | sprzedaż samochodu | Daewoo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »