Strategia negocjacyjna rządu

Rada Ministrów zaakceptowała dokument pt. "Strategia negocjacyjna rządu RP w czasie prezydencji hiszpańskiej.

Rada Ministrów zaakceptowała dokument pt. "Strategia negocjacyjna 
rządu RP w czasie prezydencji hiszpańskiej.

"Strategia negocjacyjna rządu RP w czasie prezydencji

hiszpańskiej" uzyskała 9 stycznia 2002 r. rekomendację Komitetu

Integracji Europejskiej i 15 stycznia przekazana została na

posiedzenie Rady Ministrów. Wzorem strategii przyjętej w 

listopadzie 2001 r., wyrażona została w niej determinacja

zmierzająca do zakończenia rokowań RP-UE w 2002 roku i integracji

Polski z UE w 2004 r., co zobowiązuje rząd i resorty włączone w 

proces przygotowania Polski do członkostwa w UE do zwiększenia

Reklama

dynamiki prac związanych z rokowaniami i legislacją.

W dokumencie "Strategia negocjacyjna rządu RP w czasie

prezydencji hiszpańskiej" omówionych zostało 6 obszarów

negocjacyjnych, których tymczasowe zamknięcie zaplanowano do końca

czerwca 2002 r. Realizacja takiego scenariusza umożliwiłaby

skoncentrowanie się w II połowie 2002 r. na tych obszarach, które

mają silne implikacje finansowe, czyli "Rolnictwo", "Polityka

regionalna i koordynacja instrumentów strukturalnych", "Budżet i 

finanse".

Wśród wymienionych 6 obszarów negocjacyjnych znajdują się:

"Swobodny przepływ kapitału, "Podatki", "Rybołówstwo", "Wymiar

sprawiedliwości i sprawy wewnętrzne", "Polityka transportowa",

"Polityka konkurencji". W strategii przedstawiony został

harmonogram prac w pierwszych miesiącach 2002 roku, których

realizacja pozwoliłaby na zakończenie rokowań w 6 obszarach.

Dotrzymaniu negocjacyjnego scenariusza będą służyć działania

zewnętrzne: prowadzenie dalszych konsultacji z Komisją Europejską

z udziałem ekspertów, akcje dyplomatyczne przedstawicieli

polskiego rządu w państwach członkowskich UE oraz działania

wewnętrzne dotyczące m.in. modyfikacji niektórych stanowisk

negocjacyjnych, zaawansowania prac ustawodawczych, wydawania

niezbędnych rozporządzeń do ustaw dostosowujących prawo krajowe do

prawa wspólnotowego, wdrażania zobowiązań wynikających ze

stanowisk negocjacyjnych, wzmocnienia już istniejących i budowy

nowych instytucji administracji publicznej.

Poprzednia "Strategia negocjacyjna rządu RP", przyjęta przez Radę

Ministrów 15 listopada 2001 r., dotyczyła 4 obszarów

negocjacyjnych: "Swobodnego przepływu osób", "Swobodnego przepływu

kapitału", "Podatków", "Praw spółek". Na koniec 2001 roku

rezultatem zdynamizowania rozmów z państwami członkowskimi i 

wykorzystania mandatu udzielonego negocjatorom przez Radę

Ministrów, którego główne aspekty zawarte zostały w listopadowej

"Strategii negocjacyjnej", było uzyskanie postępu w wielu

otwartych rozdziałach negocjacyjnych i zwiększenie liczby

zamkniętych obszarów do 20.

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia

regulaminu Komitetu Integracji Europejskiej.

Komitet Integracji Europejskiej kolegialnie rozpatruje i 

rozstrzyga sprawy stanowiące przedmiot jego działania.

Członkowie Komitetu, pozostali członkowie Rady Ministrów,

sekretarz Komitetu oraz kierownicy urzędów centralnych

administracji rządowej opracowują projekty aktów normatywnych,

programów, sprawozdań, informacji, analiz problemowych, ocen

realizacji zadań, stanowisk, decyzji lub innych rozstrzygnięć

Komitetu, jak również projekty innych dokumentów. Przed

wniesieniem ich pod obrady są one rozpatrywane przez zespół

przygotowawczy KIE. Urząd Komitetu Integracji Europejskiej

prowadzi ich rejestr.

Komitet odbywa posiedzenia co najmniej raz w miesiącu, w stałych

terminach. W uzasadnionych wypadkach przewodniczący może zwołać

posiedzenie w trybie nagłym.

Komitet rozstrzyga sprawy, które są przedmiotem obrad, poprzez

uzgodnienie stanowisk, w obecności co najmniej połowy składu.

Jeśli to nie nastąpi, przewodniczący posiedzenia może poddać

projekt pod jawne głosowanie. Przewodniczący Komitetu może

zarządzić, aby projekt dokumentu lub rozstrzygnięcie sprawy

nastąpiło poprzez korespondencyjne uzgodnienie stanowisk osób

wchodzących w skład Komitetu. Mają one na to nie mniej niż 3 dni.

W przypadku, gdy przewodniczący Komitetu nie może wykonywać

swoich zadań, zastępuje go minister spraw zagranicznych, a w razie

jego nieobecności - inny członek Komitetu, wyznaczony przez

prezesa Rady Ministrów.

Obsługę prac Komitetu zapewnia Urząd Komitetu Integracji

Europejskiej. Sekretarz Komitetu organizuje posiedzenia, sporządza

protokół, zapewnia realizację przyjętych rozstrzygnięć oraz

koordynuje prace związane z obsługą. Odpowiada też za kontakty ze

środkami masowego przekazu.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: polityka | Rada Ministrów | Strategie | rzad | rząd | komitet | P.T. | rp.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »