TP SA : Z Centertelem liderem

Grupa Telekomunikacji Polskiej SA (TP SA) miała w czwartym kwartale 2010 roku 2,0 mld zł przychodów z telefonii komórkowej wobec 1,9 mld zł w takim samym okresie 2009 roku, co oznacza wzrost o 6,4 proc. rok do roku - podała TP SA w raporcie.

Grupa Telekomunikacji Polskiej SA (TP SA) miała w czwartym kwartale 2010 roku 2,0 mld zł przychodów z telefonii komórkowej wobec 1,9 mld zł w takim samym okresie 2009 roku, co oznacza wzrost o 6,4 proc. rok do roku - podała TP SA w raporcie.

Grupa TP miała 2,0 mld zł przychodów z telefonii komórkowej w IV kw. '10.

Marża EBITDA spadła o 1,5 pkt proc. do 28,9 proc. w czwartym kwartale 2010 roku.

TP SA podkreśla, że spadek przychodów o 0,4 proc. r/r w 2010 roku wobec spadku o 10,2 proc. w 2009 roku, odzwierciedla wyraźne odwrócenie trendu widoczne w danych kwartalnych.

"W 2010 roku, w segmencie telefonii komórkowej nastąpiła wyraźna poprawa dynamiki przychodów: od spadku o 9,1 proc. rok-do-roku w I kw. do wzrostu o 6,4 proc. w IV kw. W efekcie, w skali roku przychody spadły jedynie o 0,4 proc., co stanowi znaczącą poprawę wobec odnotowanego w 2009 roku spadku o 10,2 proc." - podała TP SA.

Reklama

"Do odwrócenia trendu w przychodach przyczyniły się przede wszystkim dwa czynniki: malejący niekorzystny wpływ obniżek stawek MTR (wprowadzonych w marcu i lipcu 2009) oraz dynamiczny przyrost bazy klientów Orange. W skali roku baza klientów zwiększyła się o 618 tys. (wobec spadku o 469 tys. w 2009 roku), przy czym w każdym kwartale odnotowano dodatni wskaźnik przyłączeń netto" - podano.

"Odwrócenie trendu w zakresie liczby klientów było możliwe dzięki nowym ofertom marketingowym, opartym na segmentacji w zależności od profilu korzystania z usług i wprowadzonym przez Orange zarówno w segmencie post-paid, jak i pre-paid. Przyrostowi liczby klientów towarzyszył wzrost średniego czasu połączeń na abonenta o 16 proc., który częściowo zrównoważył wpływ obniżek cen na wskaźnik ARPU" - napisano w raporcie.

Łączna liczba klientów telefonii komórkowej wzrosła na koniec czwartego kwartału 2010 roku w ujęciu rocznym o 4,5 proc. do 14,332 mln, z czego liczba klientów abonamentowych wyniosła 6,956 mln (wzrost o 5,0 proc.), a liczba klientów pre-paid 7,375 mln (wzrost o 4,0 proc.).

Liczba klientów mobilnych usług szerokopasmowych wzrosła o 41 proc. do 547 tys.

Narastająco po czterech kwartałach 2010 roku przychody z telefonii komórkowej spadły o 0,4 proc. do 7,711 mld zł z 7,745 mld zł w takim samym okresie 2009 roku.

Marża EBITDA po czterech kwartałach 2010 roku wzrosła o 0,7 pkt proc. do 29,3 proc. z 28,6 proc. rok wcześniej. Zysk EBITDA dla telefonii komórkowej wzrósł w 2010 roku o 1,9 proc., a wzrost efektywności został osiągnięty głównie dzięki realizacji programu optymalizacji kosztów.

Zagregowane ARPU dla usług telefonii komórkowej wyniosło na koniec czwartego kwartału 2010 roku 42,5 zł wobec 42,8 zł po III kwartale 2010 roku oraz 42,7 zł na koniec czwartego kwartału 2009 roku.

TP SA podała, że Centertel jest liderem rynku, z szybszym wzrostem liczby klientów niż u głównych konkurentów. "W ciągu 12 miesięcy chcemy wzmocnić naszą pozycję lidera w segmencie komórkowym" - podała TP SA w prezentacji do wyników.

Udział Centertela w rynku pod względem liczby klientów wyniósł na koniec grudnia 2010 roku 30,4 proc. wobec 30,5 proc. rok wcześniej i wobec 30,5 proc. na koniec trzeciego kwartału 2010 roku.

Pod względem przychodów udział Orange w rynku wyniósł na koniec 2010 roku 31,1 proc. wobec 30,8 proc. rok wcześniej i wobec 31,1 proc. na koniec trzeciego kwartału 2010 roku.

- TP prognozuje co najmniej 2,4 mld zł wolnych przepływów pieniężnych netto w 2011 roku wobec 2,45 mld zł w 2010 roku - podała spółka w raporcie.

W ubiegłym roku telekom zakładał osiągnięcie co najmniej 2,3 mld zł wolnych przepływów netto

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »