UKE: Stawki MTR telefonii komórkowej - obniżane do 2012 r.

Stawki hurtowe telefonii komórkowej, tzw. MTR-y, powinny być obniżane przez Urząd Komunikacji Elektronicznej co najmniej do 2012 r. Dzięki dotychczasowym obniżkom spadały ceny detaliczne połączeń - wynika z raportu firmy Audytel, który w poniedziałek opublikował UKE.

MTR-y (MTR, ang. Mobile Termination Rates) są podstawą do rozliczeń pomiędzy operatorami w przypadku rozmów między różnymi sieciami. Operator telefoniczny osoby odbierające połączenie obciąża kosztami operatora sieci, z której połączenie było wykonane. Na podstawie tych stawek ustalane są ceny połączeń detalicznych dla klientów.

Ostatnią obniżkę stawek przeprowadzono na początku lipca 2009 roku. Teraz wynoszą one ok. 17 groszy dla Polkomtela (Plus), PTC (Ery) i PTK Centertel (Orange) za minutę połączenia. Stawki hurtowe dla innych operatorów są wyższe (np. dla Play ok. 35 groszy). Również dzięki asymetrii wysokości stawek Polkomtel, PTC i PTK Centertel oraz mniejszych operatorów, rynek jest bardziej konkurencyjny.

Reklama

Z raportu Audytela wynika, że obniżki stawek korzystnie wpłynęły na konkurencję rynkową. Spowodowały spadek cen detalicznych, w tym także cen połączeń z telefonów stacjonarnych na komórkowe. Jak wskazują autorzy raportu, wbrew niektórym prognozom obniżki nie przyniosły konsumentom negatywnych skutków, m.in. nie doprowadziły do zmniejszenia nakładów inwestycyjnych. Wzrosła za to aktywność tzw. operatorów wirtualnych MVNO (tych, którzy nie posiadają własnej infrastruktury sieciowej), co przełożyło się na dodatkowy wzrost liczby użytkowników "komórek".

Zdaniem Audytela, ceny połączeń w sieciach telefonii komórkowej w latach 2006-2010 spadły o ok. 65 proc., a ceny połączeń z sieci stacjonarnych do sieci komórkowych o ok. 50 proc. Dzięki obniżkom, o ok. 800 tys. wzrosła też w Polsce liczba kart SIM. Audytel szacuje, że dzięki obniżkom i asymetrii stawek w latach 2006-2010 konsumenci w Polsce zyskali ok. 21,4 mld zł.

W październiku prezes UKE Anna Streżyńska przedstawiła operatorom komórkowym propozycję dot. kolejnych obniżek MTR-ów. Chce, żeby zainwestowali oni m.in. w bezprzewodowy internet. W zamian proponuje, by MTR-y od lipca 2011 r. spadły do ok. 15 groszy, od stycznia 2012 r. do ok. 14 groszy, a od lipca 2012 r. do ok. 12 groszy.

Urząd chce, żeby operatorzy komórkowi zainwestowali w infrastrukturę telefonii komórkowej na obszarze tzw. białych plam (tam, gdzie nie ma zasięgu sieci, a operatorzy nie inwestują, bo im się to nie opłaca). UKE chce też, żeby operatorzy zainwestowali w bezprzewodową sieć internetową, aby swoim zasięgiem obejmowała co najmniej 80 proc. obszaru Polski. Rozmowy z operatorami komórkowymi trwają od lipca 2010 r. Jak podał UKE, omówiono dotychczas koszty budowy stacji bazowych, rodzaje możliwych inwestycji, potencjalne korzyści z nowego harmonogramu obniżki stawek hurtowych, lokalizację białych plam, podział i współdzielenie inwestycji w białych plamach.

W Polsce pierwsze stawki MTR określone zostały w umowach zawieranych w latach 1999-2001 między PTC (operator siec Era), Polkomtelem (Plus) oraz Telekomunikacją Polską. Wynosiły wtedy 80 groszy za minutę połączenia. Trzej główni operatorzy - PTC, Polkomtel i PTK Centertel - wzajemne umowy dot. MTR podpisali w okresie maj-wrzesień 2001 r., ustalając stawki na poziomie 40, 60 i 80 groszy za minutę w zależności od pory dnia, a także tego, czy połączenie było wykonywane w dniu roboczym, czy też w weekend.

Audytel to firma doradcza zajmująca się m.in. audytem sektora teleinformatycznego. Analiza firmy została przeprowadzona z wykorzystaniem szczegółowych danych rynkowych za lata 2003-2009 oraz prognoz na rok 2010.

ZOBACZ AUTORSKĄ GALERIĘ ANDRZEJA MLECZKI

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Stawek | operatorzy | UKE | stawki | firmy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »