Unia dla przedsiębiorczych

W latach 2007-2013 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) zaangażowana jest w realizację działań z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO IG).

Kluczową rolą Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka jest wsparcie rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw oraz konkurencyjności polskiej gospodarki. W ramach PO IG dotowane są projekty innowacyjne w skali kraju lub na poziomie międzynarodowym, związane głównie z zastosowaniem nowych rozwiązań technologicznych, produktów, usług czy organizacji.

Zadaniem programu jest ułatwienie dostępu do finansowania innowacyjnych przedsięwzięć podejmowanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP). Planowane są działania promocyjne na rzecz gospodarki, eksportu, jak i wzmocnienia wizerunku Polski, jako kraju atrakcyjnego dla inwestorów.

Reklama

Program ten ma zachęcić firmy do prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej, transferu rozwiązań z sektora nauki do biznesu, a także pomiędzy przedsiębiorstwami, zakupów i wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych, a następnie ich realizacji.

Sześć szczegółowych celów

Z działań wdrażanych przez PARP w ramach PO IG mogą korzystać zarówno przedsiębiorcy, jak i instytucje otoczenia biznesu. Głównym celem PO IG jest rozwój polskiej gospodarki w oparciu o innowacyjne przedsiębiorstwa. Osiągnięcie celu głównego będzie możliwe poprzez realizację sześciu celów szczegółowych:

1. Zwiększenie innowacyjności przedsiębiorstw,

2. Wzrost konkurencyjności polskiej nauki,

3. Zwiększenie roli nauki w rozwoju gospodarczym,

4. Zwiększenie udziału innowacyjnych produktów polskiej gospodarki w rynku międzynarodowym,

5. Tworzenie trwałych i lepszych miejsc pracy,

6. Wzrost wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce.

PARP uczestniczy w trzynastu działaniach PO IG w ramach osi priorytetowych.

Priorytet VIII Społeczeństwo informacyjne - zwiększanie innowacyjności gospodarki

W ramach priorytetu 8. wspierane są działania w zakresie tworzenia usług elektronicznych, tworzenia elektronicznej komunikacji między przedsiębiorstwami, jak również przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu.

Działanie 8.1 (Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej) polega na tworzeniu i świadczeniu e -usług dla obywateli i przedsiębiorstw. Instrument przewiduje możliwość zakupu przez przedsiębiorcę usług firm doradczych i informatycznych, dzięki czemu działalność na rynku usług elektronicznych będą mogli rozpoczynać przedsiębiorcy o różnych specjalnościach.

Działanie 8.2 (Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B) - wspierane jest tworzenie usług elektronicznych świadczonych między przedsiębiorstwami, a także wykorzystanie nowoczesnych technologii w przedsiębiorstwach. Wsparcie jest udzielane przedsięwzięciom typu B2B o charakterze zarówno technicznym (informatycznym), jak i organizacyjnym, prowadzącym do realizacji procesów biznesowych w formie elektronicznej.

Działanie 8.2 - celem jest stymulowanie tworzenia wspólnych przedsięwzięć biznesowych prowadzonych w formie elektronicznej. Wdrażanie ICT w przedsiębiorstwach i tworzenie usług elektronicznych dla przedsiębiorstw oraz między przedsiębiorstwami (tzw. Business-to-Business - B2B) jest w coraz większym stopniu stosowane zarówno na europejskim, jak i globalnym rynku. Szerokie wprowadzenie go wśród polskich przedsiębiorstw jest niezbędne, jeśli mają one efektywnie współpracować z europejskimi partnerami.

Szczególnie istotne jest stymulowanie tej formy współpracy z partnerami biznesowymi wśród mikro-, małych i średnich przedsiębiorców, którym stwarza ona szansę udziału w rynkach o zasięgu

ponadregionalnym, jednocześnie znacząco zmniejszając koszty produkcji i dystrybucji Przedmiotem wsparcia są przedsięwzięcia o charakterze technicznym, informatycznym, oraz organizacyjnym, które prowadzą do realizacji procesów biznesowych w formie elektronicznej, obejmujących trzech lub więcej współpracujących przedsiębiorców.

Typowy projekt obejmuje wdrażanie nowych lub integrację istniejących systemów informatycznych przedsiębiorstw, mających na celu umożliwienie automatyzacji wymiany informacji pomiędzy systemami informatycznymi współpracujących przedsiębiorców.

B2B (Business-to-Business) jest relacją usługową oraz klasą systemów teleinformatycznych przeznaczonych do automatycznej komunikacji handlowej oraz koordynacji działań pomiędzy przedsiębiorcami. Stanowi to niezbędne ogniwo procesów biznesowych tych przedsiębiorców , dotyczące różnego rodzaju współpracy pomiędzy tymi przedsiębiorcami z zastosowaniem e-usług.

Działanie 8.3 (Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - eInclusion) - niezbędnym elementem/uzupełnieniem powyższych działań jest zapewnienie obywatelom dostępu do Internetu szerokopasmowego. Wsparcie w tym zakresie polegana częściowym lub całkowitym pokryciu kosztów dostępu do Internetu szerokopasmowego dla potencjalnie wykluczonych ze społeczeństwa

informacyjnego gospodarstw domowych, z poszanowaniem zasad konkurencji rynkowej i neutralności technologicznej.

Działanie 8.4 (Zapewnienie dostępu do internetu na etapie "ostatniej mili") - wspierana będzie również działalność małych i średnich przedsiębiorców, polegająca na zapewnieniu szerokopasmowego dostępu do internetu na odcinku tzw. "ostatniej mili" na obszarach, na których działalność ta jest nieopłacalna finansowo.

Priorytet 8. będzie realizowany w synergii z priorytetem 7., mającym na celu rozwój e-usług publicznych wspierających rozwój gospodarczy i zmniejszanie barier administracyjnych dla innowacyjnej działalności gospodarczej.

Jak to działa w praktyce?

W ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działanie 8.2 - wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B, firma Libra z siedzibą w Krakowie uzyskała dofinansowane na projekt " System B2B dla Platformy Współpracy Moda" - wsparcie udzielone ze środków publicznych w formie dotacji rozwojowej, z Unii Europejskiej.

Libra istnieje od 1994 roku, głównym nurtem działalności firmy jest kompleksowa obsługa firm z zakresu importu z Dalekiego Wschodu. W oparciu o różne zamówienia , firma koordynuje powstawanie założeń dla produkcji i przygotowanie wraz z firmami projektów wykonawczych ,projektów opakowań metek. Zajmuje się także znajdowaniem producentów, ustalaniem szczegółów produkcyjnych, nadzorowaniem produkcji, dokonywaniem odbiorów jakościowych a także zleca i nadzoruje transport. Ponadto często znajduje i kupuje surowce niezbędne do produkcji.

W 2009 roku dostała dofinansowanie w ramach POIG dz. 8.2 na tworzenie Platformy Współpracy Moda. Projekt dedykowany jest przedsiębiorstwom związanym z Modą w ramach B2B. Polega na stworzeniu platformy wirtualnej skierowanej do przedsiębiorców w celu współpracy, pośrednictwa, wspólnych przedsięwzięć pomiędzy nimi. Istotą PWM jest łączenie firm działających w obszarze gospodarki, w różnych jej działach związanych z modą. Skupiać się będzie głównie na kojarzeniu interesów drobnych firm, wytwórców i projektantów pomiędzy sobą. Platforma B2B pomoże małym firmom na tworzenie grup realizujących wspólne przedsięwzięcia gospodarcze, łatwy dostęp do wiadomości o Partnerach, korzystanie z możliwości prezentacji swoich towarów w internecie poprzez proces wizualizacji dzięki skanerowi 3D zakupionemu także w ramach projektu. W ramach tego projektu utworzono już studio 3Dskan (www.3Dskan.pl) niezbędne do wizualnej, doskonałej jakościowo prezentacji produktów na Platformie.

Libra jest już w trakcie ostatniego etapu tworzenia Platformy Współpracy Moda (www.pwmoda.pl). Oczekiwane otwarcie - rejestracja członków PWM, nastąpi latem 2010 roku. Jest to nowa jakość w postrzeganiu kontaktów firm związanych z modą , promocją dobrych, polskich firm, stymulowanie ich rozwoju, pozostawienie im działalności specjalistycznej, a wyręczenie z czynności promocyjnych - handel, handel zagraniczny, marketing, promocja, inicjowanie współpracy, wykorzystanie energii, synergii dla ich rozwoju, stworzenie im wygodnego forum (B2B). Stworzenie platformy dla firm z branży moda i design w całej Polsce, aby pomóc im zwiększyć dotychczasowe oferty poprzez możliwość współpracy z innymi firmami, wymianę handlową , łączenię się firm na potrzeby handlowe i reprezentacyjne(np. Targi) .znalezienie podwykonawców, producentów, dystrybutorów lub importerów w w/w branżach oraz uruchomienie z pełni studia 3Dskan dla wszystkich odbiorców chcących posiadać nowoczesną reklamę swojego produktu (odbiorcy usługi to firmy sprzedające produkty głównie przez internet, pomoc klientom i partnerom PWM w odnoszeniu sukcesów poprzez oferowanie kompleksowej obsługi i konkurencyjne ceny.

Informacje o programach www/poig.parp.gov.pl/

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »