Urząd Komunikacji Elektronicznej przestrzega przed drogimi SMS-ami

"Chcesz poznać swój horoskop? Wyślij sms na numer..." - oferty tego typu można znaleźć na wielu stronach internetowych. Taki sms może kosztować ponad 40 zł - przestrzega Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Oprócz horoskopu kilkanaście lub kilkadziesiąt złotych można zapłacić za sms, którego wysyłamy by poznać swoje IQ, wziąć udział w konkursie, czy uzyskać dostęp do zasobów określonego portalu internetowego. Informacja o cenie za usługę często zapisana jest małą czcionką, którą trudno zauważyć.

Rzecznik UKE Piotr Dziubak tłumaczy, że często firma uruchamia usługę o tematyce, która zainteresuje jak najwięcej ludzi. "Są to często tematy kontrowersyjne, np. +poznaj datę swojej śmierci+, +sprawdź, czy jesteś zarażony wirusem ptasiej grypy+. Dobrymi tematami są: seks, inteligencja, wiedza, pożyczki. Zakres tych usług jest ograniczony tylko ludzką wyobraźnią. Są dostępne w internecie non-stop" - powiedział PAP.

Reklama

Jako przykład podał też wykorzystanie katastrofy samolotu prezydenckiego pod Smoleńskiem, kiedy to jedna z firm oferowała w inernecie wpis do księgi kondolencyjnej. "Jak się okazało, po wysłaniu sms-a, który kosztował 25 zł" - zaznaczył.

Są to tzw. sms-y premium rate, czyli sms-y o podwyższonej opłacie. Zdaniem rzecznika, ludzie wysyłający takie sms-y nie zawsze mają świadomość tego, ile to kosztuje. Dlatego przed wysłaniem sms-a należy dokładnie czytać informacje zawarte na stronie, zwracając uwagę na zapisy małą czcionką.

Zdaniem Urzędu Komunikacji Elektronicznej przed drogimi sms-ami i wysokimi rachunkami można ustrzec się poznając schemat cenowy takich usług. Krótkie wiadomości tekstowe wysyłane na numery rozpoczynające się od cyfry "7" kosztują mniej niż 10 zł. O koszcie informuje cyfra znajdują się po "7". Przykładowo, sms wysyłany na numer rozpoczynający się od cyfr "76" będzie kosztował 6 zł netto.

Możemy spotkać się także z sms-ami rozpoczynającymi się od cyfry "9". W tym przypadku usługa będzie kosztować ponad 10 zł. I tak, wysyłając sms-a na numer rozpoczynający się od cyfr "925" za sms zapłacimy 25 zł netto.

Jak informuje Urząd Komunikacji Elektronicznej, biznes ten cały czas się rozwija. Pojawił się już nowy zakres numeracji - 93500 do 93599, przy czym sms wysłany pod takie numery kosztuje 42,70 zł.

Dziubak tłumaczy, że niewielkie firmy, które zarabiają w internecie na usługach o podwyższonej opłacie, nie zawierają umów bezpośrednio z operatorami telekomunikacyjnymi. "Takie umowy zawierają większe firmy, które kupują od operatorów określone zakresy numeracji, a następnie odsprzedają je dalej. Tego tupu numeracja jest ogólnie odstępna, więc właściwie każda firma może zawrzeć umowę z firmami współpracującymi z operatorem" - tłumaczy.

O oszustwie możemy mówić w sytuacji, kiedy zapłaciliśmy, ale usługa nie została zrealizowana. W takim wypadku można zgłosić się na policję i złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.

Schemat jest zawsze podobny:

1. Większość firm (ach żeby to jeszcze firmy były), właścicieli stron nie zamieszcza informacji

o usługodawcy (a mają taki obowiązek)

2. Manipulują słowami (cena od 1 zł itp, a gdzieś na dolę strony jest informacją czcionką w kolorze

tła i rozmiarze dla kogoś kto używa lupę że cena sms to 30, a nawet 42 zł!)

Aby się przed tym bronić - wystarczy zapamiętać kilka numerów SMS ! żeby nie dać się oszukać!

Zdaniem analityków

- Jedna trzecia nastolatków mających telefony komórkowe wysyła ok 100 SMS-ów dziennie, a wiadomości tekstowe stały się najpopularniejszą formą komunikacji wśród młodzieży - wynika z sondażu przeprowadzonego przez ośrodek Pew Research Center.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: urzedy | elektroniczny | UKE | ami | urzad | firmy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »