Ustawa reprywatyzacyjna nie może być uchwalona
Ustawa reprywatyzacyjna w obecnej sytuacji ekonomicznej nie może być uchwalona - poinformował resort skarbu. Według MSP mogłoby to spowodować przekroczenie dozwolonej przez UE bariery długu publicznego w stosunku do PKB.
Chodzi o nacjonalizację przeprowadzoną na podstawie wydanych w latach 1944-1962 dekretów PKWN i ustaw uchwalonych przez Sejm PRL. Zgodnie z proponowanymi przepisami, poszkodowani, np. dawni właściciele (lub ich spadkobiercy) dworów, pałaców czy przedsiębiorstw, mieliby otrzymywać świadczenie majątkowe o wymiarze symbolicznym.
Jak poinformował na swojej stronie internetowej resort skarbu, projekt ustawy wzbudził wątpliwości w Ministerstwie Finansów. - Minister Finansów (...) wskazał, iż w przypadku wejścia przedmiotowej ustawy w życie w 2012 r., z chwilą zakończenia wydawania decyzji administracyjnych dotyczących przyznania świadczeń nastąpi skokowy wzrost długu publicznego o 18 mld zł i relacji długu do PKB o ok. 1-1,1 punktu procentowego. Przeznaczenie na realizację ustawy kwoty 20 mld złotych może zatem spowodować przekroczenie przez Polskę dozwolonej przez Unię Europejską bariery długu publicznego w stosunku do PKB - poinformowało ministerstwo skarbu.
W związku z tym, jak podał resort, projekt ustawy jest przygotowany, "jednak ze względu na znaczące, czynione w ostatnich latach oszczędności, związane z globalnym kryzysem finansowym w wielu dziedzinach naszego życia społecznego i gospodarczego oraz duże obciążenia finansowe wynikające z tej ustawy, w obecnej sytuacji ekonomicznej, projekt ustawy nie może być przeprowadzony".
Jak podano na stronie MSP, projekt ustawy o świadczeniach pieniężnych przyznawanych niektórym osobom, których dotyczyły procesy nacjonalizacji, został przygotowany w Ministerstwie Skarbu Państwa w 2008 r., a następnie podlegał uzgodnieniom międzyresortowym. 4 grudnia 2008 r. został przekazany pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów.
- W konsekwencji ustaleń podjętych na jego posiedzeniu 22 grudnia 2008 r., przewodniczący Komitetu zlecił ministrowi Skarbu Państwa przedstawienie opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w odniesieniu do współfinansowania zadośćuczynienia - czytamy na stronie resortu.
MSP przedłożyło 12 marca 2009 r. projekt ustawy wraz z negatywną opinią Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego "odnośnie partycypacji samorządów w finansowaniu świadczeń przewidzianych ustawą".
Podkreślono, że kwestie związane z finansowaniem ustawy były omawiane podczas spotkań i uzgodnień z resortem finansów, Rządowym Centrum Legislacji i Prokuratorią Generalną Skarbu Państwa. 1 czerwca 2009 r. projekt ponownie trafił na posiedzenie Komitetu Stałego Rady Ministrów, w ramach którego powołana została grupa robocza z udziałem zainteresowanych resortów w celu uzgodnienia zagadnień związanych z finansowaniem świadczeń.
- Ostatnie spotkanie w ramach Komitetu Stałego Rady Ministrów odbyło się 10 lutego 2010 r. W następstwie przeprowadzonych uzgodnień minister finansów został zobowiązany do dokonania analizy dotyczącej wpływu wejścia w życie projektowanej regulacji na przyrost długu sektora finansów publicznych w perspektywie lat 2013 - 2016 - podano.