W turystyce bezpieczniej

Sawicka powiedziała, że 33 skargi uznano za niezasadne, 52 częściowo zasadne, a 83 nie rozpatrywano, gdyż dotyczyły biur turystycznych działających poza województwem mazowieckim. Dodała, że do końca sierpnia tego roku do Urzędu wpłynęło 140 skarg, podczas gdy w analogicznym okresie 2006 roku było ich 160.

Jak zaznaczyła, skargi najczęściej dotyczyły warunków hotelowych np. prowadzono w nich remont, hałas zakłócał wypoczynek lub też hotel był niższej kategorii. Klienci biur turystycznych często skarżyli się na skracanie lub przedłużanie wyjazdu, co - jak przyznała Sawicka - często było spowodowane przez linie lotnicze.

Turyści skarżyli się także m.in. na zmianę lotnisk, zły stan sanitarny obiektów turystycznych, brak klimatyzacji w pokojach, złe wyżywienie, niesprawne autokary, zmianę programów wycieczek i na pracę rezydentów.

Sawicka poinformowała, że pierwszym krokiem osoby niezadowolonej ze świadczeń biura turystycznego jest złożenie pisemnej reklamacji, która powinna być potwierdzona przez rezydenta. Powinien on ustosunkować się do zarzutów stawianych przez turystę - dodała. Jeżeli jednak rezydent uchyli się od podpisania reklamacji, to trzeba w ciągu 30 dni od powrotu z wycieczki powiadomić biuro turystyczne o swoich roszczeniach.

Reklama

Przedstawicielka urzędu marszałkowskiego podkreśliła, że biuro turystyczne ma obowiązek udzielenia odpowiedzi w ciągu 30 dni, a jeżeli tego nie zrobi, to z mocy ustawy roszczenie staje się zasadne. Zaznaczyła, że często dochodzi do ugody między biurem i klientem, i takie sprawy nie trafiają do Urzędu.

Urzędy marszałkowskie, zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, nadzorują działalność biur turystycznych. Rozpatrują skargi, które zostały uznane przez biura turystyczne. Skargę można złożyć nawet do 2 lat po zakończeniu wycieczki.

Urząd, rozpatrując zarzuty turysty, ocenia czy działanie biura turystycznego było zgodne z ustawą np. czy była odpowiednia kategoria hotelu, czy była zapewniona deklarowana ilość posiłków.

Z powodu naruszenia przepisów ustawy, w ubiegłym roku straciło licencję na terenie Mazowsza 15 biur turystycznych. W woj. mazowieckim zarejestrowanych jest 536 biur turystycznych, zaś w całym kraju jest ich 2911.

Zdaniem Sawickiej, świadomość turystów jest z każdym rokiem wyższa. Wzrosła także świadomość organizatorów turystyki, którzy zdają sobie sprawę, że za wszystkie sprawy związane z organizacją wyjazdu odpowiadają i ponoszą konsekwencję. W związku z tym i oferty biur, i umowy o świadczenie usług turystycznych w stosunku do poprzednich lat są coraz lepiej formułowane. Dlatego skargi na biura turystyczne stanowią jedynie promile w stosunku do liczby uczestników wycieczek.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: skargi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »