Wykonanie budżetu po sierpniu brak zagrożeń
Zaawansowanie wykonania deficytu budżetowego po sierpniu br. wyniosło 63,4% (wobec blisko 102% pierwotnego planu na 2001 r. i 64,2% ostatecznego wykonania w ub. r. - po dwóch nowelizacjach).
Dochody
budżetowe osiągnęły poziom 63,4% planu (64,4%
wykonania w 2001 r.), a wydatki zrealizowano 64,4%
planu (64,4% wykonania w 2001 r.).
Po stronie dochodowej, tak jak w poprzednich
miesiącach najwyższe zaawansowanie w relacji do
planu uzyskano na podatkach pośrednich (blisko
65% planu). W szczególności wykonanie planu w
zakresie dochodów z podatku VAT na poziomie 66,4%
planu odnotowane za pierwsze 8 miesięcy br. było
najwyższe w porównaniu z analogicznymi okresami lat
1998-2001. Tak korzystne dane, pomimo dużo niższej
inflacji od zakładanej w budżecie na br., są efektem:
kontynuowanej w sierpniu relatywnie wysokiej
dynamiki sprzedaży detalicznej,
osłabienia kursu złotego względem dolara i euro,
które powoduje wzrost wpływów z podatków zbieranych
na granicach.
Pomimo iż miesięczne wpływy z PIT w sierpniu
okazały się najlepsze od początku br., to tak jak w
poprzednich miesiącach wykonanie planu (51,7%) w tej
pozycji było zdecydowanie gorsze niż w latach przed
2001 r. Wpływ na niskie przychody z tytułu podatku
dochodowego od osób fizycznych miały spadające
zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw (w sierpniu o
blisko 200 tys. mniejsze niż przed rokiem) oraz niska
dynamika nominalnego wzrostu wynagrodzeń (w
Także sierpniowe wpływy z CIT były znacząco
wyższe od wpływów z poprzednich miesięcy i sięgnęły w
ponad 1,4 mld zł, a po pierwszych ośmiu miesiącach
wykonanie planu na bieżący rok wyniosło 62,6%.
Poprawa ta najprawdopodobniej wynika z notowanej od
początku roku poprawy wyników finansowych przedsiębiorstw, które były w stanie znacząco obniżyć
koszty działalności i poprawić wynik finansowy.
Po stronie wydatków zanotowano wysoką
dynamikę subwencji dla jednostek samorządu
terytorialnego (73%) oraz dotacji do Funduszu Pracy
(72,3%). Na szczególną uwagę zasługuje wysokie
zaawansowanie dotacji dla Funduszu Pracy, wynikające
z pogarszającej się sytuacji na rynku pracy.
Biorąc pod uwagę niższą od spodziewanej
dynamikę wzrostu deficytu, wciąż wysokie wpływy
podatkowe (z podatków pośrednich i z CIT) oraz
konserwatywne założenia do tegorocznej ustawy, a
także wysoką lokatę MF w NBP, uważamy
nowelizację tegorocznej Ustawy Budżetowej za mało prawdopodobną.
Analitycy PKO BP SA